دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1396 - 17:50

قارچ‌ها دشمن پنهان فضانوردان در سفر مریخ

دانشمندان ناسا نشان داده‌اند که قارچ‌ها در اقامتگاه‌های فضایی آینده دچار تغییراتی شده‌اند و می‌‌توانند برای سلامت فضانوردان مضر باشند.
کد خبر : 194175

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از مهر، در گزارشی که در نشریه تخصصی Microbiome آمده مشخص شده است که حضور انسان در اقامتگاه‌های محدود و سربسته فضایی که در آینده به عنوان مکانی جهت توسعه اکتشافات فضایی به کار گرفته خواهند شد همواره همراه با کلنی قارچ‌هایی خواهد بود که متفاوت از محیط زمین به حیات خود ادامه می‌‌دهند.


یکی از دانشمندان آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا درباره مطالعه اخیر می‌‌گوید: «مطالعه ما نخستین مورد در زمینه کلنی قارچ‌ها در اقامتگاه‌های فضایی شبیه‌سازی شده روی زمین است که می‌‌توان از نتایج آن برای طراحی مأموریت‌های بی‌نقص فضایی سرنشین‌دار در آینده استفاده کرد».


این دانشمندان از اقامتگاه انعطاف‌پذیر مریخی (ILMAH) استفاده کرده‌اند که گرچه بر روی زمین قرار دارد اما عملا هیچ ارتباطی با دنیای اطراف ندارد. در واقع این اقامتگاه یک محیط بسته شبیه‌سازی شده است که شرایط حاکم بر آن شباهت زیادی به ایستگاه فضایی بین‌المللی و احتمالا اقامتگاه آتی انسان در مریخ و سایر سیارات دارد.


دانشمندان ناسا در بررسی‌های خود نشان داده‌اند که تنوع قارچ‌ها در زمان حضور انسان در یک فضای بسته همانند اقامتگاه فضایی مریخ دستخوش تغییر می‌‌شود که این دگرگونی می‌‌تواند خطرناک هم باشد.


آنها دریافته‌اند انواع به خصوصی از قارچ‌ها از جمله آنهایی که در بدن انسان لانه می‌گزینند و عامل بروز آلرژی، آسم و عفونت‌های پوستی می‌‌شوند در مجاورت انسان‌هایی که در اقامتگاه‌های سربسته زندگی می‌‌کنند افزایش می‌‌یابند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته