دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سالن دانشگاه آزاد اسلامی، یک جشنواره فرهنگی در دل نمایشگاه کتاب

با توجه به جامعه وسیع و گسترده دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از تمایزات بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران، احداث و برپایی سالنی به نام این دانشگاه است که با ایجاد فضایی ایده آل و بی نظیر، پذیرای بازدیدکنندگان است.
کد خبر : 17400

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، امسال برای اولین بار این امکان برای دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده تا در قلب بزرگترین رویداد فرهنگی کشور و خاورمیانه، یعنی نمایشگاه کتاب تهران، سالنی مستقل برای ارائه جدیدترین کتاب های منتشر شده از سوی این دانشگاه داشته باشد و با مخاطبان خود در فضایی ایده آل رابطه برقرار کند.


سالن دانشگاه آزاد اسلامی، با فضای 700 متر مربع، مجموعه‌ای است متشکل از بخش های مختلف و تازه های نشر را در غرفه های مجزا به نام واحدهای دانشگاهی استان های کشور، به نمایش گذاشته است.


طراحی داخلی این سالن، نحوه چینش کتاب ها و غرفه ها، شیوه راهنمایی مخاطبان و بازدیدکنندگان، ایجاد اتاق های مجزا جهت کاربری های مختلف نظیر برگزاری جلسات نقد و بررسی، آغاز به کار رادیو «ایستگاه آزاد» و... از جمله ویژگی های خاص این سالن است که می تواند الگویی باشد برای برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب تهران در طراحی و فضاسازی نمایشگاه در سال های بعد.


همچنین ایجاد اتاق‌های خبر، نشست‌های علمی و رادیو مستقر در سالن که به پخش برنامه‌هایی از قبیل خوانش نمایشنامه‌های طنز درباره کتاب و گفتار بزرگان ایران و جهان را باید از ویژگی های این سالن خواند.


تازه‌های نشر 30 استان در سالن دانشگاه آزاد


حسین غلامرضازاده، مدیرکل سازمان چاپ و انتشار دانشگاه آزاد اسلامی درباره این اتفاق ویژه به خبرنگار آنا گفت: «امسال اولین سالی است که یک مرکز آموزش عالی به صورت مستقل در نمایشگاه کتاب تهران صاحب سالنی مجزا شده است. این سالن 700 متر مربع مساحت دارد و مراکز انتشارات 30 استان کشور کتاب‌های خود را در غرفه های مستقل به نمایش گذاشته اند.»


وی ضمن بیان این مطلب که 10 واحد برتر استان تهران نیز در این سالن به صورت مجزا غرفه دارند، ادامه داد: « از واحدهای مختلف خواسته شده تا دستاوردهای علمی خود را نیز در قالب پوستر و بنرهای مختلف در غرفه خود به نمایش بگذارند؛ دستاوردهایی نظیر تعداد مقالات ISI ، میزان رشد شاخصه های پژوهشی، ابداعات و اختراعات و...»


عرضه 2هزار عنوان کتاب با 50 درصد تخفیف


غلامرضازاده گفت: «به‌طور کلی در سالن دانشگاه آزاد اسلامی 2هزار عنوان کتاب از مراکز انتشاراتی استان های کشور با سال نشرهای جدید (سه سال اخیر) ارائه شده است. اگرچه مطابق با سیاست های دانشگاه آزاد، رویکرد ما تنها رویکرد فروش نیست بلکه رویکرد کلان ما، ترویج فرهنگ و دانش است.»


وی درباره تسهیلات خاصی که بازدیدکنندگان در این سالن از آن بهره مند می شوند، توضیح داد: «ما برای دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تخفیف 50 درصدی را لحاظ کرده‌ایم و سایر بازدیدکنندگان نیز می توانند با تخفیف 35 درصدی، کتاب های مورد نظر خود را از غرفه های مختلف خریداری کنند.»


برگزاری نشست‌ها و فعالیت در فضایی ایرانی اسلامی



مدیرکل سازمان چاپ و انتشار دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح تمایزات سالن دانشگاه آزاد با سایر سالن ها و بخش های نمایشگاه کتاب تهران گفت: «یکی از تمایزات مهم، استفاده از المان های معماری ایرانی اسلامی در طراحی و اجرای سالن است آنچنانکه از نمادهایی مانند خانه های ایرانی، گره چینی، حوض ایرانی، طراحی رواق ها با طرح های اسلیمی و... استفاده شده است.»


وی ادامه داد: «همچنین ما در این سالن امکان برگزاری جلسات و نشست های علمی مختلفی را ایجاد کره ایم که هریک به نوعی قابلیت های کیفی دانشگاه آزاد را به نمایش می گذارد. از جمله این جلسات که روزانه حداقل در سه نوبت برپا میشود، می توان به کارگاه های آموزشی، نشست نقد و بررسی کتاب و بررسی توانمندی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد.»


ظرفیت گسترش این سالن تا 2 هزارمتر مربع


غلامرضا زاده همچنین به ایسگاه رادیومستقر در این سالن اشاره کرد و گفت: «ایستگاه رادیویی آزاد که در نخستین روز نمایشگاه افتتاح شده، به صورت مستمر به پخش برنامه مشغول است و ضمن تاکید و اطلاع رسانی از تولیدات انتشارات دانشگاه، فضای شاد و مفرحی را برای بازدیدکنندگان فراهم آورده است.»


وی در پایان ضمن بیان این مطلب که برای برپایی سالن دانشگاه آزاد اسلامی در دوره های بعد، به فضایی 2هزار مترمربعی نیاز است تا بتوان در آن تمام ظرفیت های نشر دانشگاه را به نمایش گذاشت، از زحمات و توجه ویژه دکتر میرزاده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طه هاشمی، معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و مهندس سیدمصطفی قاسمی، رییس سازمان چاپ و نشر دانشگاه آزاد تشکر کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته