دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1394 - 10:04

میدان مغناطیسی عطارد 4 میلیارد سال عمر دارد

کاوشگر ناسا با مخابره کردن مشاهدات اخیرش طول عمر میدان مغناطیسی سیاره عطارد را مشخص کرد.
کد خبر : 17376

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از GizMag، کاوشگر ناسا به نام MESSENGER پس از نابودی‌اش با افشا کردن رازهای قدیمی سیاره عطارد کمک ارزشمندی به آژانس فضایی کرد.


پس از گذشت یک هفته از پرتاب کاوشگر مسنجر ناسا به عطارد و از بین رفتنش، این کاوشگر پرده از رازهای سر به مهر این سیاره برداشت. دانشمندان در اوایل سال جاری با استفاده از اطلاعات مخابره‌شده توسط کاوشگر مسنجر که در واقع تنها فضاپیمایی است که تا این حد به عطارد نزدیک شده است، اعلام کردند میدان مغناطیسی این سیاره تقریبا 4 میلیارد سال عمر دارد. این کشف می­‌تواند پاسخ‌گوی بسیاری از سوالات از جمله چگونگی دگرگونی و تکامل این سیاره در طول عمر 4/5 میلیارد ساله‌­اش باشد.


در سال 1974 کاوشگر فضایی «مارینر 10» در طی یک پرواز کم‌ارتفاع بر سطح عطارد برای اولین بار متوجه میدان مغناطیسی کروی و هسته بزرگ و غنی از آهن این سیاره شد. مارینر10 قدرت این میدان را اندازه‌گیری کرد که مشخص شد تقریبا 100 برابر ضعیف‌تر از میدان مغناطیسی زمین است.


در سال 2011 وقتی که کاوشگر مسنجر برای اولین بار وارد مدار سیاره عطارد شد، توانست به فاصله 200 کیلومتری این سیاره آتشین برسد. اواخر سال 2014 و اوایل سال 2015 این فضاپیما دل را به دریا زد و از ارتفاع ۱۵کیلومتری سطح عطارد گذشت.


این درست زمانی بود که جاذبه‌سنج این کاوشگر خاصیت مغناطیسی سنگ‌‌­های سطح عطارد را بررسی کرد و برای اولین بار اطلاعاتی را به دست آورد که عمر میدان مغناطیسی کروی شکل این سیاره را بین 3/7 تا 3/9 میلیارد سال نشان داد.


کترین جانسن، دانشمند سیارات از دانشگاه بریتیش کلمبیا و سرپرست این پژوهش، در این‌باره می­‌گوید: «اگر ما به مشاهدات اخیر دسترسی نداشتیم، هرگز قادر به دانستن میزان دگرگونی و تکامل میدان مغناطیسی عطارد در طی زمان نبودیم».


حرکت آهن مایع درون هسته عطارد باعث تولید میدان مغناطیسی این سیاره می‌­شود. استنتاج از مدت زمان وجود این پدیده می‌تواند به دانشمندان درباره مسائل پیچیده در زمینه تاریخی، زمین شناسی و شیمیایی عطارد کمک شایانی کند.


مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته