دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1396 - 17:30

رئیس انجمن انرژی ایران: نصب فتوولتائیک بر سقف خانه‌ها، راحت‌ترین شکل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است

دکتر محمد ساتکین راحت‌ترین شکل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در منزل را نصب فتوولتائیک بر سقف خانه برشمرد و گفت که هر کسی در منزلش کنتور دارد و در سقف مجوزش می‌تواند کنتور تجدیدپذیر نصب کند.
کد خبر : 193868

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از برنامه رادیویی گفت‌و‌گوی علمی، دکتر محمد ساتکین، رئیس انجمن انرژی ایران و مدیر دفتر انرژی باد و امواج سانا و دکتر مصطفی دهقانی مبارکه، دکترای شیمی و کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت نفت در این برنامه با موضوع پژوهش در زمینه انرژی‌های نو، پاک و تجدیدپذیر صحبت کردند.


دکتر محمد ساتکین راحت‌ترین شکل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در منزل را نصب فتوولتائیک بر سقف خانه برشمرد و گفت: «ولت از طریق شرکت‌های توزیع با صاحبان حق انشعاب قرارداد می‌بندد. هر کسی در منزلش کنتور دارد و در سقف مجوزش می‌تواند کنتور تجدیدپذیر نصب کند».


وی در خصوص سود حاصل از انرژی‌های خورشیدی اظهار داشت: «باید این نرژی را به طور کامل بفروشید و نمی‌توانید خودتان مصرف کنید و از همان مقداری که مصرف می‌کنید در واقع ضرر می‌کنید چون شما برقی که از شبکه دارید 70 تومان است و می‌خواهید 700 تومان بفروشید پس چرا باید از آن مصرف کنید».


رئیس انجمن انرژی ایران تاکید کرد: «هرکسی که پنل خورشیدی بر بام خانه‌اش قرار می‌گیرد بهتر است صد در درصد آن را بفروشد و خودش از طریق کنتور برق شبکه را بگیرد و سودآوری زیادی برای آن فرد وجود دارد بنابراین خیلی تشویق می‌شوند که مردم در محل زندگی‌شان از این تکنولوژی استفاده کنند که باعث توسعه و فرهنگ‌سازی و همکاری با رفع آلاینده‌های محیط زیست می‌کند».


وی در رابطه با محدودیت استفاده از انرژی باد گفت: «شما می‌توانید در همه‌جا از فتوولتائیک استفاده کنید ولی زمانی که می‌خواهید از باد استفاده کنید محدودیت وجود دارد یعنی مناطقی که بادخیز هستند بهتر است از تکنولوژی‌های توربین‌های بادی کوچک استفاده کنند».


ساتکین برق حاصل از انرژی‌های اتمی را جزو انرژهای پاک ندانست و گفت: «انرژی‌های هسته‌ای به طور کل زباله‌های هسته‌ای دارند که تبعا سازگار با محیط زیست نیستند. ریشه هر کدام از انرژی‌های تجدیدپذیر باید به یکی از سه کره زمین، ماه و یا خورشید ربط پیدا کند».


در ادامه دکتر مصطفی دهقانی مبارکه به کاربرد انرژی‌های تجدید پذیر، اشاره داشت و افزود: «در حال حاضر تا 83 درصد از انرژی کشور با استفاده از سوخت‌های فسیلی به دست می‌آید و جهت بالا بردن سقف انرژی‌های تجدیدپذیر و سازگار با محیط زیست تلاش‌های زیادی انجام می‌گیرد و تحت حمایت واحد معاونت فناوری ریاست جمهوری این کارها انجام می‌شود».


وی به سند ملی توسعه فناوری انرژی اشاره کرد و گفت: «ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه ریزی سند ملی توسعه فناوری انرژی را در کشور بر عهده دارد بر اساس این سند برای سازمان‌ها تکالیفی تعریف شده که آنها هم سعی می‌کنند با اجرای آن تکالیف سهم خودشان را ادا کنند».


کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت نفت در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر در صنعت نفت عنوان کرد: «صنعت نفت نیازهای متعددی دارد و متشکل از چهار شرکت اصلی است که هر یک معاونت پژوهشی دارند که برای رفع نیازها و مشکلات خودشان تلاش می‌کنند. پژوهشگاه صنعت نفت علاوه بر رفع نیازهای صنعت نفت، به برنامه‌ریزی برای پژوهش و توسعه فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در راستای نیاز‌های صنعت نفت نیز می‌پردازد».


وی با تاکید بر نقش توسعه بازار در فروش محصول و تشویق تولیدکنندگان، یادآور شد: «اگر بازار را توسعه ندهیم خریداری برای محصولی وجود ندارد در گذشته چون بازار مصرفی برای تولیدکنندگان مان پیش بینی نکردیم و از طرفی انرژی‌های خورشیدی در کشور پایین بود و قانون‌های حمایت برای این کار در آن زمان زیاد نبودند، بعضا خط‌های تولید خوابید و تولیدکنندگان پنل‌های خورشیدی تا حد زیادی از دور خارج شده‌اند».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته