دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1396 - 12:15

کاربرد عجیب وای‌فای و پهپاد توسط یک محقق ایرانی + ویدئو

آزمایشگاه «مستوفی» دانشگاه سانتاباربارا روشی جالب برای نقشه‌برداری از داخل ساختمان بدون نیاز به ورود به آن ارائه داده است.
کد خبر : 188846

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل‌ از The Current، تصور کنید بدون اینکه نیاز به ورود به جایی داشته باشید، بتوانید نقشه اتاق‌ها و راهروهای آن محل را به‌دست بیاورید. این قابلیت برای نیروهای امدادی و امنیتی بسیار حیاتی‌ است و تاکنون بیشتر شبیه فیلم‌های علمی‌-تخیلی بوده است تا واقعیتی دست‌یافتنی.


آزمایشگاه مستوفی دانشگاه سانتا باربارا در پژوهشی به مدیریت پروفسور یاسمین مستوفی، روشی ابداع کرده است که در آن دو پهپاد با اسکن سیگنال وای‌فای، می‌توانند نقشه داخل یک ساختمان را کشف کنند. در این روش دو پهپاد با پرواز جفتی به دور محل می‌چرخند و یکی از آنها سیگنال‌های وای‌فای را اسکن می‌کند و به دیگری می‌فرستد و در این فرایند با انجام محاسبات پیچیده ریاضی، اطلاعاتی مانند ابعاد اتاق‌ها، راهروها و ضخامت دیوارهای محل را به‌دست می‌آورد و در نهایت با استفاده از کامپیوتر پشتیبان، نقشه محل را تهیه می‌کند.


این فرایند پیچیده کمک می‌کند تا نیروهای امدادی و امنیتی بدون نیاز به خطر کردن، در مواجهه با وقایع مختلف، ابتدا نقشه مناسبی از محل ناشناخته به‌ دست بیاورند و سپس وارد عمل شوند.


آزمایشگاه مستوفی پیش از این نیز فعالیت‌های مهمی درباره سیگنال‌ها انجام داده بود و در سال 2010 نیز نخستین روش عکسبرداری با استفاده از وای‌فای را ارائه کرده بود اما این ابداع تازه که با استفاده از دو تکنولوژی در دسترس یعنی شبکه وای‌فای و پهپاد ارائه شده است می‌تواند گامی نوین در سیگنال‌شناسی و استفاده از آن باشد.


یاسمین مستوفی کیست؟


گفتنی است که یاسمین مستوفی فارغ‌التحصیل 1997 (سال 1376) مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف در تهران است. وی فوق لیسانس و سپس دکتری خود را در همین رشته در سال ۲۰۰۴ در دانشگاه استانفورد به پایان رساند و سپس در انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا Caltech در پاسدینا فوق دکتری خود را در رشته سیستم‌های دینامیکی و کنترل اخذ کرد.


یاسمین مستوفی پس از پایان تحصیلات به ترتیب در دانشگاه‌های نیومکزیکو و ایالتی کالیفرنیا درسانتاباربارا به عنوان استاد دانشگاه مشغول به فعالیت شد.


باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز ۳۰سپتامبر ۲۰۱۱ اسامی ۹۴ محقق و دانشمند دریافت کننده جایزه «حرفه نخستین ریاست جمهوری» برای دانشمندان و مهندسان را اعلام کرد که نام سه دانشمند ایرانی از جمله یاسمین مستوفی نیز در این لیست به چشم می‌خورد. این جایزه بالاترین و معتبرترین جایزه دولتی ایالات متحده به متخصصان در زمینه مهندسی و علم در مراحل اولیه تحقیقات مستقل آنها به شمار می‌رود.


این جایزه به دانشمندانی تعلق می‌گیرد که اقدام به تولیدات برجسته علمی و مهندسی کرده باشند و علاوه بر تاثیرگذاری روی اقتصاد آمریکا به مهار بحران یا مساله ای کمک کرده باشند.
مستوفی همچنین در سال ۲۰۱۲ موفق به دریافت جایزه برجسته مهندسی IEEE-Region 6 شد. تحقیقات وی در حوزه متنوع از جمله شبکه‌های رباتیک، ارتباطات بی‌سیم، کنترل و پردازش اطلاعات توزیع شده است.


در ادامه می‌توانید ویدئوی پهپادهای این پروژه را تماشا کنید:





مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته