جای خالی استارتاپهای محتوایی در زیست بوم استارتاپ ایران
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از روابط عمومی شرکت دانش بنیان پیک آسا، دکتر مهدی نیامنش، استاد دانشگاه و مدیرعامل شرکت دانش بنیان پیک آسا در خصوص استارتاپهای محتوایی خاطر نشان کرد: «استارتاپ محتوایی یعنی شرکت و یا تیمی که در حوزه تولید، تجمیع، و زیرساخت ارائه محتوا و فروش آن مبتنی بر مدل تجاری جدید و جذاب فعالیت دارد؛ منظور از محتوا بیشتر محتواهای چند رسانهای است که شامل عکس، فیلم،کارتون، انیمیشن، و سایر میشود».
این کارشناس حوزه استارتاپ محتوایی خاطر نشان کرد: «برخی از استارتاپهای محتوایی اقدام به ایجاد و راهاندازی پلاتفرمهای ارائه محتوا میکنند و با قرار دادن محتوا روی آن، به صورت اشتراکی و یا تکفروشی، اقدام به درآمدزایی دارند؛ یا با تجمیع محتوای کاربر محور، از محل تبلیغات روی محتوا، مدل تجاری مورد نظر را بنا میکنند».
نیامنش خاطر نشان کرد: «امروزه به اکثر آیتمهای دیجیتال که بر گوشی و یا تبلت کاربر قرار میگیرد، اعم از برنامک (app) کاربردی، گیم و سرگرمی میتوان ردپای محتوا به مفهوم اطلاع و یا دانش را پررنگتری احساس کرد که در واقع محتوا محور هستند».
این استاد دانشگاه به پیچیدگیهایی که استارتاپهای محتوایی دارند اشاره کرد و گفت: «زمانی که از استارتاپ محتوایی صحبت میشود ترکیبی از چند تخصص متفاوت مطرح است؛ اعم از تخصصهای فنی، هنری، و فرهنگی که فعالیت در این حوزه را به مراتب دشوارتر و پرهزینهتر میکند».
مدیر عامل شرکت دانش بنیان پیک آسا افزود: «علیرغم وجود نیاز شدید فعالیت در این حوزه، به علت موانع و مشکلات موجود بر سر راه این گونه استارتاپها و نیز انواع مجوزهای قانونی، افراد کمتری تمایل به ورود در این نوع کسب و کار را دارند و این درحالی است که جای این گونه استارتاپها در کشورمان بسیار خالی است».
نیامنش گفت: «زمانی که صحبت از یک سرویس و یا برنامک محتوایی میشود، دغدغههای بسیاری به آن افزوده میشود که هزینه ورود به این حوزه را بیشتر میکند، طبیعتا استارتاپهایی که میخواهند سریع و چابک خود را به درآمدزایی برسانند وارد این حوزهها نمیشوند و این در حالی است که عدم وجود این گونه استارتاپها برای کشور ما حتی در کوتاه مدت، صدمات جبرانناپذیر فرهنگی و اقتصادی در پی دارد».
این کارشناس حوزه استارتاپ محتوایی ادامه داد: «در شرایط فعلی که در زیست بوم (اکوسیستم) استارتاپی کشور، انرژی قابل توجهی وجود دارد، لازم است با هدایت (یا مانع تراشی کمتر) متولیان حرکتی استارتاپهای محتوایی مسیر را برای این گونه فعالیتها هموارتر کنند».
وی با اشاره به رواج محتوای مناسب ایرانی و اسلامی در کشور، ادامه داد: «امروز نیازمند حمایت و سوق دادن انرژی اکوسیستم استارتاپی به سوی استارتاپهای محتوایی هستیم و بهتر است تا دیر نشده است، نگاه سنتی و حکومتی به بحث محتوای چندرسانهای تغییر یابد تا شاهد شکوفایی این حوزه از استارتاپها نیز باشیم».
نیامنش در پایان افزود: «البته اخیرا مجوزی به عنوان نماد اعتماد فرهنگی از سوی وزارت ارشاد مطرح شده که ممکن است بتواند در تسهیل موانع و مشکلات استارتاپهای محتوایی کمک کند و اقدام مثبتی در این زمینه محسوب شود».
انتهای پیام/