دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1396 - 14:33

اشیای چاپ‌شده با پرینتر سه‌بعدی که تغییر شکل می‌دهند + ویدئو

امروزه ارسال هر چیزی به فضا پول زیادی می‌خواهد؛ از 9000 تا بیش از 40 هزار دلار به ازای هر نیم کیلو. همین امر موجب شده که ناسا به فکر ایجاد حمل بارهای فشرده به فضا بیفتد. با این حال، تیمی از موسسه فناوری جورجیا روشی را ابداع کرده‌اند که با کمک پرینترهای سه‌بعدی ساختارهای کوچکی را می‌سازند که زمانی که در مقابل گرما قرار می‌گیرند، تغییر شکل می‌دهند.
کد خبر : 188352

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از TechCrunch، این روش، روشی است که دانشمندان نام آن را «چاپ چهاربعدی» گذاشته‌اند. به این معنا که ساختارهای چاپ‌شده توسط پرینترهای سه‌بعدی، بعد از چاپ تغییر ساختار می‌دهند و در واقع بعد چهارم آن زمان است.


تحقیقات این تیم موسسه فناوری جورجیا همانند تیم‌ MIT‌ (موسسه فناوری ماساچوست) روی تغییرات دمایی برای تغییر شکل اشیاء تمرکز دارد. تنها نقطه تمایز تحقیقات این دو گروه، استفاده از «تنسگریتی» است. سازه تنسگریتی یا سیستم‌های کش‌بستی یا ساختار کششی و فشردگی، از واژه‌ای از ترکیب دو کلمه «Integrity» و «Tension» ساخته شده است و به این معنی است که یکپارچگی این گروه از ساختارها، بسته به تعادل کشش‌های داخلی است. این ساختار بسیار سبک، محکم است و خیلی راحت متلاشی می‌شود و همین امر آن را برای سفرهای فضایی ایده‌آل می‌کند.


ساختارهای تنسگریتی این تیم به کمک پرینترهای سه‌بعدی درست شده‌اند. این ساختارها تقریبا مسطخ هستند اما زمانی که درون آب 149 درجه سانتی‌گرادی فرو می‌روند، شروع به تغییر شکل می‌کنند.


پروفسور گلاسیو پائولینو، مدیر این تیم تحقیقاتی، می‌گوید: «این ساختارها از سامانه‌ای با میله‌ها و کش‌های متراکم و به هم فشرده شده ساخته شده‌اند که که دائما در حال کشمکش هستند. در ساخت این وسیله از میله‌های پلیمری استفاده شده است که در دمای بالا از هم باز نشود و ساختار را به هم نریزد».





مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته