دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1396 - 13:45

ناسا زمینی بارانی را پیش‌بینی کرد

تحقیقات ناسا نشان می‌دهد که به رغم گرم‌تر شدن کره زمین، میزان بارش باران در نواحی گرمسیری افزایش خواهد یافت.
کد خبر : 186771

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از دیلی‌میل، تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که مدل‌های جهانی آب و هوا میزان بارشی را که در نواحی گرمسیری اتفاق خواهد افتاد، کم‌اهمیت جلوه می‌دهد زیرا کاهش میزان ابرها بر فراز مناطق استوایی که در مشاهدات اخیر ناسا دیده شده، کم‌اهمیت نشان می‌دهد.


ابرهای گرمسیری که در ارتفاع بالا وجود دارند، گرمای موجود در جو را در خود نگه می‌دارند اما گرمایش جهانی باعث تشکیل تعداد کم‌تری از این ابرها می‌شود که در نهایت منجر به خنک شدن جو مناطق گرمسیری و افزایش بارش‌های این مناطق می‌شود. محققان به دنبال جواب این سوال هستند که چگونه با وجود ابرهای کم‌تر، بارش‌ها بیشتر می‌شود.


بارش باران به ابرهایی که قابلیت بارش دارند، مرتبط نیست بلکه به ذخیره انرژی کره زمین و انرژی ساطع‌شده از خورشید در مقایسه به انرژی حرارتی ارتباط دارد. ابرهایی که در ارتفاع حضور دارند، گرمای جو را در خود نگه می‌دارند اما در صورتی که ابرهای کم‌تری در آینده وجود داشته باشد، جو مناطق گرمسیری خنک می‌شود و بخار آب خنک‌کننده، آن را متراکم و آن را به باران مایع تبدیل می‌کند.


محققان آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا واقع در «پاسادنا» دریافتند که افزایش بارش‌های مناطق گرمسیری دوباره دمای هوا را بالا می‌برد تا سرمای ناشی از کاهش ابرهای حاضر در ارتفاع بالا را متعادل کند.


زمانی که آب روی سطح زمین به بخار آب تبدیل می‌شود و به سمت جو بالا می‌رود، با خود انرژی حرارتی را حمل می‌کند که به تبخیر آن کمک می‌کند اما وقتی که بخار به جو سرد فوقانی می‌رسد، به قطرات مایع یا یخ متراکم می‌شود و گرمای خود را آزاد و جو را گرم می‌کند.


تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش در پوشش ابرهای مناطق گرمسیری یکی از دلایل ایجاد تغییرات گسترده در جریان‌های هوا در مقیاس بالاست که همزمان با گرم شدن دمای جو کره زمین رخ می‌دهد.


این جریان‌های هوا، «گردش عمومی جو» نامیده می‌شود و منطقه وسیعی از افزایش دمای هوا در محور خط استوا را شامل می‌شود. مشاهدات 30 تا 40 سال اخیر نشان می‌دهد که این منطقه با گرم شدن آب و هوا باریک‌تر می‌شود و کاهش ابرهای حاضر در ارتفاع را به دنبال دارد.


مدل‌هایی که با مشاهدات ناسا پیرامون ابرها هماهنگی دارد نشان از افزایش بارش‌ها در آینده نسبت به سایر مدل‌های به دست آمده دارد. این مطالعات، راه‌هایی را برای بهبود پیش‌بینی‌های تغییرات آینده ارائه می‌دهد.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

برچسب ها: ناسا ندا اظهری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته