دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عمل به توصیه‌های عباس جوانمرد در سوگ کاظم اشتری

سامان پورسلیمانی کارگردان نمایش «در سوگ کاظم اشتری» نوشته سپیده خسروجاه که این روزها در تماشاخانه انتظامی روی صحنه رفته، گفت: «در نمایش «در سوگ کاظم اشتری» به تاکید عباس جوانمرد توجه کرده‌ام و نمایش را با توجه به این جمله که «تئاتر یعنی زندگی و زندگی یعنی تئاتر» روی صحنه برده‌ام.»
کد خبر : 17988

سامان پورسلیمانی که با فعالیت به عنوان دستیار صحنه محمد یعقوبی، کارگردانی را از وی آموخته است و با اجرای نمایش «در سوگ کاظم اشتری» اولین تجربه کارگردانی خود را سپری می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: «از آنجا که به نمایشنامه‌های داستان‌گو و قصه‌گو علاقه‌مند هستم با مطالعه این متن توجهم به اجرای این اثر جلب شد و تصمیم گرفتم نمایش را با همان حال و هوای رئالیستی که دارد روی صحنه ببرم.»


مضمون نمایش درباره خانواده‌ای سینمایی و هنری است که در اجرا نیز با در نظر گفتن تمام ریزه‌کاری‌های یک زندگی واقعی اجرا می‌شود.


وی درباره مکان اجرای این اثر نیز اظهار کرد: «این سالن را خود انتخاب کردم چرا که این نمایش یکی از آثاری است که نیاز به سالن بلک‌باکس داشت و باید تماشاگرش در دل آن قرار می‌گرفت زیرا بازیگران اثر بازی‌های ریزی مثل نوع نگاه، خنده‌های ظریف و دیگر موارد در بازی‌ها در این اجرا دارند که نیازمند فاصله کم میان صحنه بازی و تماشاگر است. معتقدم بیش از نیمی از موفقیت این اثر به سالن اجرایش بستگی دارد چراکه مخاطبی که در سالن بزرگ می نشیند قطعاً بازی‌، نگاه و احساس بازیگران را نمی‌بیند و نمی‌تواند با اثر ارتباط برقرار کند.»


کارگردان نمایش «در سوگ کاظم اشتری» تاکید کرد:‌ «هرچه قدر تماشاگر به بازیگر نزدیک باشد میزان موفقیت حاصل از این اجرا بیشتر خواهد شد. من بر اساس سالن این نمایش را انتخاب کرده ام.»


پورسلیمانی همچنین درباره بازیگران نمایشش گفت: «افسانه چهره‌آزاد با حضور در این اثر بعد از 10 سال به صحنه تئاتر برگشته است. از همان آغاز کار هم وی را برای کار انتخاب کرده بودم چراکه به لحاظ شرایط سنی و دیگر موارد نزدیک‌ترین فرد به کاراکتر بود. درباره حضور لیلا بوشهری هم که نقش یک سوپراستار را برعهده دارد، برایم این نکته مهم بود که برای این کاراکتر فردی انتخاب شود که پیش از این روی صحنه چنین نقش‌هایی را ایفا نکرده باشد زیرا نمی‌خواستم حس نمایش‌های قبلی آن بازیگر به مخاطب منتقل شود و یا تداعی‌گر دیگر بازی‌های آن فرد باشد.»


وی در خصوص همکاری وحید نفر در این نمایش نیز عنوان کرد: «نقشی که نفر برعهده دارد بسیار متفاوت با دیگر کاراکترها است و من دوست نداشتم به شکل رئالیستی باشد بلکه از آغاز هم تمایل داشتم تا جنس بازی تا رئالیستی فانتزی شود.»



وی با اشاره به این‌که نوع طراحی این نمایش المانی است، درباره اجرای این نمایش در سالنی که این روزها میزبان چندین نمایش است تصریح کرد: «به دلیل این‌که امکان اجرای راحت‌تر برای دیگر افراد بوجود آید با وجود این‌که دوست داشتم دکور نمایشم تمام جزئیات یک خانه را نشان دهد از دکور پرتابل استفاده کردم و در آن از وسایلی چون کتابخانه، آیینه، چوب لباسی و میز استفاده کرده‌ام.»


وی در سخنانش تاکید کرد: «اجرای تئاتر در چند نوبت با وجود مشکلاتی چون کمبود سالن بسیار خوب است اما بهتر است برنامه‌ریزی برای آرامش بیشتر گروه‌ها و اجتناب از تداخل زمانی برنامه‌ها انجام شود.»


وی درسخنانش ضمن اشاره به رضایت تماشاگران بیان کرد: «پیش از اجرا فکر می‌کردم که یک بخش از مخاطبان که کارهای انتزاعی و پست مدرن را می‌پسندند از این نمایش که داستان‌گو و واقع‌گرایانه است خوششان نیاید در حالی که پس از اجرا با واکنشی مواجه شدم که برای من بسیار تعجب برانگیز بود زیرا نظراتی به من منتقل شد که نشان از رضایت این بخش از مخاطبان بود.»


کارگردان نمایش «در سوگ کاظم اشتری» همچنین یادآور شد: «در بخشی از این نمایش نقدهایی وجود دارد چراکه معتقدم تئاتری که نقد نداشته باشد خنثی است.


نمایش «در سوگ کاظم اشتری» بادراماتورژی حسن باستانی و نقش‌آفرینی افسانه‌ چهره‌آزاد، وحید نفر، لیلا بوشهری و سمیرا حسنی هر شب ساعت 20:30 در تماشاخانه انتظامی اجرا می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب