دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1394 - 11:47
کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد

احتمال تغییر سیاست‌های ایران درباره طالبان/ نمایندگی از ملاعمر، شرط اهمیت سفر هیات طالبان

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران تا الان هر نوع مذاکره با طالبان را نادیده می‌گرفت و تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد گروهای شمال افغانستان می‌گذاشت.
کد خبر : 19372

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، از چند روز پیش که خبری مبنی بر ورود هیاتی از طالبان به تهران منتشر شده است تا به امروز گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های بسیاری درباره انجام این سفر و رایزنی آن‌ها با مقامات ایرانی منتشر شده است. هنوز هیچ یک از مقامات عالی نظام این خبر را تکذیب نکرده‌اند و مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز نسبت به این مساله اظهار بی‌اطلاعی کرد اما سخنگوی گروه طالبان در توییتر خود، سفر هیات طالبان به ایران را تایید کرده است.


با این حال، خبرگزاری تسنیم در خبری که از این سفر منتشر کرد، اعلام کرده ‌بود این گروه قصد داشته است با مقامات امنیتی ایران دیدار کند و درباره مسائل منطقه‌ای، به‌ویژه مسائل جهان اسلام و همچنین مسائل مربوط به مهاجران، به بحث و تبادل‌نظر بپردازد.


در همین باره با پیرمحمد ملازهی، کار‌شناس مسائل افغانستان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:


اخبار تایید‌نشده‌ای از ورود یک هیات سیاسی از گروه طالبان به ایران در خبرها منتشر شده است. ارزیابی شما از این رویداد احتمالی چیست؟


اخبار در این باره ضد و نقیض است اما اگر صحت داشته باشد باید دید که هیاتی که به ایران آمده است نماینده ملا عمر رهبر طالبان است یا خیر. اگر این هیات نمایندگی از ملا‌عمر نداشته باشد می‌توان گفت هیاتی غیر‌رسمی است که به ایران سفر کرده است و رایزنی مهم و تاثیر‌گذاری را نمی‌شود با این گروه انجام داد.


اما اگر نمایندگی ملا‌عمر را داشته باشند نشان‌دهنده این است که در سیاست‌های منطقه‌ای در افغانستان و به ویژه گروه طالبان تغییر جدی رخ داده است.


من فکر می‌کنم اگر هیات رسمی به ایران سفر کرده باشد هم نشان‌دهنده تغییر جدی در سیاست‌های ایران است و هم آمادگی طالبان برای مذاکره‌، ترک جنگ و شریک شدن در قدرت را نشان می‌دهد.


آیا اولین سفر گروهی برخی از اعضای طالبان به ایران است‌؟


خیر. در کنفرانس کشورهای اسلامی که با حضور علمای دینی در ایران برگزار شد، برخی از اعضای طالبان هم حضور داشتند اما دولت ایران رسما این موضوع را اعلام نکرد.


به فرض صحت این خبر، ایران بر سر چه مسائلی با این هیات سیاسی می‌‌تواند رایزنی کرده باشد؟


مصلحت ایجاب می‌کند که مذاکرات صلح با طالبان ادامه داشته باشند و به نوعی این گروه در قدرت مرکزی کابل شریک شود زیرا ناامنی در افغانستان به مراتب در ایران و مرزهای کشور نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت و واقع‌بینانه است که ایران با این گروه‌ها رایزنی‌هایی داشته باشد.


آیا رایزنی ایران با این نمایندگان طالبان در مذاکرات صلح تاثیر خواهد گذاشت؟


بی تاثیر نیست اما آن‌قدر هم نخواهد بود که همه موانع را برطرف کند.


در طول این سال‌ها، موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به طالبان چه بوده است؟


جمهوری اسلامی ایران تا به الان هر نوع مذاکره با طالبان را نادیده می‌گرفت و تمام تخم‌مرغ های خود را در سبد گروهای شمال افغانستان می‌گذاشت.


اما با فرض صحت این خبر می‌توان به این نتیجه رسید که ایران می‌خواهد در قبال تحولات افغانستان گروه‌های پشتون را هم به حساب بیاورد و طالبان را در نظر بگیر‌د.


انتهای پیام/

برچسب ها: سفر طالبان ایران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته