دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1396 - 11:48

ارتش آمریکا یک سلاح لیزری تازه دارد

شلیک با سلاح لیزری یکی از اتفاقات عادی در جنگ‌های آینده خواهد بود و ارتش آمریکا سلاحی تازه را در برنامه دارد که تعریف‌ها را دگرگون می‌کند.
کد خبر : 196306

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از PopularMechanics، استفاده از سلاح‌هایی که اشعه از خود پرتاب می‌کنند، از پنج دهه قبل در سینما و فیلم‌های علمی-تخیلی آغاز شد. اوج بهره گرفتن از این سلاح‌ها در مجموعه جنگ‌ ستارگان بود اما اکنون بخش هوا-فضای ارتش آمریکا اعلام کرده است که سلاحی تازه در اختیار دارد که آغازی برای این آرزو محسوب می‌شود.


سلاح جدید یک لیزر قدرتمند با توانی بین 50 تا 100 کیلووات است که بدون نیاز به جرثقیل و تریلرهای غول‌پیکر قابل حمل خواهد بود. این سلاح می‌تواند هلیکوپتر، هواپیما، پهپاد و حتی موشک را هدف قرار دهد و در کسری از ثانیه آن‌ را سرنگون سازد.


روش عمل این لیزر قدرتمند قابل حمل، به این شکل است که سنسورهای موجود در پرنده را از کار می‌اندازد و کامپیوترهای آن دچار اختلال می‌شوند. چنین ویژگی‌ مهمی فقط با یک کامیونت قابل حمل به نقاط مختلف جبهه خواهد بود و از زمانی که پرنده دشمن در میدان دید قرار گیرد، به‌سادگی سرنگون می‌شود.


مشکل اساسی این است که برای هدف قراردادن موشک، نیاز به یک وسیله حمل و نقل سریع و هدف‌گیری بسیار دقیق است تا با اشعه بتوان دقیقا نوک باریک موشک را هدف گرفت.


بنابر برنامه اعلام شده، ارتش ایالات متحده آمریکا قرار است در سال 2018 نمونه 50 کیلوواتی سلاح خود را با یک کامیون از نوعی که در عکس بالا دیده می‌شود آزمایش کند و آزمون نمونه 100 کیلوواتی هم برای سال 2022 برنامه‌ریزی شده است البته در آن زمان این لیزر روی یک نفربر معمولی نصب می‌شود.


پیش از این ارتش آمریکا توپ لیزری قدرتمند را روی عرشه رزمناوهای خود آزموده و نخستین نمونه عملیاتی آن نیز روی یک رزمناو نصب و به نیروی دریایی تحویل داده شده است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته