دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1396 - 13:06
گفت‌وگو با برگزیدگان جشنواره فرهیختگان/ 15

مدرسه سما برتر در پنجمین جشنواره فرهیختگان را بهتر بشناسیم

مدیر دبستان پسرانه سما 1 تهران مولفه‌ها و ویژگی‌هایی که منجر به انتخاب این دبستان به عنوان مدرسه برتر سما در پنجمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی شد را تشریح کرد.
کد خبر : 183561

به گزارش آنا،‌ دبستان پسرانه سما 1 تهران در پنجمین جشنواره فرهیختگان که با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر علی‌محمد نوریان سرپرست این واحد دانشگاهی و جمعی از مسئولان دانشگاهی در تهران برگزار شد، به عنوان «مدرسه سما برتر» انتخاب شد.


نشریه همشاگردی با رویکرد علمی، فرهنگی، ورزشی برای انعکاس فعالیت دانش‌آموزان در حال چاپ بوده و با استقبال خوب دانش‌آموزان روبه رو شده است

مدیر این واحد آموزشی فعالیت‌هایی همچون راه‌اندازی رادیو سما، نشریه هم‌شاگردی، کلوپ داستان و انجام فعالیت‌های پژوهشی را دلیل انتخاب این دبستان به عنوان مدرسه برتر سما می‌داند و به خبرنگار خبرگزاری آنا می‌گوید: «من معتقدم که باید در مدرسه آموزش همراه پژوهش باشد و این موضوع موجب شادابی و نشاط در دانش آموزان می‌شود. حس خوب و جذابیت از دیگر ویژگی‌های یک مدرسه پژوهش‌محور است و ما همواره سعی کرده‌ایم برنامه‌‌های مدرسه را با توجه به اسناد بالادستی و سیاست‌های سازمان سما و سند تحول بنیادی آموزش و پرورش دنبال کنیم.»


مسعود رشیدی ادامه داد: «با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، پژوهش در مدارس باید منجر به مهارت‌محوری شود و ما در دبستان سما 1 تهران این موضوع را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم. بخشی از فعالیت‌های این دبستان شامل دپارتمان پژوهش است که خود به زیر مجموعه‌های مختلفی تقسیم می‌شود، یکی از این بخش‌ها کتابخانه است که بخش کتابخانه نیز شامل میز مطالعه و پژوهش، انجمن دوستداران کتاب و کارگروه ادبیات کودک است.»



وی درباره مشکلات انجام پژوهش در مدارس اظهار کرد: «یکی از مشکلاتی که در مقطع ابتدایی وجود دارد موضوع ادبیات کودک است که کمتر در این زمینه کار شده است. نتایج آزمون پرلز که سطح سواد دانش‌آموزان را می‌سنجد، نشان داده است که خواندن قصه تاثیر بالایی در یادگیری دانش‌آموزان دارد و ما در این راستا با تشکیل کارگروه ادبیات کودک سعی کردیم تا با آموزش‌های لازم، دانش‌آموزان را به خواندن کتاب علاقه‌مند کنیم به‌همین منظور طرح «ساک مهربانی» را پیش‌بینی کرده‌ایم که در این طرح تعدادی کتاب داخل یک ساک می‌گذاریم و دانش‌آموزان و خانواده‌ها، کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند و به مدرسه برمی‌گردانند.»


مدیر دبستان پسرانه سما 1 تهران افزود: «تشکیل تیم پژوهشی معلمان که برای انجام فعالیت‌های پژوهشی آنان ایجاد شده است، غرفه فرهنگ و ادب، انجمن ادبی قلم برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به نوشتن، انجمن روزنامه‌نگاران کودک و نوجوان که رویکرد مهارتی دارد، کلوپ داستان که در این کلوپ دانش‌آموزان به خواندن کتاب‌های مورد علاقه خود می‌پردازند و راه‌اندازی کافه داستان، تولید فیلم کوتاه و برگزاری میز گفت‌وگو از دیگر فعالیت‌های این مدرسه است.»


رشیدی خاطرنشان کرد: «زمانی‌که دانش‌آموزان کار پژوهشی انجام می‌دهند حس و انرژی خوبی دریافت می‌کنند، دانش‌آموزان با انجام فعالیت‌های پژوهشی که مهارت‌محور است، صاحب اعتماد به نفس و عزت نفس بالاتری می‌شوند.»



وی درباره رادیو سما و نشریه هم‌شاگردی دبستان پسرانه سما 1 به آنــا گفت: «ایده رادیو سما ابتدا از سوی یکی از همکاران مطرح شد که با بحث و تبادل نظر با سایر همکاران و مشورت با افراد صاحب‌نظر در این زمینه و تهیه نرم‌افزار مربوط، راه‌اندازی شد. هدف از ایجاد رادیو سما انعکاس مسائل آموزشی و پژوهشی در مدرسه است و در زمینه تبلیغات نیز از آن بهره‌مند می‌شویم. اپلیکیشن رادیو سما برای تلفن همراه را 1800 نفر دانلود کرده‌اند و این برای همکاران و دانش‌آموزان دست‌اندرکار حس خوبی ایجاد کرده است.»



مدیر دبستان پسرانه سما 1 تهران ادامه داد: «نشریه همشاگردی هم با رویکرد علمی، فرهنگی، ورزشی برای انعکاس فعالیت دانش‌آموزان در حال چاپ بوده و با استقبال خوب دانش‌آموزان روبه رو شده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته