دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1396 - 12:29

تراشه‌ای کوچک جایگزین آزمایش روی حیوانات می‌شود

اخیرا سازمان غذا و دارو آمریکا قراردادی را منعقد کرده است که می‌تواند تراشه‌ای کوچک را جایگزین آزمایش روی حیوانات کند.
کد خبر : 171751

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceAlert، آینده‌ای بدون آزمایش روی حیوانات نزدیک است. به تازگی سازمان غذا و داروی آمریکا همکاری خود را با «Emulate»، سازمان فعال در حوزه تکنولوژی ساخت «اندام روی تراشه»، در پروژه‌ای تحقیقاتی-توسعه‌ای اعلام کرد. امید می‌رود از این پس به جای انجام آزمایش‌ها، تست داروها یا مکمل‌های جدید روی حیوانات، دانشمندان بتوانند از تراشه Emulate استفاده کنند.


هر تراشه اندازه انگشت شست انسان است و شامل کانال‌های کوچک محتوی سلول‌های زنده انسانی می‌شود. این سلول‌ها قادر به تقلید عملکرد اندام‌های مختلف هستند. برای مثال، Emulate قادر به ساخت تراشه‌ای است که می‌تواند واکنش احتمالی ریه انسان به برخی از داروهای خاص را بازسازی کند. نتایج حاصل از آزمایش‌هایی که از این تراشه‌ها استفاده می‌کنند به صورت ایده‌آلی دقیق‌تر از پژوهش‌هایی است که از ریه حیوانات یا روش کشت سلول‌های ریه انسانی در مطالعاتشان استفاده کرده‌اند.




تست روی حیوانات بخشی حیاتی در فرآیند توسعه دارو است. قبل از اینکه یک دارو به سازمان غذا و دارو فرستاده شود، کمپانی سازنده باید عملکرد دارو روی حیوانات را نشان دهد، به خصوص برای اینکه ثابت کند دارو غیرسمی است و خطری برای انسان ندارد.




دانشمندان تست‌هایی روی انواع مختلفی از جانوران انجام می‌دهند و اطلاعات به دست آمده را در قالب فرم درخواست تحقیق داروی جدید به سازمان غذا و دارو می‌فرستند. با موافقت سازمان غذا و دارو، کمپانی سازنده اجازه پیدا می‌کند تا داروی جدید را روی انسان‌ها آزمایش کند.




برای شروع، همکاری بین سازمان غذا و دارو Emulate بر تراشه‌های کبد این کمپانی، که قرار است نشان دهد کبد یک حیوان چگونه در برابر یک داروی خاص واکش نشان می‌دهد، متمرکز خواهد شد. کبد جایی است که اکثر داروها تجزیه و از بدن خارج می‌شوند.




ممکن است که آزمایش روی حیوانات به طور کامل از میان نرود اما اگر این همکاری موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند تعداد حیوانات مورد استفاده در تحقیقات بالینی را به صورت چشمگیری کاهش دهد.




مترجم: هانا حیدری




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته