دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1395 - 18:05

طه هاشمی: در حوزه مفاخر و مشاهیر، کار اصلی شناساندن این شخصیت‌هاست/ در سبک زندگی موعظه دیگر اثرگذار نیست

نشست رؤسای شورای تخصصی دانشجویی- فرهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی با حضور معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 164306

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر سیدطه هاشمی در این جلسه با گرامیداشت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه‌(س) و تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی گفت: «سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی فرهنگی- اجتماعی دانشجویی قبلا مصوب شده است. این مصوبات پس از رحلت آیت‌الله هاشمی به قوت خود باقی است. امروز اگر آیت‌الله هاشمی نیست، اما برنامه‌ها و اهداف ایشان دنبال می‌شود.»


او افزود: «دکتر ولایتی نیز که به عنوان جایگزین آیت‌الله هاشمی در دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شده‌اند، یک شخصیت فرهنگی هستند. ایشان با اینکه پزشک هستند اما جزء شخصیت‌های تاثیرگذار فرهنگی هستند و کارهای عمیقی در کمیته فرهنگ و تمدن انجام داده‌اند. ایشان نقش موثری در احیای تمدن ایرانی و اسلام داشته‌اند. ما در سه سال گذشته در حوزه‌های مختلف فرهنگی با ایشان همکاری داشتیم. حضور آقای ولایتی تفاوتی در اولویت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد نمی‌کند، چرا که چارچوب برنامه‌ها منویات امام‌(ره) و رهبری است.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی توجه خاص رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را یادآوری کرد و گفت: «ایشان رئیس شورای راهبردی فرهنگی- اجتماعی هستند و همواره در جلسات حاضر می‌شوند. حضور ایشان باعث شده که برنامه‌های مستحکمی در حوزه اجتماعی و فرهنگی دانشگاه شکل بگیرد. شورای راهبردی فرهنگی، اجتماعی چارچوب‌ها را تعیین می‌کند و واحدهای دانشگاهی با تبعیت از این چارچوب‌ها برنامه‌های خود را تدوین می‌کنند».


هاشمی ادامه داد: «من مخالف این هستم که برنامه‌ها از مرکز ابلاغ شود. شاید بتوان در حوزه‌های دیگر برنامه‌ها را ابلاغ کرد اما در حوزه فرهنگی نمی‌توان این‌گونه عمل کرد،‌ چرا که فرهنگ به اقلیم جغرافیایی، خرده‌فرهنگ‌ها و آداب و رسوم بستگی دارد. همچنان که ما در مراسم‌های مشترک فرهنگی تفاوت‌های بارزی را مشاهده می‌کنیم. مثلا در مراسم عزاداری امام‌حسین‌(ع) شهرها و استان‌های مختلف به شیوه‌های گوناگونی عزاداری می‌کنند. در حوزه‌های هنر و موسیقی نیز این تفاوت وجود دارد، چون ذوق مردم و نگاه آنها متفاوت است.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی شورای تخصصی دانشجویی-فرهنگی را حلقه وصل شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی و حوزه ستاد با شورای فرهنگی واحدها دانست و گفت: «در برنامه‌های مناسبتی دانشگاه‌ها خوب کار کرده‌اند، ولی در برنامه‌های خلاقانه عملکرد مناسبی ندارند، مناسبت‌ها را جاهای مختلف برگزار می‌کنند، ولی کار خلاقانه منحصر به فرد است، زمانی آیت‌الله هاشمی گفتند از اینکه در دانشگاه در زمینه قرآن کار سطحی می‌شود رنج می‌برم. همین سخن ایشان باعث شد که در شورای قرآن و عترت جدی‌تر کار کنیم و 5 طرح ملی را تعریف و آن‌ها را دنبال کنیم.»


هاشمی گفت: «اکنون 47 رشته در اخلاق حرفه‌ای قطعی شده است و در نشستی که با یادگار امام داشتیم، ایشان قول دادند که وقت بیشتری در این زمینه بگذارند. اکنون هریک از استان‌ها با یک و یا چند رشته در این زمینه درگیرند و باید برای آن برنامه‌ریزی کنند.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی درباره فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه مفاخر و مشاهیر گفت: «قرار بود هر واحد دانشگاهی تمام شخصیت‌های برجسته دینی، علمی، ملی در منطقه خود را معرفی کند و پس از آن کارهای تحقیقاتی آغاز شود. استان کرمان در این زمینه پیشگام بود و توانست اولین پایان‌نامه دانشجویی را به نگارش درآورد. بعد از آن اردبیل در این زمینه فعالیتش را آغاز کرد، می‌خواهم همه استان‌ها این موضوع را جدی بگیرند.»


او ادامه داد: «کار اصلی ما برگزاری مراسم و کنگره نیست. البته من مخالف برگزاری مراسم و کنگره نیستم، ولی کار اساسی این است که شخصیت‌ها شناخته و به جامعه شناسانده شوند. برخی شخصیت‌ها حتی در حوزه بین‌الملل نیز شناخته‌شده هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، برخی از شخصیت‌ها هم برای اینکه شناسانده شوند، جای کار دارند؛ چرا که درست معرفی نشده‌اند. اگر می‌خواهید کنگره‌ای برگزار کنید، اول باید کار علمی انجام شود.»


او بر تولید محتوا در پایان‌نامه‌ها برای معرفی شخصیت‌ها تاکید کرد و گفت: «ما حدود 2500 شخصیت داریم که در این میان ممکن است 200 نفر بین‌المللی باشند، مابقی ملی و منطقه‌ای هستند. باید چهره‌های ملی و منطقه‌ای در همان مناطق مورد توجه قرار گیرند و تقدیس شوند. این‌گونه جوان‌ها به این موضوعات توجه می‌کنند. البته این رویکرد با همه برنامه‌های ضدفرهنگی مانند ماهواره‌ها مقابله نمی‌کند، اما بالاخره هرچند ناچیز اثرگذار است. این روزها ماهواره‌ها شخصیت‌های مختلفی را در ذهن جوانان پمپاژ می‌کنند، اگر ما شخصیت‌های ملی را به جوانان نشناسانیم، جوانان حتما به پشتوانه فرهنگی‌شان شک می‌کنند.»


او تاکید کرد شیوه‌های قدیمی مانند موعظه دیگر اثرگذار نیستند و اثرگذاری آن‌ها فراگیری ندارد. معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «کسی که امروز اطلاعات زیادی را در دسترس دارد، دیگر حاضر نیست به روش‌های قدیمی گوش کند. ما باید محتوای قوی و بومی به او منتقل کنیم. مثلا شخصیتی مانند عیسی ماهانی که چهره برجسته قرن سوم در رشته ریاضی بود، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. حتی دانشجوی رشته ریاضی هم می‌تواند روی آن کار کند و پایان‌نامه بدهد. مانند زمان ابتدای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان که همه فکر می‌کردند که باید این شرکت‌ها در زمینه فنی – مهندسی و یا پزشکی باشند، نباید فکر کنیم که کار روی شخصیت‌های ملی فقط منحصر به رشته‌های علوم انسانی است. باید رشته‌های دیگر نیز به این موضوعات توجه کنند».


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی توجه به زبان و ادبیات فارسی را ضروری دانست و گفت: « در هند 800 سال، زبان فارسی، زبان اول بود. ذخایر بسیار زیادی در آنجا وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. وظیفه شرعی و ملی ماست که از زبان فارسی حراست کنیم. امروز اولین دانشگاهی که برنامه حفظ زبان و ادبیات فارسی را طراحی کرده دانشگاه آزاد اسلامی است. سال آینده کتابی را در حوزه ویراستاری و درست‌نویسی منتشر خواهیم کرد و همچنین واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که دانشجویان خارجی اگر بخواهند زبان فارسی را فرابگیرند، می‌توانند در این دانشگاه جذب شوند. همچنین شورای تخصصی دانشجویی – فرهنگی وظیفه دارد این موضوع را دنبال کند و آن را در اولویت کاری خود قرار دهد.»


سیدطه هاشمی به فعالیت‌های خوبی که در موضوع سبک زندگی شده است اشاره کرد و گفت: «همایش‌هایی از زندگی ائمه و بزرگان دینی برگزار کرده‌ایم، ولی کار اساسی که باید در این زمینه صورت گیرد این است که لیست نیازها استخراج و ارائه شود. جوانی که در معرض تبلیغات سوء قرار دارد و براساس آن خانواده‌اش از هم پاشیده است، اگر برنامه درست نداشته باشد نمی‌تواند نجات پیدا کند. ما دیگر فقط نمی‌توانیم رهنمود بدهیم، چرا که اثر زیادی ندارد.».


او سبک زندگی را روش درست زندگی کردن با نگاه مدرن دانست و افزود: «نمی‌توان صرفا با نگاه به گذشته سبک زندگی صحیح را ارائه داد. انسان امروز متفاوت از گذشته است. دیگر نمی‌توان به عقب برگشت. باید برای هرکس به جلو متناسب با زمان برنامه ارائه داد. سبک زندگی باید روش زندگی در دنیای پیشرفته با حفظ اصالت‌های دینی را معرفی کند».


او گفت: «برای تعیین سبک زندگی درست می‌توان به قرآن مراجعه کرد. قرآن باید علمی خوانده شود و نتایج از آن استخراج شود، برخی فکر می‌کردند که قرآن پایه‌گذار علم است، همه‌چیز در قرآن برای هدایت بشر است. خداوند به انسان عقل داده که علم را کشف کند. علمی که بدون قرآن به حیاتش ادامه دهد دیگر نافع نیست.»


هاشمی هم‌چنین گفت: «نمی‌گویم مراسم مناسبتی برگزار نشود، بلکه باید این برنامه‌ها هم برگزار شود، چرا که بهانه‌ای برای ماندگاری موضوعات مناسبتی است ولی اساس کار اقدام ریشه‌ای و علمی درباره مناسبت‌ها است. مثلا در موضوع مهدویت باید آینده‌نگری، آینده‌پژوهی و تصویر درست از امام‌زمان(عج) ارائه شود. تصویری که اکنون از امام‌زمان(عج) می‌دهیم این‌گونه است که ایشان اگر حتی 200 سال پیش ظهور می‌کردند، نمی‌توانستند جهان را اداره کنند. در صورتی‌که این‌گونه نیست. براساس روایات و احادیث، وقتی که امام‌زمان(عج) ظهور می‌کند، 2 حرف از 27 حرف علم کشف شده است. هرچه علم بیشتر پیشرفت کند، عطش انشان و پذیرش مدیریت امام‌زمان(عج) بیشتر می‌شود. متاسفانه تصویر غلطی از این موضوع ارائه شده است که باید اصلاح شود.»


او بر لزوم تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی تاکید کرد و گفت: «دانشگاه در کنار آموزش و پژوهش باید به کارآفرینی نیز بپردازد. زمانی که شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفتند، همه فکر می‌کردند که این شرکت‌ها باید در حوزه‌های فنی- مهندسی و پزشکی فعال باشند. با اقدامات خوبی که انجام شد، شرکت‌های دانش‌بنیان علوم‌انسانی و فرهنگی نیز مورد توجه قرار گرفت.»


هاشمی به تصویب ایجاد بازارچه‌های فنی و هنر در هیات‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: « اولین بازارچه فن و هنر در بندرعباس افتتاح شده است. اوایل که ما آمده بودیم در برگزاری نمایشگاه‌ها، دانشجویان اکراه داشتند آثارشان را بفرستند، چرا که فکر می‌کردند برای آن‌‌ها نفعی ندارد. ولی امروز بازارچه‌های فن و هنر پلی است بین ایده و تولید انبوه. باید بازارچه‌های فن و هنر در همه استان‌ها ایجاد شود و آن ایده‌هایی که قابلیت تبدیل شدن به شرکت‌ دانش‌بنیان را دارند، شناسایی شوند و به تولید انبوه برسند. البته ساخته‌های دست دانشجویان اگر به تولید انبوه هم نرسد، در بازارچه‌های فن و هنر معرفی و فروخته می‌شود که برای دانشجویان سودمند است.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از قول دکتر احمد شمس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران برای اختصای مکانی برای بازارچه فن و هنر تهران خبر داد و گفت: «سایر استان‌ها نیز باید این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهند. در شهرک‌های شفا هم می‌توان برای بازارچه‌های فن و هنر جایابی کرد، چرا که در این شهرک‌ها بخش‌های خدماتی و مسکونی دیده شده است. ایجاد بازارچه‌های فن و هنر نیز در این شهرک‌ها می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.»


هاشمی از برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردهای برتر قرآنی، فرهنگی و هنری در خردادماه خبر داد و گفت: «این نمایشگاه سوم تا نهم در محل نمایشگاه‌های دائمی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. واحدهای دانشگاهی آثار برگزیده را به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال کنند و استان‌هایی که هنوز نمایشگاه فرهنگی برگزار نکرده‌اند، این نمایشگاه‌ها را برگزار کنند.»


در ادامه این نشست اعضای شورای تخصصی دانشجویی- فرهنگی به موضوعاتی نظیر ایجاد کانون‌های کارآفرینی، برگزاری استارت‌آپ‌ها و استفاده از ظرفیت باشگاه پژوهشگران جوان در حوزه فرهنگی پرداختند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته