دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1396 - 09:03

شست‌وشوی الکتریکی مغز، برای آموزش ورزشکاران و نیروهای ویژه

شرکت «هالو» موفق به ساخت نوعی هدست آموزشی شده است که با پاک کردن افکار اضافی و حواس پرتی‌ها، کار تمرکز در آموزش را برای سربازان و ورزشکاران بهبود بخشیده است.
کد خبر : 169365

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از Military.com، تصور کنید راهی برای حذف افکار مزاحم و رفع حواس‌پرتی‌های محیطی و رفع خستگی ناشی از تمرین وجود داشته باشد، این راه می‌تواند بشر را به چند قرن جلوتر پرتاب کند. انسان‌هایی که می‌توانند بدون خستگی و حواس‌پرتی با حداقل تمرین، حداکثر نتیجه را از آموزش‌های فیزیکی بگیرند، در واقع همان ابرانسان‌های داستان‌های علمی هستند. به‌دست آوردن چنین نتیجه‌ای بدون استفاده از داروهای شیمیایی، یک وضعیت آرمانی برای ارتش و ورزشکاران حرفه‌ای‌ است.


شرکت هالو به تازگی یک هدست ساخته است که بسیار شبیه به هدفون‌های معمولی‌ است و در واقع موسیقی نیز پخش می‌کند اما بخشی متفاوت دارد که کار اصلی را انجام می‌دهد. این هدست دارای میخ‌هایی سرامیکی‌ است که از طریق پوسته سر، با مغز ارتباط برقرار می‌کند و با بهره‌گیری از پالس‌های الکتریکی، یک شبیه‌سازی ذهنی را از مغز عبور می‌دهند. این شبیه‌سازی در دنیای بیرون اتفاق نمی‌افتد بلکه در داخل مغز فرد تشکیل می‌شود. در نتیجه تمام ویژگی‌های آموزشی و تقویتی را دارد؛ درست شبیه حالتی که واقعا تمرین انجام شده باشد.


بنابر اعلام ارتش آمریکا، گروهی داوطلب از دسته ششم SEAL که کماندوهای عملیات ویژه نیروی دریایی آمریکا هستند و قدرتمندترین و آموزش‌دیده‌ترین نیروهای رزمی جهان محسوب می‌شوند، برای آزمایش این هدست شبیه‌ساز داوطلب شده‌اند و در تمرینات نیز بهترین نتیجه را کسب کرده‌اند. ارتش آمریکا از نتایج استفاده از این هدست 745 دلاری راضی‌ است و معتقد است که نتیجه حاصل از آن با نتیجه تمرینات میدانی برابری می‌کند.



روش کار به‌ این‌شکل است که با امواج الکتریکی، شبیه‌سازی فعالیت‌هایی که در تصویر دیده می‌شود، در مغز نیز انجام می‌شود و در نتیجه فرد می‌تواند با دیدن تمرینات، به‌همان اندازه عرق کند، هیجان‌زده شود یا حتی به عضلات و قدرت تصمیم‌گیری خود فشار آورد.


در تمرینات ورزشی حرفه‌ای و تمرینات نظامی ویژه، یک لحظه تمرکز و چند صدم ثانیه واکنش سریع، می‌تواند مرز بین موفقیت و شکست یا مرگ و زندگی باشد. نیروهای ویژه SEAL از دسته ششم، همان نیرویی هستند که عملیات کشتن بن‌ لادن را انجام داد و در بسیاری عملیات مشابه دیگر که بسیار حساس بود، شرکت داشته است.


این نیروها تحت شدیدترین و سخت‌ترین آموزش‌ها قرار می‌گیرند اما به‌ گفته شرکت هالو، تمریناتی که در شرایط معمولی و واقعی فرد را ظرف 20 دقیقه از پا می‌اندازد، با این تکنیک به مدت 20 ساعت قابل تکرار و ادامه است و نتیجه آن هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی، قابل مشاهده است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته