دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1394 - 11:11

جیرجیرک، پهپاد مینیاتوری ارزان ارتش آمریکا

نیروی هوایی ارتش آمریکا گلایدر- پهپاد تازه‌ای را توسعه داده است که اندازه‌ای بسیار کوچک دارد و می‌توان از آن برای شنود پشت خطوط دشمن استفاده کرد.
کد خبر : 18971

به گزارش آنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش آمریکا در روز «آزمایشگاه» که برای بازدید یک ‌روزه مطبوعات از آزمایشگاه این نهاد در نظر گرفته شده است، نوعی پهپاد گلایدر را به نمایش گذاشته است که نسبت به قبل بسیار کوچک‌تر شده و «جیرجیرک» نامیده می‌شود.


براساس اطلاعات داده‌شده توسط مهندسان ارتش، این پهپاد در سال 2011 مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفته است و در آن زمان سنسورهایی برای تشخیص وضعیت هوا، فشار هوا، دما و رطوبت روی آن نصب شده بود اما این قابلیت وجود دارد که سنسورهای حساس به صدا و لرزش نیز روی آن نصب شوند تا مکالمات و رفت‌وآمدهای دشمن را نیز مخابره کند.



جیرجیرک که پیش از این با عنوان «پرنده پنهان خودکار و کارآمد» شناخته می‌شد، اکنون می‌تواند تا 46 مایل (74 کیلومتر) را در سکوت کامل، قبل از برخورد با زمین (بسته به وضعیت باد) طی کند و پس از آن نیز تا زمانی که باتری‌هایش از کار بیفتد به مخابره اطلاعات ادامه می‌دهد.


گلایدر نوعی هواپیماست که بدون موتور ساخته می‌شود و تنها با اتکا به جریان هوا و با استفاده از خاصیت شناوری پرواز می‌کند و می‌تواند در سکوت کامل حرکت کند. نخستین بار از این هواپیما در جنگ جهانی دوم استفاده نظامی شد و با استفاده از آن نیروهایی را بدون جلب توجه در پشت خطوط دشمن پیاده کردند.


این ابزار تجسس تازه، برای رسیدن به مقصد باید از یک هواپیما یا بالن به بیرون انداخته شود و با استفاده از یک GPS که روی آن نصب شده است، مکان دقیق آن تعیین می‌شود.


جیرجیرک تقریبا هم‌وزن یک هواپیمای پلاستیکی یا حتی مقوایی در ابعاد خود است و بسیار ارزان‌تر از مشابه‌هایی است که در نیروی هوایی با عنوان «LOCUST» طراحی شده است.


نیروی دریایی-هوایی آمریکا این گلایدر را با هدف ارزان، سبک و داشتن حداکثر کارآیی طراحی کرده است که به گفته مهندسان نمونه اولیه آن با 1000 دلار به مرحله آزمایش رسیده است.


این مهندسان به خبرگزاری فرانسه گفتند که تولید انبوه این محصول حداکثر هر عدد 250 دلار هزینه دارد و از هم‌اکنون بسیاری از آژانس‌های امنیتی و دستگاه‌های دولتی برای خرید آن اعلام علاقه‌مندی کرده‌اند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته