دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1396 - 09:00

نوزادی از بیگانگان یا شفیره سوسک عجیب و غریب؟ + ویدئو

شاید شفیره سوسک هرکول موجودی زمینی باشد اما ظاهری شبیه به بیگانگان فضایی دارد. این سوسک قرمز رنگ شباهت زیادی به هیولاهای چندش‌آوری دارد که در فیلم‌های سینمایی قصد تصرف زمین را دارند.
کد خبر : 175242

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceAlert، درست زمانی که فکر می‌کردیم همه چیزهای عجیب و غریب دنیا را دیده‌ایم، اینترنت خبر از نوزاد چاق قرمز رنگ موجودی بیگانه را می‌دهد که گویی همین حالا از تپه‌های شنی سوزان سیاره زهره به زمین فرستاده شده است. اما در حقیقت، این موجود یک سوسک هرکول در فرم شفیره است؛ پوشیده شده در کریسالیس (شفیره طلایی) تا برای رسیدن به شکل بالغ خود آماده شود. البته این پدیده نیز به نوبه خود منحصر به‌فرد است چراکه این پیله قرار است تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین حشرات روی زمین شود.


سوسک‌های هرکول یا «Dynastes hercules»، نوعی سوسک کرگدنی هستند. اندام گاز انبری شاخ مانند که از قسمت سینه و سر گونه نر این موجود بیرون زده است، دلیل این نامگذاری است.



سوسک هرکول


طول گونه نر سوسک هرکول در مرحله بلوغ به 78 میلی‌متر می‌رسد اما گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده گونه‌های بزرگ‌تری به طول 170 تا 180 میلی‌متر در جزیره گوادلوپ واقع در کارائیب وجود دارد.


براساس رکوردهای جهانی گینس، این امر باعث می‌شود که سوسک هرکول بزرگ‌ترین (از نظر طولی) گونه سوسک در جهان شود. البته اگر طول شاخ‌های آنها را کنار بگذاریم، این افتخار نصیب سوسک تیتان از آمریکای جنوبی با بدنی به طول 15 سانتی‌متر می‌شود.


چگونه این سوسک تا این اندازه بزرگ می‌شود؟ این پروسه با نوزدانی بزرگ جثه شروع می‌شود. لارو سوسک‌ هرکول قادر است بیش از 150 میلی‌متر رشد طولی و 140 گرم وزن داشته باشد. این بدین معناست که سوسک هرکول به قدری بزرگ است که حتی در مراحل اولیه زندگی خود، به سختی در کف دست انسان جا می‌شود.


زمانی که این سوسک‌ها به مرحله شفیره می‌رسند و داخل پیله رشد می‌کنند، مقداری از حجم بدنی خود را از دست می‌دهند اما در عوض شاخ‌های خود را به دست می‌آورند.


این شفیره به هیروفومی کاوانو تعلق دارد که علاقه خاصی به حشرات دارد. وی این عکس را در صفحه فیس‌بوک خود به اشتراک گذاشت و نوشت: «بسیاری از مردم فکر می‌کنند که شفیره‌ها حرکت نمی‌کنند».





مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته