دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1396 - 10:30

فعال‌سازی مجدد سه ماهواره مرموز توسط روسیه

روسیه به‌تازگی سه ماهواره را دوباره فعال کرده است و این در حالی است که هنوز کسی از ماهیت این ماهواره‌ها و ماموریت آنها چیزی نمی‌داند.
کد خبر : 181612

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceAlert، سه ماهواره روسی که در سال 2013 به مدار پایینی فرستاده شده بودند، دوباره در حال حرکت هستند و هیچ کس خبر ندارد برای چه کاری استفاده می‌شوند.


یکی از این ماهواره‌ها که برای یک سال بیکار بوده است، ماه گذشته هزاران متر از مدار خود دور شده و حالا در فاصله 1200 متری تکه‌ای از ماهواره آب و هوایی چینی قرار گرفته است. کشور چین در سال 2007 این ماهواره آب و هوایی را در یک آزمایش موشک ضدماهواره‌ای از بین برد.


این مانور که بیشتر به استانداردهای مداری نزدیک است، برای چنین سفینه کوچکی کار بسیار چشمگیری محسوب می‌شود. هیچ کس دقیقا نمی‌داند این ماهواره‌ها برای چه کاری استفاده می‌شوند اما به گفته برخی از متخصصین آنها می‌توانند برای «نمایش فناوری» یا حتی «پیشروی به سوی سلاح‌های مداری» باشند.


اسم کدهای این سه ماهواره «کاسمس 2491»، «کاسمس 2499» و «کاسمس 2504» است که در سه سال گذشته چندین بار در فاصله چند متری از پوسته‌های تقویت کننده خود مانور داده‌اند. این امر بدین معناست که آنها می‌توانند ماهواره‌های بازرسی‌ای باشند که قادر به اسکن و تطبیق مدار با دیگر سفینه‌ها و به احتمال زیاد حتی قادر به تعامل فیزیکی به منظور تعمیرات و تغییرات هستند و همچنین توانایی از بین بردن ماهواره‌های دیگر هم دارند. همچنین ممکن است این ماهواره‌ها به عنوان ابزار جنگی استفاده شوند.


آناتولی زک، متخصص سفینه‌های روسی، در این باره می‌گوید: «احتمالا می‌توان این ماهواره‌ها را با لیزر مجهز کرد و حتی می‌توام مقداری مواد منفجره درون آنها قرار داد. اگر یکی از آنها به یکی از ماهواره‌های نظامی نزدیک شود، مشخص می‌شود که توانایی رساندن آسیب‌های جدی را دارند».


در سال 2012، منابع اطلاعاتی ایالات متحده یک گزارش تحلیلی را تکمیل کرد که در آن به مسائلی مانند آسیب‌پذیری رو به رشد ماهواره‌های ایالات متحده که ارتباطات نظامی امن را فراهم می‌کند، هشدار درباره پرتاب موشک‌های دشمن و ارائه مختصات دقیق هدف‌گیری اشاره شده بود.


این گزارش باعث بروز نگرانی‌های بسیاری در مورد توانایی چین برای ایجاد اختلال در ماهواره‌های مستقر در مدارهای بالاتر و در معرض خطر قرار دادن ماهواره‌های حساس ایالات متحده شد.


اما در سال 2014، اولگ استاپنکو، مدیر آژانس فضایی روسیه، ادعا کرد که این ماهواره‌ها برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده می‌شوند.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته