دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1396 - 15:07

تاکتیک‌های نهنگ آبی برای شکار کریل‌ها + ویدئو

اخیرا ویدئویی از یک نهنگ آبی ثبت شده است که روش‌ شکار این جانور عظیم الجثه را نشان می‌دهد.
کد خبر : 173657

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از ScienceAlert، نهنگ‌ آبی با 30 متر طول و 170 تن وزن بزرگ‌ترین حیوان جهان است. تاکنون در فیلم‌های زیادی دیده شده که این حیوان تصمیمات استراتژیکی برای به دام انداختن وعده غذایی بعدی خود اتخاذ می‌کند. نهنگ آبی از کریل، نوعی سخت‌پوست بسیار کوچک و میگو مانند، تغذیه می‌کند.


ویدئویی که در ادامه مشاهده می‌کنید در نیوزلند و توسط دانشمندان دانشگاه دولتی اورگان توسط پهپاد گرفته شده است و نشان می‌دهد که چگونه نهنگ آبی وعده غذایی بعدی خود را انتخاب می‌کند.


لی تورس، محقق ارشد این مطالعه از موسسه پستانداران دریایی در ایالت اورگان، در این باره می‌گوید: «مطالعات مدل‌سازی از نحوه تغذیه نهنگ‌های آبی این تئوری را ارائه می‌دهد که این موجودات انرژی خود را برای دسته‌های کوچک و کم جمعیت شکار صرف نمی‌کنند. ویدئوی ما این نظریه را عملا نشان می‌دهد. به وضوح می‌توان دید که نهنگ در حال تصمیم‌گیری است که این امر به نوبه خود واقعا اتفاق فوق‌العاده‌ای است چراکه مشاهدات هوایی از تغذیه نهنگ‌های آبی از کریل بسیار کم‌یاب هستند».


در این ویدئو، نهنگ دسته‌های کوچک کریل را دور می‌زند و به دنبال دسته‌های بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر می‌رود.


تورس دمی‌افزاید: «به نظر می‌رسد که این گونه نهنگ مقدار کریل به دست آمده و میزان انرژی مصرفی برای بلعیدن غذا را در نظر می‌گیرد و سپس به این نتیجه می‌رسد که نمی‌ارزد که سرعتش را برای این دسته کوچک کم کند».


این ویدئو با استفاده از پهپادهای کوچک گرفته شده است. تورس می‌گوید: «ثبت ویدیوی باکیفیت روی کشتی کار بسیار سختی است. هلیکوپتر و هواپیما هم به خاطر سرو صدایشان برای حیوانات تهاجمی به نظر می‌رسند. پهپادها به ما این اجازه را می‌دهند که بدون ایجاد مزاحمت برای نهنگ‌ها، زوایای جدیدی از زندگی آنها را ثبت کنیم».





مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته