دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

داوطلبان یک روز مانده به کنکور چه کارهایی باید انجام دهند؟

مدیر گروه روانشناسی تربیتی و تحولی دانشگاه شهید بهشتی به داوطلبان کنکور سراسری توصیه کرد باورهای غلط و نگرانی های ناشناخته پیش از آزمون را کنار بگذارند و استرس خود را مدیریت کنند.
کد خبر : 192644

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از ایرنا، جلیل فتح آبادی روز چهارشنبه و درحالیکه کمتر از یک شبانه روز به آغاز کنکور 96 مانده است، اظهار داشت: کنکور، مصداق روشن یک آزمون سرنوشت ساز است که موفقیت و ناکامی در آن تاثیر بسزایی در جهت‌گیری زندگی و آینده شغلی دانش آموزان دارد.
وی افزود: بر همین اساس اغلب دانش آموزان، استرس بی مانندی را در روزهای قبل از آزمون سراسری تجربه می کنند و این اضطراب به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این گفتار کوتاه مجال پرداختن به آنها نیست، به همین دلیل با وجود تفاوت های فردی زیاد داوطلبان، بایدها و نبایدهایی را می توان در مورد تمام افراد صادق دانست.
فتح آبادی با بیان اینکه روزهای منتهی به آزمون، زمان مطالعه و یادگیری نیست، بیان داشت: افرادی که به هر دلیل تاکنون مطالعه کافی نداشته اند از طریق ورق زدن کتاب‌هایی که بخش عمده ای از مطالب آن را نمی دانند به استرس خود می افزایند.
دانشیار روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: استراحت و کسب آمادگی ذهنی می تواند گزینه مناسب تری برای این افراد باشد.
وی خاطرنشان کرد: داوطلبان نباید از اینکه همزمان همه مطالب در ذهن آنها نیست، آشفته شوند چراکه این موضوع، کاملا طبیعی است و کسانی که قبلا یادگیری و تثبیت راه به شکل مناسب انجام داده اند، سرنخ های لازم را برای یادآوری مطالب در جلسه آزمون در اختیار خواهند داشت.
فتح آبادی تصریح کرد: اگر داوطلبان با دوستان خود مطالعه مشترک دارند، بهتر است در روزها و ساعت های آخر از پرسش و پاسخ با یکدیگر اجتناب کنند.
وی اظهار داشت: گاهی نداشتن حضور ذهنی در پاسخ دادن به تنها یک یا چند سوال مطرح شده توسط دوستان می تواند استرس و عدم اعتماد به نفس زیادی را ایجاد کند که تا روز آزمون ادامه یابد.
فتح آبادی به داوطلبان توصیه کرد از انجام هر عملی که روال عادی زندگی آنها را دگرگون می سازد، در روزهای نزدیک به کنکور بپرهیزند و افزود: تغییر در برنامه های عادی زندگی از سوی فرد و خانواده می تواند حالت «گوش به زنگی» و تحریک ذهنی ایجاد کند که به خستگی بیشتر روانی دامن بزند.
دانشیار روانشناسی و مدیر گروه روانشناسی تربیتی و تحولی دانشگاه شهید بهشتی از خانواده ها نیز خواست از اجرای تصمیمات خاص در روزهای حساس قبل از کنکور خودداری کنند تا فرزندان آنها احساس کنند که روزهای عادی را می گذرانند.
وی تصریح کرد: داوطلبان به خاطر داشته باشند که توصیه های مشاوران تحصیلی، موسسات و روانشناسان، وحی منزل نیست و آنها مستلزم نیستند که توصیه ها را مو به مو پیاده کنند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: تفاوت های فردی داوطلبان انعطاف پذیری را ناگزیر می سازد و براساس همین تفاوتها، برخی از آنها می توانند مطالب درسی را در ساعت‌های پایانی مهلت مطالعه هم مرور کنند و انجام این کار برای برخی دیگر ایجاد اضطراب و نگرانی می کند.
فتح آبادی یادآور شد: داوطلبان بهتر است لوازم التحریر و کارت ورود به جلسه را روز قبل آماده کنند و درصورت امکان، یکی دیگر از اعضای خانواده این وسایل را چک کند و در هنگام عزیمت به جلسه امتحان به داوطلب تحویل دهند.
وی ادامه داد: فراموش شدن کارت و مداد و دیگر وسایل مجاز می تواند استرس زیادی تولید کند، بر همین اساس بهتر است مسیر دسترسی به محل آزمون از یک روز قبل بررسی و وسیله نقلیه مناسب انتخاب شود.
مدیر گروه روانشناسی تربیتی و تحولی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: در روزهای منتهی به آزمون، انجام فعالیت‌های ورزشی سبک می تواند در تنظیم خواب و بیداری و تخلیه استرس دانش آموزان مفید باشد و بهتر است این کار با همراهی و هم صحبتی فرد دیگری انجام شود تا از اندیشه‌پردازی استرس‌زا درباره مطالعه و امتحان پیشگیری شود.
فتح آبادی افزود: با اینکه توصیه‌های زیادی برای تغذیه روزهای قبل از کنکور می شود ولی داوطلبان بهتر است برنامه های تغذیه خود را داشته باشند، از مصرف غذاهای سنگین و فست فودها خودداری کنند و با توجه به اینکه کربوهیدرات ها می توانند مدت طولانی تری انرژی برای بدن فراهم کنند، خوردن فرآورده های غلات و سیب زمینی در روز آخر و صبح روز امتحان توصیه می شود.
وی از داوطلبان خواست زیاد درباره لذت‌های موفقیت و عواقب شکست در کنکور فکر نکنند و این جمله را با خود تکرار کنند که «من تلاش خود را کرده ام و بقیه امور در اختیار من نیست».
این روانشناس خطاب به داوطلبان کنکور خاطرنشان کرد: در ساعت های باقیمانده، به هیچ عنوان خود را به خواندن مطالب جدید مشغول نکنید و بهترین روش برای مرور مطالب هم نگاه کردن به سوال های استاندارد کنکور سال‌های قبل است.
فتح آبادی افزود: با این وجود اگر هنگام مرور سوالات به مطالبی برخوردید که آن را یاد نگرفته اید، از مطالعه و ورق زدن کتاب ها اجتناب کنید و به خود بقبولانید که دانستن و یا ندانستن یک مطلب، علت موفقیت و یا شکست شما نیست.
آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح پنجشنبه 15 تیرماه، داوطلبان گروه آزمایشی هنر در بعدازظهر پنجشنبه 15 تیرماه، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه 16 تیرماه و داوطلبان گروه آزمایشی زبان های خارجی در بعدازظهر جمعه 16 تیرماه در 372 شهرستان و بخش مختلف کشور برگزار خواهد شد.
بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، 930 هزار و 208 نفر برای رقابت در کنکور 96 ثبت نام کرده اند که از این تعداد 548 هزار و 434 نفر زن و 381 هزار و 774 نفر مرد هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته