14 ارديبهشت 1396 - 20:41

شناسایی ماده‌ای که ملکه مورچه‌ها را مشخص می‌کند

محققان دانشگاه کارولینای شمالی با مطالعه مورچه‌های جهنده موسوم به Harpegnathos saltator نوعی فرمون را شناسایی کردند که توسط لاروهای ملکه متصاعد می‌شود و به تمام اعضای کولونی نشان می‌دهد که این لاروها قرار است در آینده ملکه شوند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا ایرنا، ساینس دیلی در این باره نوشت: فرمون‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که توسط حشرات به منظور کنترل رفتار سایرین در فضا پراکنده می‌شوند. در طول پنجاه سال گذشته محققان انواع فرمون‌هایی را که توسط مورچه‌های بالغ تولید می‌شوند و رفتار سایرین را کنترل می‌کنند، شناسایی کرده‌اند. اما این اولین بار است که محققان دریافتند لاروها نیز فرمونی تولید می‌کنند که رفتار ساکنین کولونی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
محققان دریافتند که اگر یک لارو در زمان نامناسب مانند زمستان که فصل جفت‌گیری نیست، اقدام به انتشار فرمون ملکه کند، سایر مورچه‌ها به منظور جلوگیری از مصرف بی دلیل منابع کولونی شروع به جویدن آن می‌کنند تا دچار استرس شده و به عنوان یک مورچه کارگر رشد کند. همچنین اگر تعداد لاروهایی که قرار است به ملکه تبدیل شوند، بیش از ظرفیت کولونی باشد، مورچه‌ها برخی از آنها را با استفاده از همین شیوه به مورچه‌های کارگر تبدیل می‌کنند.
محققان با نمونه برداری از پوشش مومی روی بدن لاروهای ملکه و تجزیه و تحلیل شیمیایی توانستند فرمون ملکه را از آن استخراج کنند. سپس برای اطمینان از عملکرد این فرمون مقداری از آن را روی یک لارو کارگر ریختند. در نتیجه این کار، رفتار مورچه‌ها با لارو کارگر به گونه‌ای تغییر کرد که گویی قرار است به یک ملکه تبدیل شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Animal Bihavior منتشر شده است.

برچسب ها: مورچه