دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1396 - 14:45

اجرای طرح آزمایشی انجماد مجدد قطب شمال در سوئیس

در ماه فوریه‌ امسال، فیزیکدانان یک طرح عجیب و غریب را برای انجماد دوباره‌ قطب شمال، توسط ۱۰ میلیون پمپ بادی روی کلاهک یخی برای تجدید یخ‌های ذوب‌شده و رو به کاهش این منطقه اعلام کردند.
کد خبر : 176368

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از کلیک، این ایده آنچنان غیر منتظره بود که هیچ‌کس تصور مطرح شدن آن را نمی‌کرد اما محققان در سوئیس، به تازگی طرحی آزمایشی را راه‌اندازی کرده‌اند تا ببینند آیا می‌توانند یک یخچال طبیعی کامل را تنها با استفاده از ماشین‌های برف‌ساز در طول تابستان نگاه دارند.


اگر تیم بتواند یک یخچال طبیعی کوچک و مصنوعی را در پای یخچال Diavolezzafirn در جنوب شرقی سوئیس، در طول گرم‌ترین ماه‌های سال با موفقیت حفظ کند، می‌توان امیدوار بود که آنها بتوانند این تکنیک را روی یخچال طبیعی غول‌پیکر «مورتراش» در این کشور پیاده کنند.


این یخچال طبیعی غول پیکر دره‌ای، که یکی از عظیم‌ترین یخچال‌های طبیعی در شرق رشته کوه آلپ است، مدت‌هاست که در اثر افزایش دما، در حال ذوب و عقب‌نشینی است و امروزه ۳۰ تا ۴۰ متر از آن به طور سالانه از بین می‌رود.


می‌توان گفت که تنها امید باقی‌مانده برای نجات یخچال طبیعی مورتراش، هزاران ماشین برف‌سازی خواهند بود که آن را با برف مصنوعی بمباران کنند. اگر تمام این نظریات برای شما اندکی دور از ذهن به نظر می‌رسد، بدانید که دانشمندان محاسبات ریاضی این ایده را انجام داده اند، و به نظر می‌رسد که استفاده از ماشین‌های برف‌ساز برای بازسازی یخچال‌های طبیعی، و پر کردن جای یخ‌های ذوب شده دریا، حداقل روی کاغذ امکان‌پذیر است.


در ابتدای امسال، تیمی به رهبری استیون دش، فیزیکدان دانشگاه دولتی آریزونا،گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه چگونه میلیون‌ها پمپ بادی می‌توانند 1/3 متر آب روی سطح قطب شمال، بپاشند، و یک متر بر ارتفاع یخ‌های دریا بیفزایند. در حالی که یک متر مقدار قابل توجهی به نظر نمی‌رسد، آنها محاسبه کردند که این به معنای بازگشتن به شرایط یخچال در ۱۷ سال پیش است.


تنها مشکل موجود، آن است که منطقه‌ قطب شمال به شکل گیج کننده‌ای وسیع است. تیم اشاره شده محاسبه کرد که پوشاندن تنها ۱۰ درصد از سطح قطب شمال با برف، نیازمند نصب میلیون‌ها پمپ است، که برای رسیدن به هدف یک متر افزایش یخ‌ها به طور سالانه، به طور کلی باید در هر ثانیه 4/5 کیلوگرم آب را روی یخ‌ها بپاشد.


این گزارش بیان می‌کند که مساحت کل اقیانوس منجمد شمالی، در حدود 3/8 میلیون مایل مربع است. اگر قرار باشد پمپ‌های بادی در ۱۰ درصد از این سطح توزیع شوند، به حدود ۱۰ میلیون پمپ نیاز است؛ اگر قرار باشد پمپ‌ها در سرتاسر اقیانوس توزیع شوند، به بیش از ۱۰۰ میلیون پمپ نیاز خواهیم داشت. برای ساخت یک مجموعه‌ ۱۰۰ میلیونی پمپ با هدف نجات قطب شمال، به میزانی از فولاد نیاز داریم که از تولید فولاد سالانه‌ ایالات متحده هم بیشتر است.


با در نظر گرفتن تمام این نکات، امکان تأمین هزینه‌های این طرح وجود ندارد، اما نسخه‌ کوچک‌تر پیشنهادی این طرح برای سوئیس می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.



انتهای پیام/

برچسب ها: قطب شمال
ارسال نظر
هلدینگ شایسته