دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1396 - 10:15

مشتری و زحل آسمان شب‌های خرداد را نورانی خواهند کرد

چیزی تا شروع تابستان نمانده است و اجرام سماوی بی‌صبرانه منتظرند تا بزم آسمانی خود را رسما آغاز می‌کنند.
کد خبر : 183879

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceAlert، تابستان به‌زودی از راه می‌رسد و سیاره‌های بزرگ تماشاچیان شب را سرگرم می‌کنند؛ مریخ غیبت طولانی‌مدتی خواهد داشت اما صبح‌ها زهره سحرخیزان را مدهوش خود خواهد کرد.


بعد از ظهر روز دوازدهم خرداد در آسمان جنوبی شاهد حرکت ماه در شکلی کامل و پرنور به سمت مشتری درخشان خواهیم بود؛ سپس 13 خرداد، ماه از کنار این سیاره عبور خواهد کرد و روز 14 خرداد بر فراز ستاره اسپیکا حرکت خواهد کرد.


سیاره بزرگ گازی (مشتری) که به سمت صورت فلکی سنبله شناور است، از امروز (10 خرداد) هر روز در اواسط بعد از ظهر در آسمان دیده خواهد شد و حرکت خود به سمت جنوب را ادامه می‌دهد. براساس داده‌های رصدخانه نیروی دریایی آمریکا، زحل روز 25 خرداد از منظر زمین در جهت مخالف خورشید قرار خواهد گرفت.


در این ماه، سیاره حلقه‌دار به اندازه کافی درخشش خواهد داشت که حتی شهرنشینان هم می‌توانند آن را در آسمان شب رویت کنند. در اواسط ماه، این سیاره حدود ساعت نه شب در آسمان برمی‌خیزد، در اواخر ماه زمان ظهور سیاره زحل به حدود 8:20 دقیقه شب، قبل از غروب خورشید، تغییر می‌کند.


می‌توانید زحل را در اواخر بعد از ظهر و در آسمان جنوب شرقی پیدا کنید. سپس این سیاره به سمت جنوب سفر می‌کند اما علاقه‌مندان هنوز می‌توانند آن را در جنوب غربی آسمان و قبل از طلوع خورشید تماشا کنند. 19 و 20 خرداد، ماه کامل سلانه سلانه به زحل نزدیک خواهد شد. این کوچک‌ترین ماه کامل در سال جاری است.


سیاره مریخ تا اواسط شهریور چنان به خورشید نزدیک خواهد بود که از دیدگاه زمینی ما محو خواهد شد. سیاره سرخ از اواسط شهریور ماه به آسمان صبحگاهی بازمی‌گردد.


زهره به سمت شرق صعود می‌کند و با درخشندگی تمام و کمالش آسمان را زینت می‌بخشد. در اواخر ماه کمی از درخشش این سیاره کم می‌شود اما هنوز چشم تماشاچیان را خیره خواهد کرد.


اگر قبل از طلوع آفتاب به سمت شرق نگاه کنید به راحتی می‌توانید زهره را پیدا کنید. 30 و 31 خرداد، هلال ماه به دیدن سیاره نورانی خواهد رفت.


مردم آمریکا در خرداد ماه شاهد دو تربیع اول (یک چهارم نخست) ماه خواهند بود. براساس اطلاعات رصدخانه نیروی دریایی آمریکا، اولین تربیع قمر در این ماه روز دهم خرداد به وقت محلی 8:42 دقیقه صبح ساحل شرقی ایالت متحده اتفاق خواهد افتاد. دومین تربیع ماه نیز 9 تیر ماه به وقت محلی 8:51 دقیقه شب در آسمان دیده خواهد شد.


انقلاب تابستانی ساعت 12:24 دقیقه ظهر 31 خرداد اتفاق می‌افتد وقتی که خورشید مدار راس سرطان در نیمکره شمالی را لمس کند. از 20 تا 27 خرداد، مردم واشنگتن شاهد زودترین طلوع‌های خورشید در سال جاری خواهند بود.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته