دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1396 - 15:28

می‌خواهید درختان را حفظ کنید؟ بیشتر پرینت بگیرید

کمپانی HP در تلاشی برای زنده نگه داشتن تجارت پرینترهای خود، شروع به سرمایه گذاری در جنگل‌ها کرده است و کارتریج‌ جوهرهای خود را از پلاستیک بازیافتی هاییتی می‌سازد.
کد خبر : 188740

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از PCMag، اخیرا انریکه لارس، مدیر بخش چاپ شرکت HP، پیشنهاد جالبی در رابطه با چاپ و سلامت گیاهان ارائه داده است. به گفته وی، پرینت کردن در نوع خود تکنولوژی سازگار با محیط زیست است.


لارس می‌گوید: «تحقیقات زیادی انجام دادیم تا دریابیم که کاغذ در واقع از درختانی تولید می‌شود که برای این کار کاشته شده‌اند».


براساس این طرز فکر، استفاده بیشتر کاغذ به معنای کاشته شدن درختان بیشتری است که بدین طریق کربن دی‌اکسید بیشتری جذب خواهد شد و درنتیجه هوا پاک‌تر خواهد شد. این اندیشه کلی در صنعت به عنوان جنگلداری پایدار شناخته می‌شود.


لارس افزود: «برخلاف آنچه بیشتر افراد باور دارند، اگر می‌خواهیم درختان بیشتری در سطح این سیاره ببینیم نیاز داریم بیشتر چاپ کنیم».


این امر در تئوری درست است؛ شورای نظارت بر جنگل که گواهی پایداری از جنگل‌هایی را صادر می‌کند که HP و دیگر کمپانی‌های بزرگ منابع چوب خود را از آن تامین می‌کنند، در میان گروه‌های صنعتی، جامعه علمی و سازمان‌های غیردولتی محافظت از محیط زیست پشتیبانانی دارد. برای دارا بودن معیارهای شورای نظارت بر جنگل‌های داوطلبانه، مدیران جنگل باید نشان دهند که زمین‌شان از نظر بوم شناسی و محیط زیستی دست نخورده است و با قوانین حفاظت مطابقت دارد.



پلاستیک‌های قابل بازیافت جمع‌آوری شده در هاییتی


اما عمل صدور داوطلبانه گواهینامه یک جنگل به عنوان یک جنگل پایدار منتقدانی نیز دارد، از جمله سایمون کانسل، یکی از موسسان شورای نظارت بر جنگل‌ها. وی بعدها این سازمان را یک حقه حیله‌گرانه توصیف کرد که گواهینامه‌هایش اساسا بی‌معنی است. کانسل که حالا مدیر اجرایی بنیاد انگلیسی جنگل‎‌های بارانی است، توضیح می‌دهد که چرا بهترین راه برای حفظ درختان این است که مردم دست از پرینت گرفتن و چاپ بردارند.


وی می‌گوید: «در حال حاضر نیاز داریم که دولتمردان نگاه دقیق‌تر و جدی‌تری به چگونگی استفاده از جنگل‌ها داشته باشند. اگر عرضه محصولات چوبی محدود شود، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت و اشتیاق جامعه برای هدر دارد این منبع باارزش کاهش می‌یابد».


علاوه بر حمایت از جنگل‌های پایدار، کمپانی HP سعی دارد کارتریج‌های جوهر خود را بازیافت کند. این برنامه شامل پروژه جدید خرید پلاستیک از بطری‌های دورانداخته شده در هاییتی می‌شود. به عنوان بخشی از این برنامه، HP برای کودکانی که در حال حاضر به دنبال بطری‌های قابل بازیافت در محل دفن زباله در نزدیکی پایتخت هاییتی هستند، آموزش‌های تحصیلی و شغلی فراهم می‌کند.


مترجم: هانا حیدری​


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته