دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1395 - 14:35

هوش مصنوعی کارشناس ورزشی می‌شود

محققان با استفاده از شبکه‌های عصبی و هوش مصنوعی‌ای که توانایی آموختن و حدس زدن داشت، توانستند یک برنامه تشخیص و پیش‌بینی رفتارهای ورزشکاران در مسابقات را طراحی کنند.
کد خبر : 164807

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از EurekAlert، تحلیل و گمانه‌زنی درباره این‌که یک انسان چه رفتاری در شرایط مشخصی از خود بروز می‌دهد، کاری بسیار دشوار و نیازمند آموزش و تجربه فراوان است اما در حوزه ورزش‌ها شاید این کار کمی آسان‌تر باشد. یک ورزشکار براساس تمرینات و الگوهای رفتاری‌ای که طی سال‌ها در آن ورزش برای خود ترسیم کرده، عمل می‌کند و این کار را کمی آسان‌تر خواهد کرد ولی در ورزش‌های تیمی، وضعیت به‌مراتب دشوارتر از معمول خواهد بود.


تیمی متشکل از محققان والت دیسنی، کلتک و STATS موفق شدند نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی بسازند که با استفاده از توانمندی یک شبکه عصبی، مدتی آموزش و نظارت و گمانه‌زنی، اتفاقات ورزشی تیمی و رفتار یک تیم و یک ورزشکار را پیش‌بینی کند. این نرم‌افزار قادر است با زیرنظر گرفتن سوابق حرکات ورزشی و آنچه در گذشته از افراد دیده است، رفتاری که در یک وضعیت احتمالی از خود بروز می‌دهند را پیش‌بینی و برآورد کند.


روش کار به‌این شکل است که پس از نظارت و ثبت مجموعه زیادی از سوابق رفتارهای ورزشی یک نفر، نرم‌افزار با استفاده از شبیه‌سازی شرایط بیرونی و واکنش‌های او، می‌تواند رفتار ورزش را حدس زده و یک «روح» مشابه ورزشکار درست کند که در بازی شرکت داده شود.


تیم تحقیق با استفاده از این نرم‌افزار و مدت‌ها آموزشی که درباره رفتار تیم فوتبال سوانسی به آن دادند، بازی میان فولهام و سوانسی را شبیه‌سازی کرده و چند حالت مختلف را برای بهترین چیدمان تیم بررسی کنند که در میان آنها، چیدمان دفاعی، تنها حالتی بود که سوانسی حداقل گل خورده در مقابل حریف را داشت.


برآورد می‌شود این هوش مصنوعی در گستره وسیعی مانند استودیوهای گزارش ورزشی، بنگاه‌های شرط‌بندی، باشگاه‌ها و دستیاران مربیان و حتی بازی‌های کامپیوتری شبیه‌سازی شده، کاربرد داشته باشد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته