پرنده مافوق صوتی که جانشین «کنکورد» میشود
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمودو، این شرکت قصد دارد جتی مسافربری با سرعتی مافوق صوت برای خطوط هوایی بسازد که میتوان آن را جانشین کنکورد به شمار آورد. به گفته بلیک شول، موسس این شرکت، تاکنون ۷۶ فروند از این نوع هواپیما به این شرکت سفارش داده شده است.
به این ترتیب ۱۳ سال پس از آخرین پرواز کنکورد، ققنوس دوباره از آتش برمیخیزد و یک هواپیمای مسافربری با سرعتی مافوق صوت وارد خطوط هوایی میشود. به گفته رئیس شرکت بوم نخستین هواپیما از این دست میتواند از سال ۲۰۲۳ در خطوط هوایی به خدمت گرفته شود.
سرعت این هواپیما به ۲۷۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد، یعنی بیش از دو برابر سرعت صوت. بنابراین سرعت این هواپیما حتی از کنکورد هم بیشتر است. این جت میتواند تا ۵۵ مسافر را حمل کند.
قرار است نخستین پرواز آزمایشی نوع کوچکتری از این جت در اواخر سال ۲۰۱۸ صورت گیرد. شرکت بوم قصد دارد گام به گام پیش برود و پس از موفقیت این آزمایش و دریافت پروانه، هواپیماهای بزرگتر ساخته خواهد شد.
نخستین مشتری این هواپیما شرکت هوایی بریتانیایی «ویرجین آتلانتیک» است که به میلیاردری به نام ریچارد برانسون تعلق دارد.
از آنجا که بوم هم مانند کنکورد دو برابر جتهای مسافربری بوئینگ و ایرباس سرعت دارد، زمان مسافت طی شده به نصف تقلیل خواهد یافت. برای نمونه مسیر پرواز پاریس به نیویورک به جای هفت ساعت در سه و نیم ساعت انجام خواهد گرفت. به گفته رئیس شرکت بوم خطوط هواپیمایی که این جت را بخرند میتوانند از رقبای خود پیش بیفتند.
قیمت هر فروند از این هواپیما نیز حدود ۲۰۰ میلیون دلار است که از کوچکترین جتهای مسافربری بوئینگ و ایرباس ارزانتر است. رئیس شرکت بوم تصریح میکند که البته مسافران این پروازها نباید انتظار تخفیف زیادی داشته باشند.
گفته میشود که هواپیماهای کنکورد که در دهه ۶۰ ساخته شدند و میتوانستند بیش از صد سرنشین را در خود جای دهند، به دلیل قیمت بالای بلیت تقریبا هیچوقت پیشفروش نمیشدند و همواره شماری از صندلیهای آنها خالی بود. اما بوم با ۵۵ صندلی کمتر با چنین مشکلی روبهرو خواهد بود.
پروازهای کنکورد در سال ۲۰۰۳ به دلیل مصرف زیاد سوخت و آلودگی صوتی وحشتناکی که ایجاد میکردند متوقف شد. اما قرار است بوم این مشکلات را نداشته باشد. به گفته بلیک شول، این هواپیما تا ۳۰ درصد نسبت به کنکورد کمصداتر است.
انتهای پیام/