دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1396 - 12:15

ساخت موتور راکت پلاستیکی با استفاده از پرینتر 3 بعدی + ویدئو

پژوهشگران مؤسسه تکنولوژی ماساچوست یک راکت با استفاده از پلاستیک و پرینتر سه‌بعدی ساختند که با موفقیت روشن  و آزمایش شد.
کد خبر : 175910

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از Reddit، ساخت موتور راکت و جت با استفاده از پرینترهای سه‌بعدی، کاری‌ است که مدت‌هاست آغاز شده و معمولا با استفاده از فلزاتی که قابلیت مایع شدن دارند انجام می‌شود. این فلزها به‌ صورت آلیاژ‌های خاص در پرینترهای بسیار گران‌قیمت و کمیاب ساخته می‌شوند و هیچگاه هم یک موتور موشک واقعی به‌ صورت تمام پرینت‌شده ساخته نشده است. بهترین آزمون‌ها برای موتورهایی بوده است که برخی از قطعات آنها با پرینتر سه‌بعدی ساخته شده‌اند اما اکنون بازی در حال تغییر است.


پژوهشگران MIT موفق شدند با استفاده از یک نوع خاص پلاستیک، موتور موشکی بسازند که با موفقیت روشن شد. این پلاستیک که به‌آسانی در پرینتر ذوب و شکل‌دهی می‌شود، توانست برای یک بار روشن شدن، در مقابل فشار و دمای موتورجت مقاومت کند اما در راه‌اندازی مجدد چندان موفق نبود.


دانشمندان در MIT این موتور را برای یک بار استفاده و در مسیرهای کوتاه طراحی کرده‌اند که بزرگ‌ترین موفقیت برای ساخت موتور موشک با استفاده از پرینتر محسوب می‌شود. در شرایطی که پرینترهای فلزات، خود قیمتی چند صد هزار دلاری دارند، پرینتر ساده این مرکز که با 13500 دلار خریداری شده، توانست موتوری بسازد که یک بار روشن می‌شود و پیشرانه تولید می‌کند.


مزایای این موتور این است که بسیار ارزان ساخته شده و وزن آن هم بسیار سبک است و می‌توان آن را با مواد در دسترس صنایع هوافضا ساخت. بزرگ‌ترین عیب این موتور این است که یک بار مصرف و برای مسافت‌های کوتاه کاربردی‌ است چراکه پلاستیکی که در پرینتر استفاده می‌شود، تاب تحمل دماهای بسیار بالای پیشرانه جت را ندارد و به‌زودی آسیب می‌بیند.


براساس اعلام MIT مقدار آسیب وارده به قطعات موتور پس از نخستین روشن شدن، قابل پذیرش و حتی کمتر از برآوردها بود اما هنوز راه نسبتا زیادی تا عملیاتی شدن این ایده و ساخت موتورهای واقعی که به‌ درد پرواز بخورند در پیش است. این یک آزمایش دانشجویی بود که ثابت کرد این ایده قابل اجراست و برآورد می‌شود به‌زودی شرکت‌های خصوصی پرواز به فضا به سراغ این روش بروند تا موتورهایی برای موشک‌های یک بار مصرف بسازند.





مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته