دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1396 - 11:46

موزه «شکست» در سوئد برای ابداعاتی که شانس نداشتند + تصاویر

همه ایده‌ها به نتیجه نمی‌رسند و حتی اگر منجر به ابداع یا اختراعی شوند، باز هم تضمینی نیست که موفق از آب درآید و بتواند آینده فناوری یا ابزارهایی را رقم بزند. به گفته برخی از کارشناسان فقط 10 درصد ایده‌ها و خلاقیت‌ها موفق از آب درمی‌آیند و ایده‌های ناموفق خیلی زود از یادها فراموش می‌شوند. حال موز‌ه‌ای در سوئد این ابداعات شکست‌خورده را به نمایش درآورده است.
کد خبر : 186693

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از CNN، ساموئل وست، محقق نوآوری و کسی که ایده برگزاری این موزه را داده است، می‌گوید: «من متوجه شده‌ام که چطور موفقیت سنگ بنای پیشرفت‌های بعدی می‌شود اما شکست‌، همیشه مثل چیزهای به‌درد نخور زیر فرش قرار می‌گیرند و خیلی زود هم از یادها می‌روند».


وی می‌افزاید: «متاسفانه 90 درصد نوآوری‌ها در دنیا با شکست مواجه می‌شوند».


حال به ابداعاتی که در این موزه شکست معرفی شده‌اند، می‌پردازیم:


ابزار توییت



توییتر پیک، یک ابزار الکتروتیک برای نوشت توییت در شبکه اجتماعی توییتر است که در سال 2008 به بازار عرضه شد. صفحه‌نمایش این ابزار آنقدر کوچک بود که همه توییت‌ها را نمی‌توانست در یک صفحه نمایش دهد. به غیر از این، به تدریج گوشی‌های هوشمند به ابزارهایی تبدیل شدند که به راحتی‌ می‌توان با آنها در تمامی شبکه‌های اجتماعی فعالیت کرد.


اپل نیوتون



«نیوتون» شرکت اپل ابزاری شبیه به تبلت است که برخی آن را مسیج پد نیز می‌خوانند. مسیج پد نیوتون به چندین دلیل شکست خورد: قیمت آن 700 دلار بود، قد آن هشت اینچ و طول آن نیز 4/5 اینچ بود که بسیار بزرگ به نظر می‌رسد. علاوه بر این تشخیص دست خط آن نیز به قدری بد بود که حتی در یک اپیزود یک سریال انیمیشنی آن را به مسخره گرفتند. اپل با ورود به بازار تبلت‌ها همراه با آی‌پد این محصول را کنار گذاشت.


دوربین دیجیتال کداک



دوربین دیجیتال شرکت «کداک» که در دهه 1990 معرفی شد، با استقبال وسیعی در آن زمان مواجه شد اما خود شرکت مدل کسب‌وکار خود را تغییر داد و موجبات مرگ این دوربین را فراهم کرد.


دوچرخه پلاستیکی



وقتی این دوچرخه پلاستیکی در سال ۱۹۸۱ به جهان معرفی شد، انتظارها بسیار بالا بود؛ دوچرخه‌ای که زنگ نمی‌زد و سهمی در تولید گازهای گلخانه‌ای نداشت. این دوچرخه که «Itera» نام داشت یک سال بعد به بازار آمد. اما مشخص شد که استحکام چندانی ندارد. قسمت‌های پلاستیکی دوچرخه مثل پدال‌ها به سرعت می‌شکستند. در سال ۱۹۸۵ تولید آن در نهایت برای همیشه متوقف شد.


گوشی تلفن دو منظوره نوکیا



یک گوشی با دو هدف؛ کنسول بازی و تلفن. نوکیا این محصول را در سال ۲۰۰۳ معرفی کرد. قیمت بالا و شمار اندک بازی‌هایی که کاربران می‌توانستند با آن انجام دهند، موجب شد تا فروش این محصول طبق انتظار پیش نرود. بعدها زمان نشان داد که این گوشی اختراعی فراتر از زمان خود بود. با این گوشی می‌شد تلفنی صحبت کرد، موسیقی گوش داد، بازی کرد یا در اینترنت جستجو کرد؛ یعنی همان ویژگی که بعدها در گوشی‌های هوشمند عرضه شد.


ماسک جوان‌سازی صورت



در نگاه اول شبیه ابزار مدرن شکنجه به نظر می‌رسد، اما این ماسک در اصلی برای زیباتر کردن صورت طراحی شده بود. این ماسک با وارد آوردن شوک‌های الکتریکی ظریف عضلات صورت را تحریک می‌کرد. تولیدکنندگان لیندا ایوانز، هنرپیشه آمریکایی را به عنوان چهره‌ تبلیغاتی این ماسک به خدمت گرفتند. البته وقتی این محصول در سال ۱۹۹۹ به بازار معرفی شد، اثربخشی آن بلافاصله زیر سوال برده شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب