دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

کلانتری: نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و بسیج دانشجویی را از یکدیگر جدا نمی‌دانم/ دانشگاه نقش مهمی در سیاست و فرهنگ نظام دارد

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان انقلابی و بسیجی باید اهل مطالعه، تحقیق و تحلیل باشند تا دچار ضعف و چالش نشوند.
کد خبر : 194092

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «زمانی که نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه تهران بودم، سعی کردم رابطه دانشگاه را با بسیج دانشجویی قوت ببخشم و من هیچ‌وقت نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و بسیج دانشجویی را از یکدیگر جدا نمی‌دانم.»


او ادامه داد: «تحول و تغییرات باید از داخل و درون یک مجموعه صورت بگیرد؛ یعنی اینکه اهمیت دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی ایران بر هیچ‌یک از ما‌ پوشیده و پنهان نیست، زیرا دانشگاه‌ها نقش مهم و موثری در فرهنگ و سیاست نظام دارد. اواخر قرن دوازده میلادی،‌ دانشگاه‌ها در اروپا و غرب راه‌اندازی شدند، یعنی حدود 800 سال پیش دانشگاه‌ها در این کشورها تشکیل شدند؛ اما در ایران به این شکل نبوده و نیست، چرا که اگر دارالفنون را دانشگاه بدانیم، باید ببینیم که تاریخچه تشکیل اولین دارالفنون چه زمانی بوده است و دانشگاه تهران هم چه زمانی در ایران به وجود آمده است.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «زمانی که دانشگاه تهران و دارالفنون در ایران تاسیس شد، حداقل صدها دانشگاه در دنیای غرب تاسیس شده بود. البته دانشگاه تهران کپی‌برداری از دانشگاه‌های غربی‌ بوده است. اولین دارالفنون به دستور ناصرالدین‌ شاه ساخته شد و بعدها امیرکبیر می‌خواست که تحولاتی در دارالفنون انجام دهد، اما اجازه ندادند و امیرکبیر را شهید کردند.»


کلانتری در ادامه به نقش دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه ایران اشاره کرد و افزود: «همان‌طور که گفتم دانشگاه تهران از دانشگاه‌های غربی کپی‌برداری شده بود، به این معنا که این دانشگاه کاملا غربی، ضدفرهنگ، ضددین و وابسته به غرب بود؛ البته این مسائل از قبل برای از بین بردن فرهنگ ایرانی و دین اسلام برنامه‌ریزی شده بود.»


او در ادامه گفت: «زمانی که درگیری‌های نیروهای انقلابی با ضدانقلاب‌ها در کردستان شکل گرفته‌ بود، دانشگاه تهران ضدانقلاب‌ها را در کردستان به سلاح تجهیز می‌کرد. شاید کسی این حرف را باور نکند، اما سندها و عکس‌های این مساله وجود دارد. یعنی از دانشگاه تهران برای ضدانقلاب‌ها در کردستان سلاح ارسال می‌شد. در گذشته مقابل ساختمان‌ها و تابلوی تشکل‌های دانشجویی سلاح و حتی تانک وجود داشت. اما بعدها بچه‌های انقلابی توانستند دانشگاه را فتح کنند، ولی بعد از مدت‌ها خودشان دچار ضعف و چالش شدند؛ چرا که دانشجویان پیاده به حساب می‌آمدند و اهل مطالعه و تحقیق نبودند.»


دانشجویان اهل مطالعه، تحلیل و تحقیق باشند


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «بعدها همان دانشجویانی که دانشگاه تهران را فتح کردند و بعد از مدتی دچار ضعف شدند، کتاب‌هایی را با مضمون اشتباه کردیم چاپ و منتشر کردند. بنابراین من از شما دانشجویان انقلابی و بسیجی می‌خواهم که اهل مطالعه، تحلیل و تحقیق باشید تا دچار ضعف و چالش نشوید. صدها کتاب برای تطهیر خاندان پهلوی به چاپ رسیده است؛ یعنی الان که دانشجویان و حتی فرزندان‌مان که این‌گونه کتاب‌ها را می‌خوانند می‌گویند چرا پدران ما انقلاب کرده‌اند، اینها که انسان‌های خوبی بودند؟ پس ما در این زمینه دچار ضعف و چالش هستیم، چون اهل مطالعه نبودیم. یعنی مانند رزمندگانی هستیم که اسلحه به دست داریم، اما در مسیر تعیین‌شده که توجیه‌مان کرده‌اند می‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم و از آن به بعد نمی‌توانیم مسیر را ادامه دهیم، زیرا دچار چالش می‌شویم.»


او افزود: «متاسفانه دانشجویانی که نه پول می‌گیرند و نه صاحب منصبی می‌شوند، خواسته یا ناخواسته نقش تریبون اسرائیل را ایفا می‌کنند، زیرا اطلاعات آنها کم است. بنابراین من از شما دانشجویان انقلابی و بسیجی می‌خواهم که نقش پیاده را بازی نکنید و اهل مطالعه و تحقیق باشید.»


کلانتری یادآوری کرد: «اوایل انقلاب یکی از علمایی که در مشهد زندگی می‌کرد، یک روایتی را از امام‌صادق(ع) خواند. طبق آن روایت امام‌صادق(ع) بنی‌امیه را به خاطر تشکیل کلاس توحید و عدم تشکیل کلاس‌های شرک سرزنش کرده بود. آن عالم ابتدا خندید و گفت این روایت جعلی است و آن سند را نزد رهبر معظم انقلاب در مشهد برد. اما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به او گفتند که این روایت جزو روایات معتبر است و جعلی نیست و آن عالم خطاب به مقام معظم رهبری گفت مگر می‌شود امام‌صادق(ع)، بنی‌امیه را به خاطر عدم تشکیل کلاس‌های شرک سرزنش کند، پس با این حساب بنی‌امیه انسان‌های خوبی بوده‌اند، اما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به او فرمودند که از همین کلاس‌های توحید طبق این روایت ممکن است مردم را مشرک کنند.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان افزود: «شاید همه ما جنگ تن به تن را شنیده‌ایم،‌ اما جنگ میز به میز را تاکنون نشنیده بودیم. امروزه این نبرد شروع شده است و بحث‌هایی از آموزش عالی شکل گرفته است، یعنی جنگ میز به میز را خواهیم داشت. پس باید میزها جابه‌جا شوند. خوشبختانه دکتر ولایتی هیچ نیازی به این پست‌ها و میزها ندارد و برای پاداش اخروی این سمت را قبول کرده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب