دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1396 - 12:10

امکان آموزش کامپیوترهای خانگی فراهم شد

آموزش عمیق و توانایی یادگیری برای کامپیوتر یکی از ویژگی‌های تکنولوژی پیشرفته است که با نرم‌افزار جدید گوگل برای کامپیوترهای معمولی هم ممکن شده است.
کد خبر : 189443

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از Engadget، مفهوم یادگیری و تجربه به‌دست آوردن، از جمله پیچیده‌ترین مکانیسم‌های مغز جانداران است که در دو سه سال گذشته تا حدودی برای کامپیوترهای بی‌جان نیز فراهم شده است. در این مکانیزم، موجود هوشمند توانایی آموختن آنچه برای آن برنامه‌ریزی نشده را دارد و می‌تواند با شرایطی مواجه شود که قبلا فکرش را هم نمی‌کرده اما در گذر زمان با آن آشنا شده است.


توانایی یادگیری به‌عنوان یکی از ویژگی‌های تکنولوژی پیشرفته امروز و کامپیوترهای سریع و قدرتمند نوین شناخته می‌شود اما به‌تازگی شرکت گوگل نرم‌افزاری به نام Tensor2Tensor را معرفی کرده است که می‌تواند هر کامپیوتری را قادر به یادگیری کند.


این نرم‌افزار از خانواده اپلیکیشن‌های منبع‌باز (اوپن سورس) محسوب می‌شود و می‌تواند به کامپیوترهای معمولی که تنها یک GPU دارند هم امکان یادگیری دهد. تاکنون چنین توانایی‌ای فقط برای ابرکامپیوترهای دارای چندین GPU (واحد پردازش گرافیکی) قدرتمند فراهم بود که قیمتی بسیار گزاف و امکاناتی تخصصی داشتند اما با این نرم‌افزار طی مدتی بسیار کوتاه می‌توان هر ماشینی را به یک هوش مصنوعی یادگیرنده تبدیل کرد.


نرم‌افزار جدید قابلیت نصب و اجرا روی کامپیوترهای روزمره معمولی را دارد اما برای استفاده از آنچه به‌دست می‌آید، تخصص لازم است و بنابراین بعید است که بتوانید در خانه از آن استفاده کنید ولی چنین قابلیتی برای مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های بدون بودجه یک نعمت است چون به آنها این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به سرمایه، طرح‌های کامپیوتری خود را آزمایش کنند و توانایی اجرایی برنامه‌های هوشمند را بسنجند.


با استفاده از این اپلیکیشن، کاربر می‌تواند داده‌های مورد استفاده و نتایج به‌دست آمده از تجربه و آزمون ماشین را زیر نظر داشته باشد و در صورت نیاز آن را اصلاح کند. هوش مصنوعی و یادگیری کامپیوتری دو ویژگی مهم برای مقاصد بزرگ صنعتی مانند راننده‌های خودکار و خلبان‌های کامپیوتری هستند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته