گوگل؛ باارزشترین برند تجاری جهان
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از CNN، در سال ۲۰۱۷ حدود هفت درصد بر ارزش تجاری گوگل افزوده شده است. این شرکت در سال گذشته فعالیت خود را در زمینه خودروهای خودران و هوش مصنوعی شتاب داده است و در حوزه سختافزار هم در حال پیشرفت است.
پس از گوگل نشان تجاری اپل قرار دارد. این نشان ۱۰ میلیارد دلار ارزش کمتری نسبت به گوگل دارد و ۲۳۵ میلیارد دلار میارزد. شرکت اپل در سال گذشته علاوه بر توسعه نرمافزارهایش در زمینه سختافزاری هم توسعه قابل توجهی یافته است و در بخشهای از بازار بخصوص در زمینه گوشیهای هوشمند نبض بازار را در اختیار دارد. این شرکت بهتازگی فعالیتهای خود را در زمینه هوش مصنوعی و خودروهای خودران هم افزایش داده است. اپل همچنین برنامه گستردهای برای لوازم خانگی هوشمند دارد.
مایکروسافت سومین برند با ارزش جهان محسوب میشود. این شرکت البته از دو رقیب عرصه تکنولوژی و کامپیوتر یعنی اپل و گوگل فاصله بسیار زیادی دارد. به طوری که اگر فاصله اپل از گوگل 10 میلیارد دلار است فاصله مایکرو سافت از اپل کمی کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار است.
برند مایکروسافت در آخرین ارزیابیها ۱۴۳ میلیارد دلار ارزش دارد. این شرکت طی سال گذشته سعی کرده در زمینه سخت افزار قدرتمند ظاهر شود تا بتواند فاصله خود را با اپل کم کند. این شرکت همچنین سعی دارد با گسترش نسخههای مختلف ویندوز سیطره خود را در بازار کامپیوتر افزایش دهد هم اکنون حدود نیمیاز رایانههای جهان از سیستم عامل ویندوز هفت استفاده میکنند و بر آورد میشود بیش از ۷۰ درصد تمام رایانههای جهان دارای سیستم عاملهای ویندوزی هستند.
آمازون غول دنیای تجارت الکترونیک هم در مکان چهارم قرار دارد. برند آمازون هم اکنون ۱۳۹ میلیارد دلار قیمت دارد. این شرکت که جهش خیره کننده ۴۱ درصدی را در ارزش برند خود شاهد است علاوه بر فروش کالا وارد دنیای رسانه هم شده است و هم اکنون در حال توسعه هوش مصنوعی و دستیار صوتی الکسا است.
در مکان پنجم فیسبوک قرار دارد با وجود اینکه این شرکت در سال گذشته میلادی با بحران اخبار غلط و گسترش آن روبهرو شده بود باز این غول دنیای تکنولوژی توانسته است ارزش برند خود را حفظ کند و حدود ۲۷ درصد افزایش دهد. این برند هماکنون ۱۳۰ میلیارد دلار ارزش دارد. با این همه برخی کارشناسان معتقدند فیسبوک برای رونق به کسب کار خود باید یک تحول جدی ایجاد کند چراکه شرکتهای رقیب در حال گرفتن کاربران این شرکت هستند.
شرکت مخابراتی AT&T با رشد هفت درصدی توانسته به ارزش ۱۱۵ میلیارد دلاری دست پیدا کند.
این شرکت بزرگترین شرکت مخابرات تلفن ثابت، ارائهدهنده اینترنت، اشتراک تلویزیون اینترنتی و دومین اپراتور شبکه تلفن همراه آمریکا است. این شرکت هماکنون در حال گسترش شدید فعالیتهایش است که سبب شده با رشد ارزش برندش روبهرو شود.
هفتمین برند با ارزش جهان ویزا است. هم اکنون بانکهای بیشتری با این برند همکاری میکنند بهگونه ای که ارزش این برند با ۱۰ درصد افزایش به ۱۱۱ میلیارد دلار رسیده است.
با شنیدن نام هشتمین برند با ارزش جهان شاید تعجب کنید. شرکت تنسنت حالا به عنوان یک شرکت چینی خود را در میان باارزشترین برندهای جهان جای دادهاست. حتی بالاتر از شرکت علیبابا، معروفترین فروشگاه الکترونیک چین، که در مکان چهاردهم قرار دارد. این شرکت یک هولدینگ اینترنتی چینی است، که در زمینه ارائه خدمات شبکههای اجتماعی، رسانههای گروهی، پورتالهای وب، تجارت الکترونیک، آنتیویروسها، مرورگر وب، بازیهای آنلاین و خدمات ارزش افزوده مخابرات فعالیت میکند.
هماکنون در چین بسیاری از شرکتهای جهانی مانند گوگل یا فیلتر هستند یا ممنوع و جای این شرکتها را نمونههای چینی آنها گرفتهاند. بازار بزرگ و رو به رشد چین هم به تنهایی میتواند یک نشان را از زمین به آسمان ببرد. این نشان چینی هماکنون با یک جهش ۲۷ درصدی در ارزش برندش ، حدود ۱۰۸ میلیارد دلار ارزش دارد.
در مکان نهم شرکت قدیمی IBM حضور دارد که از تمام شرکتهای کامپیوتری قدیمیتر است و شاید اگر اشتباهات تاریخیاش نبود هماکنون باید در مکان اول جای میگرفت. ارزش تجاری نشان IBM هماکنون ۱۰۲ میلیارد دلار است.
اما در میان 10 برند باارزش دنیا تنها دهمین نشان تجاری در حوزه کامپیوتر و تکنولوژی دیجیتال و مخابرات نیست. دهمین برند با ارزش دنیا مکدونالد است. این برند ۹۷ میلیارد دلار ارزش دارد.
انتهای پیام/