دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
میلاد نیک آبادی:

«مده‌آ، فصل دوم» متنی که 16 بار بازنویسی شد

میلاد نیک‌آبادی که به تازگی نمایش «مده‌آ، فصل دوم» را در تئاترشهر روی صحنه برده است، این اثر را نمایشی متفاوت نسبت به آنچه تاکنون از مده‌آ روی صحنه رفته است معرفی کرد.
کد خبر : 191450

میلاد نیک‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «این اثر برداشتی آزاد از دو نمایشنامه «مده‌آ» نوشته اوریپید و ژان آنوی است و من با توجه به علایق شخصی که به اجرای نمایش «مده‌آ» داشتم همواره در صدد بودم تا این اثر را اجرا کنم. در آغاز این اثر را در جشنواره تئاتر فجر در سال 1393 روی صحنه بردم و از تیرماه امسال نیز آن را در تئاترشهر به اجرا در آورده‌ام.»


وی در خصوص تغییرات ایجاد شده نسبت به اجرایی که پیش از این از «مده‌آ» روی صحنه رفته است عنوان کرد: «به دلیل شرایط و اتفاقاتی که در سال 1393 افتاد در نهایت تولید اثر آن چیزی نبود که مطابق میل و خواسته ما باشد بنابراین معضلات خاصی داشت که باعث می‌شد همیشه به تولدی دوباره آن فکر کنم.»


کارگردان «مده‌آ، فصل دوم» بیان کرد: «من چیزی حدود یک سال و نیم روی این اثر کار کردم و در طول این مدت نمایشنامه 16 بار مورد بازنویسی قرار گرفت. طبق تصمیمات و تغییراتی که توسط من و مهدی شفیعی زرگر (نویسنده اثر) اعمال شد قصه و شخصیت‌پردازی اثر را دگرگون کرد. در این اجراها مابه‌ازاهایی وجود دارد که کمک می‌کند از رویدادهای نمایش به نحو احسن در تصویرسازی بهره گرفته شود.»



وی با تاکید بر این‌که این اجرا نسبت به آنچه در گذشته روی صحنه رفته کاملا متفاوت است، تصریح کرد: «نگاه، قصه و کاراکترها پیش از این چیز دیگری بود این در حالی است که ما در نمایشی که این‌روزها در تئاترشهر روی صحنه می‌بینیم، 8 کاراکتر اصلی داریم که هر یک شخصیت ویژه‌ای دارند. همچنین قصه نمایشنامه کاملا متفاوت شده و نگاه امروزی‌تری به «مده‌آ» دارد. در این اثر از گزاره‌هایی استفاده شده که حداقل برای مخاطب قابل باور و قابل لمس است.»


نیک‌آبادی در سخنانش اظهار کرد: «اجرایی که این روزها در تئاترشهر شاهد هستیم به دلخواه من نزدیک‌تر است و به لحاظ احساسی و شخصی با این اجرا نزدیک‌تر هستم.»


وی اضافه کرد: «سعی کردم که «مده‌آ، فصل دوم» زمان و مکانی نداشته باشد و حتی نمایشنامه برای تماشاگر پیش زمینه‌ای در مورد جغرافیای داستان ترسیم نکند، بنابراین بی‌مکانی و بی‌زمانی یکی از مواردی بود که ما در این اثر بر رویش تاکید داشتیم. همچنین روابط کاراکتر‌ها و لایه‌های میان آنها به صورتی است که فضای مشخصی را ترسیم نکند. همه تلاش‌ها در راستای این بوده که مخاطب با هر جنسیت، هر طبقه، از هر جغرافیایی، گزاره‌ها و مابهازاهای مورد نظر را پیدا کند.»


وی در خصوص مکان اجرای این اثر تشریح کرد: «از آغاز امر نظر من برای تخصیص سالن چارسو بود چراکه فرم ستون‌ها به فضای نمایش من نزدیک‌تر بود. فضاسازی نمایش با معماری و هویت چارسو نزدیک‌تر شده است، اگرچه من نتوانسته‌ام به صورت صد درصدی از ویژگی‌های سالن بهره ببرم.»



نیک‌آبادی درباره پروسه انتخاب بازیگران نمایشش تصریح کرد: «تقریبا از پیش از عید که مراحل پیش‌تولید آغاز شد با دوستان گفت‌وگوهایی را آغاز کردیم و پاسخگویی‌ها وقت زیادی از ما را تلف کرد. در حقیقت پروسه تشکل گروه همچون گذر از هفت خوان رستم بود. ما کار را با چند گروه آغاز کردیم ولی تا پیش از این همکاری‌ها به سرانجام نرسید. معتقدم وقتی کار یک گروه مثمرثمر می‌شود که یک دست باشند و برای هم وقت بگذارند.»


وی همچنین افزود: «در اجرای این اثر نمایشی به گروه جوانی که انگیزه بیشتری برای کارکردن دارند و برای رسیدن به آرمان‌هایشان تلاش می‌کنند نیاز داشتم. بر همین اساس انتخاب بازیگران را آغاز کردم. با توجه به اینکه از زمان کامل شدن گروه تا اجرا تنها دو هفته باقی مانده بود، روزانه از 10 تا 14 ساعت تمرین می‌کردیم.»


نیک آبادی یادآور شد: «در حال حاضر نیز پروسه تولید اثر را بخاطر اینکه نمایش روی صحنه است، متوقف نکرده‌ایم. این تمرینات برای رسیدن به نتیجه دلخواه تا 10 روز آینده ادامه خواهد داشت.»


کارگردان «مده‌آ، فصل دوم» گفت: «تصمیم دارم دو صحنه از نمایش را تغییر دهم. این اثر نگاه، تفکرو اندیشه متفاوت نسبت به «مده‌آ، فصل دوم» است.»


وی درباره مدت زمان محدود اجرای این نمایش نیز توضیح داد: «تقاضای من 30 شب اجرا بود اما با توجه به برنامه‌های فشرده تئاترشهر و برگزاری جشنواره آیینی سنتی در شهریورماه این امکان فراهم نشد، البته از سوی مدیریت تیاتر شهر قول‌های مساعدی داده شده که در صورت استقبال مخاطب و فراهم بودن زمینه اجرا، مدت زمان به صحنه رفتن اثر افزایش یابد.»


انتهای پیام/

برچسب ها: تئاترشهر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته