دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1396 - 14:39
مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت:

فرهنگ تزریق پول، اقتصاد بالنده نمی‌دهد

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید یاد بگیریم منتظر سرمایه‌گذاری دولت نباشیم، گفت: فرهنگ تزریق پول و استفاده از پول بی‌زحمت در هیچ جایی از دنیا اقتصادی را بالنده نکرده است.
کد خبر : 181762

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، افروز بهرامی‌نژاد در یازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر ملی سال 95 با تاکید بر اینکه باید جهت‌گیری اقتصادی به سمت SMEها و استارت‌آپ‌ها پیش رود، عنوان کرد: اکنون زمینه سرمایه‌گذاری بانک‌ها به علت نرخ سود بالا و عدم‌تمایل مشارکت بانک‌ها در سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر مناسب نیست، بنابراین بهترین راهکار در این زمینه تامین مالی و سرمایه‌گذاری در بورس است.


وی تصریح کرد: صندوق‌های بیشتری باید تشکیل شود که اخیرا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و کارآفرین شکل گرفته و تعدادی هم به بورس راه پیدا کرده است.


وی بیان کرد: در دولت یازدهم زمینه ورود شرکت‌های نوپا به فرابورس فراهم شد که علاوه‌بر این تلاش کردیم تا از سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز استفاده کنیم. این امر هم به لحاظ تامین مالی تولیدکنندگان داخلی را حمایت می‌کند و هم می‌تواند به صادرات محصولات بینجامد.


بهرامی‌نژاد بیان کرد: کسانی که معتقد هستند توافقات برجام تنها بر روی کاغذ بوده باید توجه داشته باشند که تنها در بخش صنعت، معدن و تجارت 72 سرمایه‌گذاری خارجی با حجم 5.5 میلیارد دلار وارد مرحله اجرایی شده است.


وی تاکید کرد: سالانه به طور متوسط 2.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشتیم که این امر می‌تواند اثرات برجام بر شکوفایی اقتصاد را نشان دهد.


رئیس سازمان سرمایه‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های دولت یازدهم مسائل اقتصادی و اشتغال جوانان است، ‌بیان کرد: تنها راهکار دولت توسعه و ترویج فعالیت‌های کارآفرینی است.


رئیس سازمان سرمایه‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: هنوز در کشور ما برخی گمان می‌کنند که شیوه‌های دستوری و جذب منابع از دستگاه‌های دولتی می‌تواند راهکار حل مشکلات اقتصادی باشد، در حالی که تنها راهکار جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و توسعه بحث کارآفرینی و حل چالش‌های کارآفرینان است.


وی تاکید کرد: برای رشد 8درصدی سالانه اقتصادی تامین مالی 880 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده که بخشی از آن باید از طریق جذب منابع خارجی تامین شود.


بهرامی‌نژاد اضافه کرد: باید جهت‌گیری اقتصادی از سنتی به مدرن پیش‌رود و از تاسیس کارخانه‌های بزرگ به سمت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان برویم.


وی گفت: سال‌ها از ادبیات و بازارهای جهانی دور بودیم و تحریم‌ها، فرصت‌های زیادی را در اقتصاد از ما سلب کرد که امروز با توجه به گشایش‌های ایجاد شده در برجام، می‌توانیم از این فرصت‌ها بهره گرفته و همچنین برای توسعه صادرات کالاهای دانش‌بنیان استفاده کنیم.


وی با تاکید بر اینکه امروز خلق ایده و استارت‌آپ‌ها نقطه عطفی برای خلق ارزش در ایران محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: نفت دیگر ثروت اصلی نیست و فضای کسب‌وکار امروز زمانی موفق خواهد بود که روال‌های گذشته از نو طراحی و بازسازی شوند.


به گفته وی، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از 14میلیارد دلار در سال 92 به 32میلیارد دلار رسیده است، همچنین جایگاه رقابت‌پذیری ما بسیار بهبود پیدا کرده و اکنون در رتبه 86 قرار داریم. هرچند که هنوز با جایگاه در خور شأن ایران فاصله داریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته