دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 اسفند 1395 - 14:24
در نشست خبری بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی مطرح شد:

در این دوره هم جایزه فردی و هم جایزه گروهی خواهیم داشت/ زمینه اجرا در دیگر استان‌ها را فراهم می‌کنیم

نشست خبری بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی صبح امروز 23 اسفندماه با حضور فضل الله ایرجی کجوری مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، مهدی گمار دبیر جشنواره، حسین عبداللهی دبیر اجرایی و حکیم‌نژاد دبیر هنری برگزار شد.
کد خبر : 166005

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مهدی گمار دبیر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در نشست رسانه ای این جشنواره گفت:‌«بعد از 11 دی ماه که حکم دبیری جشنواره را دریافت کردم، با شورای سیاست‌گذاری جشنواره جلسه‌ برگزار کردیم که چگونه فراخوان آماده کنیم. از آن زمان تاکنون چیزی حدود 100 روزکاری گذشته است و من توانسته‌ام در این مدت با کمک دوستان و وزارتخانه بخش اعظم کارها را انجام دهم.»


وی همچنین اعلام کرد: «اکنون بازبینی آثار نمایشی در دست انجام است و آثار پذیرفته شده آن تا 25 اسفندماه اعلام خواهد شد.»


دبیر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی همچنین درباره اجرای آثار در تالار مولوی نیز گفت:‌«امسال می خواهیم محوریت اجراها را از تالار مولوی برداریم و سعی می‌کنیم با مدیران سالن‌ها صحبت کنیم که در تولید کارها مشارکت داشته باشند و خود را سود و زیان آثار شریک بدانند. امسال همچنین برنامه‌ریزی کرده ایم تمام چیزهایی را که به افراد قول می دهیم به صورت قانونی پیگیری کنیم و در قالب تفاهم‌نامه ثبت نماییم.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنی بر این‌که در این دوره نیز همچون دوره قبل شاهد تشویق و اهدای جوایز جشنواره به گروه خواهیم بود تشریح کرد: «بخش اعظم جشنواره‌ها گروهی است و متعلق به کسانی است که به تولید آثار پرداخته‌اند. معتقد هستم که کار گذشته بهنام نوایی، دبیر نوزدهمین دوره جشنواره که جوایز را به صورت گروهی اهدا می کرد بسیار درست بوده و تنها مشکل شکل جایگزینی آن بوده است. ما در این دوره هم جایزه فردی و هم جایزه گروهی، هم تندیس و هم دیپلم افتخار خواهیم داشت و من معتقدم جشنواره تئاتر دانشگاهی حق دارد به برگزیدگان خود دیپلم اعطا کند.»


گمار تاکید کرد: «تلاش داریم زمینه اجرا در دیگر استان‌ها را برای آثار جشنواره فراهم کنیم و تاکنون این امکان با گفت‌ وگو با شهرداری رشت فراهم شده و قصد داریم با شهرداری اصفهان نیز این گفت‌وگوها را دنبال کنیم. همچنین اساتیدی را به شهرستان‌ها اعزام خواهیم کرد و کارگاه‌هایی در راستای رشد آثار نمایشی برگزار می کنیم.»


همچنین در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای مدیر کل جدید فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: «گاه همدلی در فضای دانشگاهی به قدری زیاد است که می‌تواند جبران بسیاری از تاخیرها و مشکلاتی باشد که در جریان چنین اتفاقات فرهنگی رخ می‌دهد.»


وی اظهار کرد: «در این دوره از جشنواره با 739 تقاضا روبه رو بوده‌ایم که نسبت به سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته است. در این میان 193 نفر از متقاضیان حضور خانم و547 نفر آقا هستند. جشنواره تئاتر دانشگاهی مخاطبانش دانشجویان کشور هستند و ما برای مشارکت هرچه بیشتر همه دانشجویان را صرف‌نظر از این‌که در کدام دانشگاه تحصیل می‌کنند دانشجو دانسته ایم.»


ایرجی تاکید کرد: «معتقد هستیم که چتر حمایتی فرهنگی باید به گونه‌ای گسترش پیدا کند که تمام دانشجویان را شامل شود. وزارت علوم مسئولیتی بر عهده دارد که تمام فعالیت‌های فراگیر فرهنگی را نیز شامل می‌شود.»


وی افزود: « این جشنواره با برگزاری در طول سال‌های مختلف به ما این درس را آموخته که برایش در دیگر جشنواره‌ها نیز برای آن محوریت قائل شویم. همچنین علاوه بر نهادهای دانشجویی یا فعالیت‌های داوطلبانه مثل کانون‌های تئاتر سایر علاقه‌مندان را نیز به مشارکت در جشنوراه فرا خوانیم. بر اساس آمارهایی که در اختیار داریم برای دانشگاه هنر و دانشگاه تهران که قدیمی‌ترین دانشگاه‌های هنری هستند، سهم زیادی قائل شده‌ایم به طوری که از دانشگاه هنر 67 نفر و از دانشگاه تهران 66 نفر، از دانشگاه سوره 46 نفر، از دانشگاه آزاد اسلامی 146 نفر و از دانشگاه پیام نور 14 نفر مشارکت دارند. همچنین موسسات غیرانتفاعی مثل آموزش عالی نبی‌اکرم 11 شرکت‌کننده داشته اند.»


وی همچنین تصریح کرد: «تصور ما بر این است که جشنواره تئاتر دانشگاهی از لحاظ کمی و کیفی به قابلیت و وضعیت خوبی رسیده است و علی‌رغم تاخیر در معرفی دبیر، توانسته مشارکت و همراهی دانشجوها و نهادهای دانشجویی را در انتخاب دبیر افزایش دهد. »


وی ادامه داد: «با توجه به جایگاه و شرایط موجود، امسال قصد داشتیم جشنواره را در چند مرحله برگزار کنیم که به دلیل برخی محدودیت‌های اداری نتوانستیم در این دوره آن را منطقه‌ای برگزار کنیم. جشنواره بیست و یکم را از جایی شروع خواهیم کرد که جشنواره بیستم را به اتمام می‌رسانیم.»


ایرجی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: «اختلالاتی با برخی دانشگاه‌ها و فضاهای دانشگاهی بوجود آمده و ما در تلاش هستیم که به تدریج آنها را رفع کنیم. همچنین در خصوص تالار مولوی نیز خود ورود پیدا کرده‌ام، تا مشکل مطابق نبودن برنامه ها با آثار دانشگاهی را حل کنم. شادی گفت‌وگو تلفنی و یا پشت میزی بتواند بخشی از مسائل را از میان بردارد.»


وی ادامه داد: «تئاتر مولوی خود کمیته انتخابی دارد و علی‌رغم وعده‌ای که در دوره قبل مبنی بر اجرای 3 گروه برگزیده جشنواره در تئاتر مولوی را اجرایی کنند که ظاهرا در آن ملاحظاتی انجام شده و گروه های برگزیده دوره قبل نتوانسته‌اند از تالار مولوی بهره ببرند.»


دبیر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در پاسخ به انتقاد خبرنگاران مبنی بر عملکرد تالار مولوی عنوان کرد: «من از امیرحسین حریری برای این‌که ارائه سند چشم‌انداز یا اساسنامه کانون تقاضایی نداشته‌ام و به وی نیز چنین ماموریتی نداده‌امو خبری نیز مبنی بر این امر ندارم.»


حکیم‌نژاد، معاون هنری جشنواره نیز با اشاره به بخش های این دوره از جشنواره بیان کرد: «در گام اول ارائه آثار ایده اجرایی و خلاصه نمایشنامه‌ها به دبیرخانه ارسال شد که چیزی حدود 739 اثر بود. در ادامه هیات انتخاب متشکل از سیاوش قائدی، یوسف باپیری و مجتبی کریمی آثار را بررسی کردند. در مرحله دوم بررسی، اثار به صورت اجرای حضوری و یا فیلم آثار مورد ارزیابی قرار گرفت که از جمله آثاری که به صورت حضوری بررسی شد 14 اثر از دانشگاه سوره،6 اثر از تربیت مدرس، 6 اثر از دانشگاه علمی کاربردی بود.»


وی در سخنانش گفت:‌«طی 12 روز 167 فیلم و 149 اثر به صورت حضوری داوری شد که از این میان 410 اثر به مرحله بعد رسید.»


وی در سخنانش عنوان کرد:‌«در بخش تجربه‌های اجرا 83 اثر به دبیرخانه رسید که 21 اثر پذیرفته شد. همچنین برای مشاوره آزاده گنجه و سعید بهنام بازبینی در مرحله دوم را انجام دادند که 7 اثر توسط هیأت انتخاب به جشنوراه معرفی شد و جلسات مشاوره اساتید تا روز اجرای آثار ادامه خواهد داشت.»


حکیم نژاد افزود: «در بخش پژوهش جایزه فرهاد ناظرزاده کرمانی امسال پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ایم و از میان 28 اثر رسیده پرستو محبی، شیوا مسعودی و سپهران 7 اثر را انتخاب کردند. آثار بخش مدرسان جشنواره نیز تا 20 فروردین ماه به دبیرخانه ارسال خواهد شد که اسامی آن نیز در قالب خبر اعلام می‌شود.»


عبداللهی، دبیر اجرایی جشنواره نیز درباره سالن‌های جشنواره اعلام کرد: «برای اولین بار تالار حافظ در اختیار جشنواره گذاشته شده است. تالار مولوی باید به گونه‌ای امکان اجراهای دانشجویی را فراهم کند و به نظر من نباید مشکلات با دبیرخانه یا دبیر و .. که وجود دارد به کل دانشجویان تسری پیدا کند. امیدوارم امیرحسین حریری و دانشگاه تهران امکان تعامل و همکاری بیشتر را برای جشنواره تئاتر دانشگاهی فراهم کنند.»


وی ادامه داد: «ما در این دوره تفاهم شفاهی نداشتیم و خواسته‌ایم همه چیز به صورت تفاهم‌نامه مکتوب در اختیار ما قرار گیرد و حتی آنچه که قرار نیست برای ما فراهم شود نیز به صورت مکتوب اعلام شود.»


دبیر اجرایی جشنواره تئاتردانشگاهی درباره کارگاه‌های آموزشی بیان کرد:‌«قرار است کارگاه آموزشی در دانشگاه‌ها برپا شود تا افراد بتوانند از تخفیف مناسب نیز بهره‌مند شوند. در این دوره همچننی باید سالن‌های دانشگاه‌ها نیز مشارکت داتشه باشند بنابراین باید کیفیت سالن‌ها ارتقا یابد و سالن‌ها تجهیز شوند.از نظر من سالن اجرای آثار دانشجویی سالن های دانشگاه‌ها است و نه سالن‌های خصوصی.»


عبداللهی در لاین نشست به ضرورت حمیات وزارت علوم و حمایت بخش های دولتی و خصوصی از جشنواره تئاتر دانشگاهی تاکید کرد و این مقوله را در رفع دغدغه هنرمندان برای اجرا موثر دانست.


بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران با دبیری مهدی گمار در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب