دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1396 - 10:13

درمان ژنتیکی برای ایدز

گروهی از دانشمندان موفق شدند در روشی جدید ژن عامل ایدز را از بدن موجود زنده حذف کنند.
کد خبر : 177828

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از CNET، بیماری ایدز یا HIV یک بیماری مهلک عصر مدرن است که در آن ویروس عامل بیماری در سلول‌های T خون پنهان می‌شود. این سلول‌ها بخش مهمی از سیستم دفاعی بدن هستند که به همین دلیل هم نمی‌توان به‌آسانی درمانی برای این بیماری یافت. تاکنون روش‌های موجود توانسته‌اند راه‌هایی برای زندگی عادی بیماران بیابند اما درمان قطعی برای بیماری وجود ندارد.


روش تازه‌ای که گروهی از دانشمندان تجربه کرده‌اند موفق شده ژن عامل ایدز را از ژنوم موجود زنده حذف کند. آنها موش‌هایی را که به بیماری HIV فعال دچار شده بودند و عامل در ژن آنها وجود داشت با یک ویروس غده‌ای آلوده کردند.


این ویروس هیچ واکنش ایمنی در بدن ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل هم مورد حمله سلول‌های خون قرار نمی‌گیرد اما می‌تواند HIV را شناسایی و آن را از بین ببرد. در این پژوهش عامل ویروسی ساخته‌شده موفق شد با تکثیر خود جلوی بروز HIV را بگیرد و آن را از بین ببرد.


سال گذشته نیز این تیم توانسته بود با استفاده از همین CRISPR عامل بیماری‌زای پنهان (HIV غیرفعال) را در موش‌ها نابود کند و اکنون با این پژوهش تازه یک گام دیگر به درمانی برای بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان و ایدز نزدیک شده‌اند. بنابر اعلام دانشمندان، مرحله بعدی آزمایش این است که CRISPR به سلول‌های موجودات نخستین که ژن آنها به انسان نزدیک‌تر است افزوده شود تا نتیجه در محیطی شبیه به بدن انسان‌ها آزموده شود.


بنابر اعلام، یک تیم پژوهشی در دانشگاه سچوآن چین نیز مدت‌هاست که در حال آزمایش این روش از درمان است و به‌زودی نتایج آن مشخص خواهد کرد که آیا ایدز قابل درمان است یا خیر.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته