دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1396 - 15:07

ابداع روشی برای ایجاد ارگانیسم‌های سفارشی

دانشمندان همیشه رویای استفاده از ارگانیسم‌های سفارشی را در سر می‌پرورانند تا بتوانند از این طریق با بیماری‌های مبارزه کنند یا حتی کامپیوترهای خاصی را بسازند اما همیشه یک مانع سد راه آنها بوده است: ایجاد تغییرات ژنتیکی گسترده که دقیقا در ارگانیسم‌های بدن نیاز داریم بسیار مشکل است.
کد خبر : 184114

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، به این منظور، محققان روشی را برای بازنویسی «رشته‌های دراز» ژنوم‌های DNA مصنوعی ابداع کرده‌اند. در این روش، باکتری «سالمونلا» را با استفاده از ترکیب دوباره گام به گام دستکاری کردند تا ژن‌هایی را که در مخمر رشد یافته‌اند، سرهم کنند. این ژن‌های رشد یافته در مخمر برای افزایش کیفیت تقویت شده‌اند. نتیجه این روش، ایجاد سالمونلا با 1557 جابه‌جایی و تغییر در 176 ژن بوده که در واقع تغییری اساسی و بی‌سابقه در یک ارگانیسم نسبتا ساده به شمار می‌آید.


باکتری به دست آمده از این آزمایش از سلامت بالایی برخوردار است. به این معنا که به همان سرعت نمونه‌های طبیعی رشد می‌کند و در رشد خود با مشکل جدی‌ای مواجه نیست.


به گفته دانشمندان، این روش در مراحل ابتدایی خود است و در نتیجه به این زودی‌ها این باکتری‌های سفارشی در بدن کشت نخواهند شد. سالمونلا یکی از باکتری‌هایی است که دستکاری روی ژن‌های آن کار راحتی است و از سوی دیگر، تفاوت زیادی میان یک تجربه آزمایشگاهی و عملیاتی که قرار است روی بدن انسان انجام شود، وجود دارد.


دانشمندان معتقدند که این آزمایش پتانسیل بسیار بالایی برای مهندسی ژنتیک دارد و متخصصان ژنتیک به جای دستکاری‌های جزئی روی ژنتیک، با این روش می‌توانند کلا بخش‌های مختلف DNA را بازنویسی کنند طوری که نتیجه به دست آمده با اصل آن کاملا متفاوت باشد.


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته