اگر به حل مسائل فرهنگی ورود نکنیم، دانشجویان بیرون از دانشگاه به دنبال پاسخ میروند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر حسنعلی احمدی فشارکی در کارگاه فرهنگی و فرصت های پژوهشی ویژه استادان که به همت دفترمطالعات و پژوهش های فرهنگی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد با بیان اینکه ایمان افزایی و دانش افزایی دو رسالت مهم دانشگاه ها است، افزود: همه بحث های ما بحث تزکیه است و تمام برنامه ها با سه محور هدف محوری، برنامه محوری و اثربخشی ارائه می شوند.
طی یک تحقیق انجام شده 70 درصد تأثیرپذیری دانشجویان از استادان است. حال اگر استادان در بحث مسائل فرهنگی فعال نباشند نقش خانواده، محیط و ... 30 درصد است و تأثیر استادان بسیار چشمگیر است |
معاون پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: برنامه ها در قالب های نشست های تخصصی، اردوها، جشنواره ها، سمینارها و همایش ها، آموزش و پژوهش و... است که در این کارگاه قالب آموزش و پژوهش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
احمدی گفت: بحث پژوهش محوری در زمینه امنیت فرهنگی هم مطرح است. طی یک تحقیق انجام شده 70 درصد تأثیرپذیری دانشجویان از استادان است. حال اگر استادان در بحث مسائل فرهنگی فعال نباشند نقش خانواده، محیط و ... 30 درصد است و تأثیر استادان بسیار چشمگیر است. اگر یک نگاه کلی به قضیه بیندازیم هیچ موضوعی نداریم که فاقد پیام فرهنگی باشد. در واقع فلسفه وجودی نشست ها اثربخشی است.
وی گفت: حال این پرسش مطرح می شود که چطور وارد کار فرهنگی شویم . از کجا شروع کنیم؟ در اینجا بحث تألیف، ترجمه و انتشار مقالات علمی در زمینه مسائل فرهنگی و اجرای کارگاه های آموزشی مطرح می شود.
احمدی اضافه کرد: در پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی یک فصلنامه داریم که در دانشگاه و وزارت علوم رتبه بندی شده است و همه استادان در هر رشته ای می توانند در مورد مسائل اخلاقی و اخلاق حرفه ای به تحقیق بپردازند.
معاون پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به این نکته اشاره کرد که هر واحدی موظف است در هر نیم سال حداقل 3 طرح در مورد مسائل فرهنگی داشته باشد. در صورت فعالیت استادان در زمینه چاپ کتاب، مقاله در زمینه فرهنگی امتیازاتی برای ارتقاء به آنها تعلق خواهد گرفت و این طرح ها حتما باید کاربردی شوند.
احمدی نقش استادان را به عنوان الگو بسیار مهم عنوان و اضافه کرد: اگر به حل مسائل فرهنگی ورود نکنیم دانشجویان بدون شک برای حل مسائل فرهنگی خود ناخودآگاه در بیرون از دانشگاه به دنبال پاسخ می روند و پاسخش را از جای دیگری می گیرند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و دبیر هیأت امنای استان مرکزی هم اظهار کرد: کوتاه ترین راه در همه شرایط حفظ و پیاده سازی بخش نامه ها است و همه استادان و کارشناسان را دعوت کردند تا مسائلی که در ذهن دارند را مطرح کنند و در عرصه های فرهنگی واجتماعی دانشگاه فعالیت داشته باشند.
دکتر علیرضا نظام آبادی افزود: امید است با بسترهای مناسب و برنامه ریزی کامل و منسجمی که در دانشگاه ها به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی اراک وجود دارد بتوانیم در برگزاری کارگاه ها ونشست های فرهنگی و اجتماعی تلاشی مضاعف داشته باشیم.
نظام آبادی گفت: با به کارگیری خلاقیت و نوآوری و بر اساس منویات مقام معظم رهبری، رهنمودهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، سند چشم انداز کشور و سیاست های کلان دکتر میرزاده ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی که مدیریت وی همراه با خردورزی وتوأم با اخلاق و عدالت محوری است و همچنین با حرکت در راستای برنامه های دکتر طه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بتواند در راستای ارتقای مسائل فرهنگی و ارائه راهکارها و برنامه های منسجم فرهنگی اهتمام بورزد و با همت، تلاش و پشتکار حوزه فرهنگی را به سمت موفقیت بیشتر سوق دهد.
در پایان جلسه،دکتر شاهرخ حکمت معاون فرهنگی و اجتماعی واحد اراک و دکتر احمدی به سوالات و ابهامات درخصوص چگونگی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی ونیز نحوه کسب امتیازات ماده یک ارتقاء فرهنگی استادان پاسخ دادند.
انتهای پیام/