دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1396 - 15:00

شاید پوست انسان دوباره رشد کند

نتایج یک پژوهش تجاری در آمریکا نشان داده است که شانس رشد کامل پوست انسان پس از سوختگی‌های عمیق نیز وجود دارد.
کد خبر : 185975

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از رویترز، عامل اصلی مشوق پژوهش در حوزه پزشکی ترمیمی، جایگزین کردن بافت سوخته پوست انسان در محل سوختگی‌ها بود و این تلاش‌ها برای جایگزین کردن زره طبیعی بدن بشر همچنان ادامه دارد.


دیروز یک شرکت فعال در حوزه پوست مصنوعی و تجهیزات ترمیمی برای بیماران سوختگی به نام Polarity TE, Inc. اعلام کرد که موفق شده است پوست خوک‌های آزمایشگاهی با درجه سوختگی سه را دوباره و به‌ صورت کامل رشد دهد.


این شرکت که در سالت‌لیک سیتی در ایالت یوتا در آمریکا مستقر است مدعی شده که توانسته محل سوختگی درجه سه را با پوستی کامل با تمامی لایه‌ها و حتی فولیکول‌های مو، رشد دهد و محل آسیب را بدون هیچ جای زخمی ترمیم کند.


آنچه در وب‌سایت این شرکت به‌نمایش گذاشته شده است، مجموعه‌ای از عکس‌ها درباره مراحل انجام این کار است که نشان می‌دهد پوست سالم خوک از ناحیه‌ای از بدنش که نسوخته را به محل زخم سوختگی منتقل کرده‌اند و در آنجا رشد داده‌اند تا به پوست کاملی برای زخم تبدیل شود و هیچ اثری از آن باقی نماند.


در این تصاویر مشخص نیست که از چه تکنیکی برای همخوان کردن پوست با محل زخم استفاده شده و چطور به پوست فرمان داده شده است که به شکل محلی که به آن آمده درآید اما از آنجا که پوست خوک‌ها و پوست انسان تقریبا مثل یکدیگر هستند، می‌توان امیدوار بود که در آینده بتوان از این تکنیک برای مجروحان سوختگی‌های شدید نیز بهره گرفت.


Polarity TE نام پوست طراحی‌شده خود را SkinTE گذاشته و اعلام کرده است که اجرای این تکنیک در انسان به مراتب ساده‌تر از خوک است و قرار است به‌زودی وارد مرحله آزمایش انسانی آن شود و نتیجه را به جهان اعلام کند. اگر این روش روی انسان نیز موفقیت‌آمیز باشد، زندگی کسانی که سوختگی‌های شدید درجه سه دارند، دوباره به آنها بازگردانده می‌شود.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته