دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

در این فروشگاه یک خرید کاملاً ایرانی را تجربه کنید + تصاویر

حمایت از تولید ملی از اوجب واجبات است، حالا اگر فروشگاهی پیدا کنیم که تمام محصولاتش ساخت ایران باشد می‌شود نور علی نور! فروشگاه‌هایی مانند «خانه ایرانی»با مدیریت خانم دیدری مطلق اداره می‌شود
کد خبر : 188007

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از مجله مهر، در روزهایی که خیلی‌ها بی‌توجه به وضعیت کارگران و چرخ کارخانه‌های ایرانی لباس‌های برند انتخاب می کنند، در روزهایی که خیلی‌ها دنبال بهانه‌ای برای نخریدن کالای ایرانی هستند، مهربانویی با دغدغه‌ی حمایت از اقتصاد مقاومتی در حال فعالیت است. او بارها از اطرافیانش شنیده بود:«برای پیدا کردن کالای وطنی باید کفش آهنی پا کنی. برندهای خوب را یا کسی نمی‌شناسد یا در قفسه‌ی فروشگاه‌ها پیدا نمی‌شود.» و همین یک جمله جرقه ای شد تا «خانم دیدری مطلق» به فکر راه‌اندازی فروشگاهی به نام «خانه ایرانی» بیفتد. فروشگاهی که در ابتدا اینترنتی بود و حالا در ۲۰ استان کشور نمایندگی فعال دارد. او در سال ۹۴ یک فروشگاه‌ اینترنتی راه اندازی کرد که تمامی کالاهای موجود در آن ایرانی بود. فروشگاهی مطمئن که مشتریان در آن می‌توانند به راحتی و با آسودگی خاطر خرید کنند و از کیفیت کالاها، قیمت مناسب و ساخت وطن بودنشان مطمئن باشند. برای آشنایی بیشتر با این بانوی موفق در یک عصر بهاری با ایشان به گفت و گو نشستیم.



سرمایه اولیه‌مان یک میلیون بود


«فاطمه دیدری مطلق» کارشناس مهندسی نرم افزار است. او در مورد شروع فعالیت‌هایش می‌گوید:« من یک مادر هستم، مادری که برایش اهمیت دارد کالاهای مصرفی خانواده‌اش ساخت ایران باشد. همیشه وقتی که می خواستم برای سه فرزندم لباس و کفش و... تهیه کنم به مشکل برمی‌خوردم. از یک طرف فروشگاهایی که کالاهای تولید داخل می فروختند کم بود و وقتی وارد فروشگاه می‌شدی از ایرانی بودن کالاها امطمئن نبودی ؛ از طرفی خلاء دیگری وجود داشت و آن هم مجتمع نبودن وسایل بود؛ مثلا برای خریدن یک مانتو باید به یک پاساژ می‌رفتی و برای خرید و انتخاب کیف و کفش و... به مغازه‌ای در آن سر شهر. این مسئله در دسترس نبودن، خرید کالای ایرانی را سخت می‌کرد و خیلی‌ها حوصله این را نداشتند که ساعت‌ها برای خرید یک وسیله‌ی تولید داخل وقت بگذارند. این فکر و دغدغه همراه من بود تا اینکه رهبری روی موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید کردند. شهریورماه که می‌خواستم برای سال تحصیلی پسرم لوازم التحریر بخرم، نگران بودم که چطور تمام وسایل را ایرانی تهیه کنم. بعد از خرید وسایل، به ذهنم رسید چرا این محصولات در اختیار بچه‌های دیگر نباشد؟ همین مسئله انگیزه و محرکی شد تا من با یاری همسرم یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنم که تماماً وسایل ایرانی می‌فروخت. با کمک همسرم نشان هایی را که چهار ویژگی «ایرانی بودن»، «اسلامی بودن»، «کیفیت خوب» و «قیمت مناسب» داشتند، شناسایی کردیم و محصولاتی که مدنظرمان بود را خریدیم. سعی می‌کردیم تنوع اجناس داشته باشیم. بهمن ماه ۹۴ بود که ما با سرمایه یک میلیون تومان و با استفاده از ظریفیت‌های فضای مجازی کارمان را شروع کردیم.»



در ۲۰ استان کشور نمایندگی فعال داریم


استقبال از فروشگاه خانه‌ایرانی در همان ابتدای کار آنقدر خوب بود که خانم مطلق انگیزه بیشتری برای ادامه کار پیدا کرد. مردم از نقاط دور تهران برای خرید حضوری-که یک روز در هفته انجام می‌شد-می‌آمدند و حتی افرادی که به مناطق آزاد تجاری دسترسی داشتند و به راحتی می‌توانستند کالای‌خارجی تهیه کنند، مشتاق خریدن کالای وطنی با کیفیت بودند. خانم مطلق که با سرمایه جزئی و با اجاره یک زیرزمین کارش را شروع کرده بود، به تدریج با درخواست راه‌اندازی شعبه‌هایی از خانه ایرانی در استان‌های دیگر مواجهه شد که این نشان از علاقه‌ی مردم به کالای ساخت ایران داشت. خانم مطلق می‌گوید:«مدتی که از کار گذشت افرادی از شهرستان های مختلف علاقه‌مندی خود را جهت دریافت نمایندگی خانه ایرانی اعلام کردند و کم کم شعبه‌های مختلف راه‌اندازی شد. ما در یک کانال تلگرامی محصولات را همراه قیمت معرفی می‌کنیم و علاوه بر فروش حضوری در تهران و شهرستان، فروش اینترنتی هم داریم. خرید بالای ۱۲۰هزار تومان هم ارسال رایگان دارد. در حال حاضر ۱۵ شعبه فعال در تهران داریم و ۲۰ شعبه در استان های دیگر. شعبه‌های مرکزی و آن‌هایی که مدتی از فعالیتشان می‌گذرد، تقریبا از نظر تنوع محصول و نشان‌های مختلف تکمیل هستند.» زمانی که از سود فروش سوال می‌پرسیم، متوجه می‌شویم که برای خانم مطلق و همسرشان برکت اقتصادی از سود فروش مهم تر است؛ و عمل کردن به حرف رهبری و کمک به کشور برایشان با ارزش تر از هر چیز دیگریست. خانه ایرانی تولیدی‌های زیادی را به فعالیت دوباره امیدوار کرده است، از طرفی زنان و مردان زیادی در فروشگاه‌ها به عنوان فروشنده، راننده حمل بار و... مشغول به کار هستند و این یعنی اشتغال زایی برای کشور. خانم مطلق تا امروز از حمایت‌های دولتی استفاده نکرده است. او می‌گوید:«دنبال دریافت حمایت از دولت نبوده‌ام. بیشتر عقیده دارم تا جایی که می‌شود باید روی پای خودمان بایستیم و برای کشورمان کاری کنیم.»



آفت اصلی تولید ملی قاچاق است


انجام فعالیتی مانند فعالیت خانم مطلق کار آسانی نیست و بدون شک مشکلات زیادی به همراه دارد. این بانو می‌گوید:« مشکلاتی که با آن‌ها مواجهیم در چند مورد خلاصه می‌شود. اولین مشکل شناسایی نشدن بعضی از نشان‌های خوب و با کیفیت است؛ ما هنوز هم در دسترسی و شناخت بسیاری از تولیدی‌های خوب مشکل داریم. مشکل دوم این است که خیلی از تولیدی‌های ایرانی سیستم پرداخت نقد دارند، یعنی پول می‌گیرند و جنس تحویل می‌دهند. با آنکه ما سعی بر خرید نقد داریم و حق هم با تولیدی‌هاست اما گاها بعضی از خریدها مبلغ‌های سنگینی دارند؛ از طرفی تولیدی‌های ایرانی جنس مرجوعی را قبول نمی‌کنند. من یا هر فروشنده دیگری وقتی محصولی را خریداری می‌کند، اگر در فصل مناسب آن محصول را نفروشد دیگر تولیدی محصول را پس نمی‌گیرد. درحالی که محصولات خارجی اینطور نیست و به راحتی کالای فروخته نشده مرجوع می‌شود. شاید یکی از دلایل تمایل فروشندگان به کالای خارجی همین باشد. اما مشکل اصلی قاچاق است. به حدی مبادی قاچاق باز است و هیچ فیلتری وجود ندارد که بسیاری از تولید کننده‌ها انگیزه تولید و فعالیتشان را از دست داده‌اند. از طریق قاچاق یک شلوار با قیمت بسیار پایین وارد می‌شود و فروشنده با سود ۲۰۰ برابر آن را به فروش می‌گذارد. اما هنوز هم آن محصول از شلوار یا محصول ایرانی ارزان‌تر است. اگر مبادی قاچاق بسته شود و جلوی قاچاق گرفته شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود و مطمئناً قیمت کالاهای ایرانی به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. چون رقابت سالم ایجاد شده، مالیات ها کم شده و تولید ملی ثروتمند می‌شود. وقتی تعادل و رقابت سالم باشد، قیمت ها هم پایین می‌آید. هرچند حالا هم محصولات ایرانی زیادی وجود دارد که قیمت کمتری نسبت به مشابه خارجی دارند اما تا عامل مخربی به نام قاچاق وجود دارد تولیدی‌های داخل برای ادامه بقا دچار مشکل هستند و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند وارد فاز تولید نشوند»



نشان‌های خوب ایرانی باکیفیت‌تر از محصولات خارجی هستند


یک باور غلط در جامعه ما وجود دارد مبنی بر اینکه کالای ایرانی گران است اما کیفیت ندارد. شاید برای خود ما نیز این اتفاق افتاده باشد که با یک کالای ایرانی با کیفیت پایین برخورد کرده باشیم. اما خانم مطلق می‌گوید: « اینطور نیست که همه‌ی کالاهای داخلی گران قیمت باشند، اکثر مشتری‌ها از قیمت‌ها راضی هستند. اما در مورد کیفیت باید بگویم چون ما نشان‌های خوب را نمی‌شناسیم و سراغ نشان‌های باکیفیت نرفته ایم فکر می‌کنیم که کالای وطنی ضعیفتر از محصول خارجی است. ما نشان‌های خوبی داریم که در کیفیت بسیار بالاتر از محصول خارجی هستند.» خانم مطلق باور دارد برای جذب دیگران به کالای ایرانی بهترین راه نشان دادن محصول باکیفیت و مرغوب به اوست. در بسیاری از موارد اگر فرد با یک محصول مرغوب با قیمت متعادل مواجه شود مشتاق خرید آن می‌شود و از طرفی افراد دیگر را هم به خرید کالای ایرانی تشویق می‌کند. اما بعضی از محصولات مورد نیاز خانواده مشابه ایرانی ندارد و گاهی پیدا کردن مشابه ایرانی کمی دشوار است. زمانی که از خانم مطلق می پرسیم: «واقعا خودتان در همه محصولات مقید به خرید کالای وطنی هستید؟» با قاطعیت جواب می‌دهند:«بله، تمام تلاشم بر این است کالاهای مصرفی‌مان ایرانی باشد، البته اگر محصولی مشابه ایرانی ندارد می‌توانیم خارجی اش را تهیه کنیم، مثلا مداد نوکی، محصولیست که در کشور تولید نمی‌شود یا دوربین عکاسی .برای خرید ابتدا اولویت با کالایست که در ایران تولید می‌شود و کاملا وطنیست، بعد سراغ کالاهایی می‌رویم که در ایران تولید می‌شود اما تحت لیسانس است، اگر در این دو مورد کالای مورد نظر وجود نداشت می‌توانیم از محصول خارجی استفاده کنیم.» مبتکر خانه ایرانی از مردم می‌خواهد برای ادامه فعالیتشان دعا کرده و خریدکالای ایرانی را تبلیغ کنند. از نظر او مردم نقش به‌سزایی در رونق اقتصاد مقاومتی دارند و هر کس باید از خودش شروع کند؛ هر کس در حد توان خود، از خریدها و خرج‌های خانه اش و این یعنی من، تو و ما باید با انتخاب‌های مان فردای بهتری برای ایران رقم بزنیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته