دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1396 - 16:56

اخباری از واحدهای گیلان غرب، اشکذر، هشتگرد، دولت‌آباد و تهران شرق

در راستای آشنایی دانشجویان با مهارت‌های زندگی، کارگاهی آموزشی با موضوع تصمیم گیری و انتخاب صحیح به پیشنهاد مرکز مشاوره دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان غرب برگزار شد.
کد خبر : 182947

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مدیر مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلان غرب در کارگاه آموزشی با موضوع تصمیم گیری و انتخاب صحیح با کمک مشاورین مرکز مشاوره که به واکاوی مفاهیم مرتبط با تصمیم‌گیری، انتخاب و بررسی ماهیت آن بر سلامت و بهداشت روانی جامعه هدف پرداخت، به بررسی تأثیر تصمیمات بر زندگی افراد و شکل گیری زندگی پرداخت و تصمیم گیری را نشانه رشد بلوغ و مسئولیت پذیری افراد دانست.


وحید اسماعیلی معتقد بود انتخاب ها نشانه دانش، ارزش و مسئولیت پذیری افراد است که باعث شادی و اعتماد به نفس و بالا رفتن بهداشت روانی فرد می‌شود و هنر و شاخص مهمی برای شناخت رشد عقلی، عاطفی و اجتماعی و روانی افراد است.


وی گفت: هرچه که الان در زندگیمان وجود دارد به خاطر آن است که بیشتر در مورد آن تصمیم گرفته ایم و با فکر نکردن و نسنجیده فکر کردن در معرض عواقب ناخواسته قرار می گیریم.


اسماعیلی راهکارهایی همچون مشاوره با افراد متخصص و ماهر برای تصمیم‌گیری- جویا شدن از دیدگاه اعضای خانواده به هنگام تصمیم‌گیری خانوادگی، در مسائل شخصی اجازه ندادن به دیگران که برایمان تصمیم بگیرند، پذیرفتن مسئولیت و پیامدهای تصمیماتمان و کنترل و مدیریت هیجانات به هنگام تصمیم‌گیری را از راهکارها و مولفه های تصمیم گیری صحیح دانست.


در ادامه جلسه همکاران مشاور به سؤالات دانشجویان درباره موضوع پاسخ گفتند.


کارگاه تاجر جوان


به همت کانون فرهنگی نوآوری اندیشه و با همکاری کانون فرهنگی سلامت و بهداشت روان، کارگاه «تجربیات اقتصاد مقاومتی در دنیا» در سالن کنفرانس دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر برگزار شد.


دکتر میرجلیلی با توجه به نامگذاری سال 96 از طرف رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال به موضوع درباره اقتصاد مقاوم و تاب آور در دنیا پرداخت و گفت: «مؤسسه توسعه ماورای بحار مستقر در لندن از سال 2014 شروع به جمع آوری، دسته بندی و تحلیل آخرین مقالات پژوهشی و کتاب های مرتبط با تاب آوری کرده و با عنوان نشریه فصلی «اسکن تاب آوری» منتشر می کند.»


وی افزود: «در این نشریه 65 مقاله در سال 2015، 45 مقاله در سه ماهه اول سال 2015، 58 مقاله در سه ماهه دوم سال 2015 و 55 مقاله در سه ماهه چهارم سال 2015 در زمینه تاب آوری در رشته های مختلف با تأکید بر کشورهای در حال توسعه، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.»


میرجلیلی یادآور شد: «رشد استفاده از اصطلاح «تاب آوری» در مطالب منتشره بین سال های 1997 و 2015 در وب علوم (که شامل بیش از هفت هزار مؤسسه تحقیقاتی و آکادمیک است) 9 برابر شده است .»


دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: «مؤسسه اف ام گلویان، رتبه بندی کشورها بر حسب شاخص مقاومت و تاب آوری را از سال 2014 منتشر می کند و در سال 2016 از میان 130 کشور ، رتبه ایران 120 است.»


بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر


به مناسبت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر به همت حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی و روابط عمومی مراسمی با این مضمون با حضور اسماعیل ابراهیمی معاون اداری و مالی و جمع کثیری از دانشجویان، اساتید و کارکنان در سالن اجتماعات شهید مفتح برگزار شد .


دکتر ولی اله کوهدار معاون دانشجویی و فرهنگی واحد هشتگرد پاسداشت این روز گرامی را یک وظیفه ملی و دینی عنوان کرد که در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید توجه ویژه ای به بزرگداشت چنین روزهایی در طول سال داشت.


حجت الاسلام محمدی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ساوجبلاغ نیز با توجه به جمله تاریخی حضرت امام خمینی (ره) درباره آزاد سازی خرمشهر، «خرمشهر را خدا آزاد کرد» گفت: این جمله نشات گرفته از یک جایگاه معنوی امام خمینی (ره) بوده است چون در آن زمانی که بیش از 50 کشور دنیا به رژیم بعث عراق در تجاوز به خاک ایران اسلامی کمک می کردند رزمندگان اسلام تنها با توکل به خدا و اندک تسلیحاتی که داشتند در جبهه های نبرد حق علیه باطل می جنگیدند و بزرگترین اساتید حوزه جنگ دنیا نیز فکر نمی کردند که در آن مقطع از زمان رزمندگان سپاه اسلام بتوانند شهر خرمشهر را از اشغال دشمن متخاصم نجات دهند.


در پایان این مراسم از دانشجویان و کارکنان که در مسابقات ورزشی بمناست سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر مقام کسب کرده بودند تجلیل بعمل آمد.


تفسیر سوره مبارکه حمد


معاون آموزشی، دانشجویی و فرهنگی گفت: «کارگاه تفسیر سوره مبارکه حمد ویژه کارکنان و اعضای هیات علمی با توجه به ابلاغیه معاونت دانشجویی و فرهنگی سازمان مرکزی از روز شنبه مورخ 96/3/6 لغایت روز پنجشنبه مورخ 11 خرداد بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در سالن شهید مفتح برگزار می‌شود.»


کوهدار افزود: «امسال با توجه به تداخل امتحانات نیم‌سال دوم تحصیلی 96-95 با ماه مبارک رمضان برای اینکه کارکنان و اعضای هیات علمی از فضای ماه مبارک رمضان و از انوار قرآن کریم بهره کافی را برده کارگاه تفسیر سوره حمد را از روز اول ماه مبارک رمضان تا قبل از برگزاری امتحانات با حضور استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام عباس تقوایی برگزار می‌کنیم.»کوهدار گفت: «با عنایت به اطلاع رسانی های صورت گرفته کارگاه تفسیر سوره مبارکه حمد مورد استقبال کارکنان و اعضای هیات علمی قرارگرفته و امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته برنامه های قرآنی متنوعی را برای دانشجویان، استادان و کارکنان اجرا کنیم.»


اردوی کاشان و نیاسر


اردوی سیاحتی کاشان و نیاسر ویژه خواهران دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت آباد با هدف ایجاد نشاط و تعالی و آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ، آداب و تاریخ مناطق سیاحتی و تاریخی شهر کاشان و نیاسر برگزار شد.


در ابتدای ورود به کاشان دانشجویان از یکی از قدیمی‌ترین و وسیع‌ترین مجموعه های مسکونی کاشان، خانه عامری‌ها که قدمت آن به دوره زندیه با مساحت عرصه 9000 متر مربع و زیربنای 12000هزارمترمربع، مشتمل بر هفت حیاط مرکزی به صورت بیرونی – اندرونی و مهمانخانه بازدید کردند.


در ادامه دانشجویان حاضر در اردو پس از ورود به یکی از کارگاه‌های گلابگیری شهر کاشان با نحوه تهیه گلاب و عرقیات سنتی آشنایی پیدا کردند.


بازدید از باغ و حمام فین کاشان و بناهای آن که به دوره صفویه بازمی‌گردد و وسعتی بالغ بر ۲۳ هزار مترمربع دارد که شامل یک حیاط مرکزی است که به وسیله دیوار، بارو و برجهای استوانه شکل محصور شده، برنامه بعدی این اردوی یکروزه بود.تماشای طبیعت روح افزا در منطقه نیاسر در شمال غرب کاشان با موقعیت کوهستانی آن در ارتفاعات کرکس که بافت پوششی و آب و هوای متفاوت‌تری از کاشان دارد برنامه پایانی این اردوی دانشجویی به شهر تاریخی کاشان و آبشار نیاسر بود.


کارگاه سیاست های اقتصاد دانش‌بنیان


به همت دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد دانش‌بنیان کارگاه آموزشی با عنوان «سیاستهای اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه» ویژه کارکنان در دانشکده علوم پایه برگزار شد.


مدیر برنامه ریزی و اقتصاد دانش‌بنیان واحد بیان کرد: هدف از برگزاری کارگاه سیاست های اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه، ارائه آموزش‌های لازم برای اطلاع از سیاست‌ها و برنامه ریزی اقتصادی دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی بود.


فردین افرازه افزود: مدرس این دوره دکتر قباد بهزادی پور از اعضای هیات علمی دانشکده علوم پایه و مدیر مرکز رشد بود که در شرایط شرکت‌های دانش‌بنیان و ثبت آنان و تسهیلات در نظر گرفته شده و ... به بحث و گفتگو پرداخت.


دکتر بهزادی پور گفت: امروزه معیار برتری و قدرت هر جامعه،تسلط بر روش ها و ابزار توسعه فناوری و استفاده از ظرفیت های علمی در تبدیل کردن علم به ثروت و تقویت بنیان های جامعه است. همانطور که می دانید علم از جنس دانایی ولی فناوری از جنس توانایی است پس نتیجه می گیریم فناوری تنها محدود به داشتن علم نیست، فناوری توانایی تبدیل منابع به محصول و خدمات است بنابراین فناوری رمز خلق ثروت است.


وی با بر شمردن استفاده های دانشگاه از شرکت های دانش بنیان تصریح کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی ما باید به دنبال کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و اثربخشی با استفاده از تمام منبع های مادی و معنوی موجود درون دانشگاهی و برون دانشگاهی با رویکرد پاسخگویی به نیازهای جامعه و صنعت، کارآفرینی و درآمدزایی دانش بنیان در سطح ملی و بین المللی باشیم.


برای همه شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی گواهینامه معتبر صادر می شود.


جلسه هماهنگی امتحانات


نشست توجیهی و هماهنگی با کارکنان و عوامل اجرایی امتحانات پایان ترم نیم‌سال دوم تحصیلی 95-96 و تبادل نظر درباره مسائل و مشکلات دانشگاه با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلان غرب برگزار شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلان غرب با قدردانی از زحمات کارکنان مرکز با ارائه گزارشی از عملکرد مرکز در زمینه‌های مختلف آموزشی، عمرانی، اداری و فرهنگی، مهم‌ترین وظیفه دانشگاه را توجه جدی به جذب دانشجو، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، پاسخگویی به مشکلات دانشجویان، اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد فضای با نشاط در مرکز، رعایت آئین‌نامه‌های آموزشی، برگزاری مناسب امتحانات و رفع مشکلات دانشجویان دانست و با تأکید ویژه بر اهمیت امتحانات بر لزوم ایجاد آرامش و نظم و انضباط در ایام امتحانات تأکید کرد.»


دکتر فرهان گل کارمنش اظهارکرد: «برگزاری امتحانات نتیجه یک نیم‌سال فعالیت دانشجویان است که لازم است شرایط استاندارد برای همه دانشجویان به‌صورت یکسان آماده شود تا امتحانات در فضایی سالم همراه با نظم وآرامش برگزار شود.»


رئیس مرکز گیلان غرب با بیان این که برگزاری منظم و سالم امتحانات یکی از رسالت‌های مهم علمی و فرهنگی در دانشگاه‌ها است گفت: «با برنامه‌ریزی دقیق و منظم علاوه بر ارتقای زیرساخت‌های دانشگاه باید در راستای افزایش بار علمی دانشجویان نیز تلاش‌های زیادی صورت پذیرد.»


مسئولان برگزاری امتحانات نیز توضیحاتی درباره مسائل مربوط به امتحات از جمله، نحوه توزیع سؤالات، تقسیم وظایف، توجه به برنامه مراقبت‌ها، رعایت نظم و انضباط و... را مطرح کرده و کارکنان مرکز نیز به ارائه پیشنهادات و نظرات خود پرداختند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب