دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 تير 1396 - 12:30

کاغذدیواری‌؛ منبع سندروم بیماری آپارتمانی

تحقیقات نشان می‌دهد قارچ‌هایی که روی کاغذدیواری‌ها رشد می‌کنند، خطرناک‌ترین باکتری‌هایی هستند که نمونه آن در جایی از خانه وجود ندارد. این قارچ‌ها به آسانی در هوا پراکنده می‌شوند و احتمال بروز بیماری را تشدید می‌کنند.
کد خبر : 190300

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از UPI، محققان در مطالعات اخیر خود دریافتند که کاغذدیواری با توجه به قارچ‌هایی که اغلب روی آنها رشد می‌کنند، منجر به بروز «سندروم بیماری آپارتمانی» اتلاق می‌شود. سموم ناشی از رشد قارچ‌ها روی کاغذدیواری راحت در هوا پراکنده می‌شوند و عامل بروز بیماری‌ها هستند.


دانشمندان فرانسوی در تست‌های آزمایشگاهی نشان دادند که «میکوتوکسین»ها از جمله مواد سمی هستند که تحت شرایطی که ممکن است در داخل ساختمان‌ها رخ دهد، از مواد کپک‌زده در هوا پراکنده می‌شوند.


این مواد سمی بعد از پخش شدن در هوا ممکن است وارد سیستم تنفسی افراد شود و محققان از آن به عنوان پارامتری برای سنجش کیفیت هوای داخلی استفاده می‌کنند. از این موارد می‌توان به آلودگی‌های قارچی قابل مشاهده به ویژه در منازل مسکونی اشاره کرد.


«سندروم بیماری آپارتمانی» به حالتی اتلاق می‌شود که ساکنان آن به دلیل گذراندن مدت زمان طولانی داخل برخی ساختمان‌ها احساس بیماری پیدا می‌کنند. هیچ بیماری خاصی برای چنین حالتی مشخص نشده است. محققان برای اولین بار جریان هوای جاری در بالای کاغذدیواری آلوده به سه گونه قارچ را که اغلب در هوای داخلی یافت می‌شوند، شبیه‌سازی کرد.


بیشتر سمومی که در هوا پراکنده می‌شوند روی دانه‌های قارچی قرار داشته‌اند اما محققان نشان دادند که بخشی از این حجم سم را در ذرات بسیار ریز یا قطعات کوچک کاغذدیواری پیدا کرده‌اند که به راحتی قابل استنشاق هستند. سموم «میکوتوکسین»ها بیشتر به حضور در مواد غذایی شهره‌اند. اما از حضور آنها در داخل منزل می‌توان برای سنجش کیفیت هوای داخل استفاده کرد.


در این میان تجهیز خانه به وسایلی که از نظر مصرف انرژی کارآمد هستند و مصرف بهینه دارند، مشکل را تشدید می‌کند. چنین خانه‌هایی به منظور صرفه‌جویی در انرژی، از فضای خارج جدا شده‌اند اما برخی وسایل خانه مانند قهوه‌ساز که از آب استفاده می‌کنند ممکن است فضای مناسبی برای رشد قارچ‌ها در منزل باشد.


مترجم: ندا اظهری



انتهای پیام/

برچسب ها: قارچ ندا اظهری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته