دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نگاهی به طرح اکران سحرگاهی در سینما/ از اذان تا اذان با سینماها

امسال نیز با آغاز ماه مبارک رمضان طرح ویژه اکران شبانه سینماها که با نام‌ «اذان تا اذان» شناخته می‌شود، در سینماهای کشور اجرا خواهد شد.
کد خبر : 182843

گروه فرهنگی آنا- به رغم فروش فیلم‌ها در نوروز 96 و رکورد شکنی سینماها در روزهای اولیه سال، این نگرانی وجود داشت که با شروع ماه مبارک رمضان، سینماها با افت فروش روبه‌رو شوند. از این رو با پیگیری جدی برای اجرای مجدد طرح اکران «اذان تا اذان» در سینماها، امسال هم شاهد اجرای این طرح در سینماها هستیم؛ طرحی که در سال‌های گذشته و با همکاری نیروی انتظامی برگزار شد و باعث رونق اقتصادی سینماها در ماه رمضان شد.



سینما در ماهی که مخاطب ندارد


در ماهی که تعداد مخاطبان سینما به حداقل خود می‌رسد، با صدور مجوز طرح اکران شبانه شورای صنفی نمایش در برابر آزمونی دشوار قرار گرفت تا تسهیلاتی را برای فیلم‌هایی که در این ماه اکران می‌شوند فراهم کند. تا پیش از این سینماها در بعضی از ماه‌ها به خصوص ماه رمضان با رکود کم فروش‌ترین ماه‌ها مواجه بودند اما پس از اجرای طرح «اذان تا اذان» می‌توان گفت این بحران تا حدودی جبران شد.


البته نباید نادیده گرفت که همگام با اجرای این طرح، شورای صنفی نمایش باید امتیازاتی را برای فیلم‌هایی که در این نوبت اکران قرار می‌گیرند،‌ در نظر بگیرد. همین دیدگاه باعث شد که فیلم‌هایی که طبق آیین‌نامه‌شورای صنفی در طرح اکران ویژه‌ ماه رمضان قرارداد دارند، دو هفته اکران اضافه داشته باشند. یعنی علاوه بر یک هفته شب‌های قدر و احیا، یک هفته دیگر هم جزو قراردادشان حساب نخواهد شد. از طرفی سینمادارها تمایل خود را برای جلوگیری از ریزش مخاطب نشان دادند و امتیازاتی را به صاحبان فیلم‌ها ارائه کردند. امتیازاتی که موجب افزایش مخاطبان و فروش بالای سینماها شد. امتیازاتی نظیر ارائه بلیت با تخفیف ۲۵ درصدی و در گروه «هنر و تجربه» با تخفیف 50 درصدی.


همچنین‌ اطلاع‌رسانی درستی صورت گرفت تا مردم از این طرح و فیلم‌هایی که نمایش داده می‌شوند با خبر شوند، صدا و سیما نیز با ارائه‌ 98 درصد تخفیف ریالی و ارائه‌ تیزرهای رایگان به فیلم‌ها، بخشی از تبلیغات را پوشش داد. بخش خصوصی هم امکاناتی مانند بیلبورد،‌ تبلیغات در اتوبوس‌ها و مطبوعات و فضای مجازی را فراهم کرد. همچنین برای افرادی هم که تمایل داشتند با سرگروه‌ها قرارداد ببندند، امکانات ویژه‌ای تعریف شد.


از طرفی فیلم‌هایی که سقف 10هفته‌ای نمایش‌شان تمام شده است، می‌توانند ‌با اخذ حواله فیلم از شورای صنفی نمایش، تا همان ساعت ابلاغ‌شده طبق بخشنامه ناجا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پردیس‌های سینمایی اکران شوند و در طرح ویژه ماه رمضان شرکت کنند. بخشنامه ناجا بیش از این توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سینماها ابلاغ شد.



مخاطبان استقبال می‌کنند


در سال‌های 88 تا 93 طرح «اذان تا اذان» با وجود بی‌نظمی‌ها و مخالفت‌هایی که داشت با استقبال مخاطبانی که فرصت زندگی شبانه را در این ماه پیدا کردند، رو به رو شد. در سال 94 و 95 با برنامه‌ریزی‌های منظم و دقیق‌تر، بهترین اجرای این طرح را شاهد بودیم. این استقبال تا حدی بود که بلیت‌ها در ساعت ذکر شده پیش فروش می‌شد و این امر در کنار امنیت شبانه برای مخاطبان در خیابان‌ها با کمک نیروی انتظامی قوت بیشتری گرفت. امسال نیز این طرح با همان نکات امنیتی برای مخاطبان و همان تسهیلاتی که برای فیلم‌ها عنوان کردیم،‌ برای نهمین سال متوالی کار خود را آغاز کرده است.



حذف اکران عید فطر


با وجود اینکه نظر بسیاری از پخش‌کننده‌ها و سینماداران بر این بود که در ساعات طلایی افطار تا سحر فیلم‌هایی با کیفیت و سطح بالا اکران شوند و نباید با اکران فیلم‌های ضعیف این زمان بسوزد، اما از سال گذشته با اعلام سخنگوی شورای صنفی نمایش،‌ دیگر اکران ویژه‌ عید فطر (فیلم‌های اکران ویژه ماه مبارک رمضان) نداریم.



در شهرستان‌ها چه خبر؟


معمولا در تهران طرح‌های فرهنگی با حمایت نهادهای مختلف ساده‌تر و منظم‌تر اجرا می‌شوند. امکان اجرای این طرح در شهرهای دیگر می‌تواند به رونق فرهنگ و سینما در سراسر کشور کمک کند تا هموطنان دیگر هم بتوانند از این امکان استفاده کنند. در سال‌هایی که گذشت سعی شورای صنفی نمایش بر این بود که این برنامه را در استان‌های دیگر مانند خراسان، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی اجرا کند. اما از آنجایی که مسئولان شهرها، خودشان باید ‌مدیریت این برنامه را بر عهده بگیرند برای این کار تلاشی نکردند و در نتیجه این طرح در شهرستان‌ها اجرا نشد.


کاهش قیمت بلیت سینما در ماه رمضان


طرح اکران اذان تا اذان امسال، یعنی در ماه رمضان 96 هم طبق مصوبه شورای صنفی نمایش اجرا می‌شود. بر اساس تصمیم این شورا در طرح ویژه ماه مبارک رمضان قیمت بلیت‌ها در سینماهای سراسر کشور تا ساعت ۱۷ به صورت نیمه بها محاسبه می‌شود اما بعد از ساعت ۱۷ قیمت بلیت‌ها کامل است. همچنین در این طرح فیلم‌هایی که سقف نمایش ۱۰ هفته‌ای آن‌ها به پایان رسیده است نیز می‌توانند از ساعت ۲۴ تا سحر اکران شوند.


بر اساس این گزارش فیلم‌های در حال اکران ماه رمضان عبارتند از:


«برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری


«ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی


«نهنگ عنبر:‌ سلکشن رویا» به کارگردانی سامان مقدم


«آشوب» به کارگردانی کاظم راست‌گفتار


«دو عروس» به کارگردانی داود موثقی


«تیک آف» به کارگردانی احسان عبدی‌پور


«نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه


«امتحان نهایی» به کارگردانی عادل یراقی




انتهای پیام/

برچسب ها: سینما ماه رمضان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته