دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1396 - 16:00

ساخت ابرچسبی که ربات‌ها و باتری‌های نرم را متحول خواهد کرد + ویدئو

ابرچسب‌ها یا همان چسب‌های فوری و بسیار قوی معمولا برای تعمیر قفسه‌های کتاب، چرخ‌های چمدان و همچنین چسباندن کف کفش به کار می‌روند اما به‌تازگی ابرچسبی ابداع شده است که درعین مقاومت بسیار زیاد، بسیار نرم است. دانشمندان معتقدند که این ابرچسب تحولی در باتری‌ها و ربات‌های نرم ایجاد خواهد کرد.
کد خبر : 190770

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceMag، محققان قبلا هم دست به ابداع چنین چسبی زده بودند. آنها از نور ماوراء بنفش برای ساخت این چسب استفاده کردند اما بدی چسب آنها این بود که یک ساعت طول می‌کشید تا بتواند دو سطح را به هم بچسباند.


تیمی از محققان فیزیک کاربردی این چسب جدید را از ماده اصلی چسب‌های فوری یعنی سیانواکریلات و یک ترکیب ارگانیک درست کرده‌اند که این ترکیب ارگانیک زمانی که به سطح برخورد می‌کند، موجب ترکیب شدن با آن ماده می‌شود و همین امر منجر به پیوند سختی می‌شود که اصلا شکننده نیست.


نانوحلال درون این چسب، سخت شدن آن را تا حدی طول می‌دهد که چسب اجازه داشته باشد به هر لایه‌ای که با فشار می‌چسبد، نفوذ کند و در عرض چند ثانیه کاملا با مواد سطحی ترکیب شود و کاملا بچسبد.


محققان ادعا می‌کنند که پیوند هیدروژل این چسب می‌تواند تا یک کیلوگرم وزن را تحمل کند و تا 2000 درصد کش بیاید. آنها معتقدند که ساخت این ابرچسب خبر خوبی برای بیماران دیسک کمری و همچنین متخصصان رباتیک به شمار می‌رود.


این چسب نه تنها می‌تواند در ساخت ربات‌هایی مانند اختاپوس رباتیک را که پاهایی کاملا قابل انعطاف دارد، کارساز باشد، بلکه می‌تواند در قالب چسب‌های نرم و قابل نفوذی که به پوست می‌چسبند و دارو را به بدن می‌رسانند، مورد استفاده قرار گیرد.


محققان می‌گویند که این ابرچسب برای ساخت باتری‌های منعطف و همچنین پوست الکترونیک، وصله‌های الکترونیک مبتنی بر هیدروژل که تعداد زیادی حسگر را در خود جا می‌دهد و مخصوص دریافت سیگنال‌های حیاتی و همچنین ارتباط با ابزارهای دیگر هستند، کاربرد خواهد داشت.





مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب