دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1396 - 12:14

ناسا غبار فضایی را ردگیری می‌کند + ویدئو

سازمان فضایی ایالات متحده آمریکا یک مکانیز تازه ردیابی و راداری در دست تهیه دارد که می‌تواند شن‌های فضایی را هم رصد کند.
کد خبر : 172620

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از ناسا، نام کاوشگر LISA Pathfinder متعلق به سازمان فضایی اروپا را شاید شنیده باشید. این کاوشگر از سیستم پیشرانه و امتناع از برخوردی بهره‌مند است که می‌تواند غبار به‌جا مانده از دنباله‌دارها را رصد کرده و از آن دوری کند. اکنون ناسا در حال ساخت یک سیستم رصدی‌ است که بر مبنای آن پیشرانه، قرار است کل منظومه شمسی را زیر ذره‌بین خود بگیرد.


رصد غبار دنباله‌دارها کاری مانند بررسی حرکت شن‌های فوق سریع در یک ساحل است. اشیای کوچکی که با بهترین تلسکوپ‌ها هم آنقدر کوچک هستند که قابل مشاهده نباشند. روش کار به این شکل است که با استفاده از یک موج گرانشی و یک تلسکوپ گرانشی، تشخیص هر جنبنده‌ای در فضا ممکن می‌شود و همه‌ چیز بستگی به عمق موج گرانشی در آسمان بیکران دارد.


فایده این رصد این است که نقشه دقیقی از تمامی اجرام موجود در منظومه شمسی از اندازه یک قلوه سنگ تا یک سیارک تهیه می‌شود و در سفرهای بعدی برای تعیین مسیر به‌کار خواهد رفت. از سوی دیگر تشخیص این اجرام و مسیر حرکت آنها می‌تواند برای تعیین زمان و مکان دقیق برخوردهای احتمالی آینده به کار آید و درک بهتری از نحوه تشکیل سیارات به ما بدهد. بهترین و مفیدترین کاربرد آن هم باخبر شدن از برخوردهای احتمالی آینده با زمین و حفظ جان انسان‌هاست.







مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته