دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حادثه انفجار، راکت فضایی روسیه را زمین‌گیر کرد

موشک فضاپیمای روسی که در حال حمل یک ماهواره مکزیکی به مدار زمین بود، پس از انفجار سقوط کرد و در جو زمین با محموله خود سوخت. این حادثه تحقیقات گسترده دولت روسیه را کلید زد.
کد خبر : 18574

به گزارش آنا به نقل از رویترز، یک راکت از نوع پروتون M روسیه که حامل ماهواره MexSat-1 متعلق به کشور مکزیک بود، 500 ثانیه پس از پرتاب از پایگاه فضایی بایکانور قزاقستان، به دلیل بروز نشتی در یکی از موتورهایش، برفراز شرق سیبری دچار حادثه شد و در بازگشت به جو زمین سوخت. بر اساس اعلام مقامات روس، بخش عمده این راکت و ماهواره آن در اصطکاک با جو زمین سوخته و چیز زیادی بر زمین سقوط نکرده است.


بر اساس اعلام رسمی روس‌کاسموس، سازمان فضایی روسیه، مرحله سوم این موشک دچار نقص فنی شد و در مرحله سوم پرواز سقوط کرد. جیم کرامر، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت بین‌المللی سرویس پرتاب که این پرتاب را انجام داده است، اعلام کرد که باقیمانده خرج مرحله سوم و ماهواره در شرق دور سیبری سقوط کرده و کلیه پروازهای این خانواده از راکت‌ها به دلیل نگرانی‌های امنیتی، تا اطلاع ثانوی لغو شده است. علت این تعلیق، انجام تحقیقات فدرال از سوی دولت روسیه عنوان شده است.


جراردو اسپارزا، وزیر حمل و نقل و ارتباطات مکزیک، نیز اعلام کرده است که ماهواره به طور کامل بیمه بوده و دولت مکزیک تمام پول خود را از بیمه دریافت خواهد کرد. او همچنین افزود که یک ماهواره مکزیکی دیگر نیز قرار است در اکتبر امسال (مهرماه 94) از پایگاه فضایی کیپ‌کاناورال فلوریدا و توسط بخش پرتاب‌های فضایی شرکت آمریکایی لاکهید مارتین به فضا پرتاب شود.


سازمان فضایی روسیه که در رقابت بر سر فضا همواره پیشگام بوده و افتخار ارسال نخستین ماهواره به فضا و نخستین فضانورد به مدار زمین را در کارنامه خود دارد، اخیرا با حوادث زیادی روبه‌رو شده که شهرت این سازمان را زیر سؤال برده است.


هفته گذشته یک راکت 51 میلیون دلاری که حامل نزدیک به 3 تن تدارکات برای ایستگاه فضایی بین‌المللی بود نتوانست با این ایستگاه ارتباط برقرار کند و سقوط کرد. درست چند ساعت قبل از سقوط راکت پروتون نیز، رسانه‌های روسی از بروز نقصی در سفینه انسان‌بر این سازمان خبر دادند که موفق به تصحیح مدار و اتصال به ایستگاه فضایی نشده بود اما جان خدمه آن در امان اعلام شده است.


راکت پروتون ام نیز مانند تمامی راکت‌های فضایی، با هدف نظامی طر احی شده بود. این راکت که از دهه 1960 میلادی توسط روس‌ها برای سفر به فضا استفاده شده است، در ابتدا به‌عنوان موشک قاره پیمای بالستیک، با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای برای هدف قرار دادن ایالات متحده ساخته شد اما هیچگاه به‌عنوان یک سلاح هسته‌ای به کار نرفت.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته