دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 اسفند 1395 - 16:09
به میزبانی واحد تهران شمال و با حضور شخصیت‌های سرشناس زبان و ادب فارسی

آیین رونمایی شیوه‌نامه نگارش و ویراستاری دانشگاه آزاد اسلامی فروردین 96 برگزار می‌شود

نشست «هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی برای جاری‌سازی شیوه‌نامه نگارش و ویراستاری دانشگاه آزاد اسلامی» به منظور حفظ و گسترش زبان و ادب فارسی، امروز به ریاست دکتر سیدطه هاشمی در معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاداسلامی تشکیل شد.
کد خبر : 161827

به گزارش خبرنگار آنا، در این نشست مقرر شد آیین رونمایی شیوه‌نامه نگارش و ویراستاری دانشگاه آزاد اسلامی اواخر فروردین 96 به میزبانی واحد تهران شمال و با حضور شخصیت‌های سرشناس زبان و ادب فارسی، برگزار شود.


در این نشست، دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی از دغدغه های دلسوزان و صاحب نظران عرصه فرهنگ و ادب کشور و از خواسته های جدی مقام معظم رهبری است.


وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به تشکیل شورای حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی اقدام کرده است. یکی از دستاوردهای این شورا، تهیه شیوه نامه نگارش ویژه دانشگاه آزاد اسلامی از سوی سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی است.


عضو هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این شیوه نامه با توجه به حساسیت موضوع، اختلاف سلیقه‌ها، گوناگونی آرای صاحب نظران و نیز اصول و ضوابط مورد قبول فرهنگستان زبان و ادب فارسی تهیه شد. سپس نقد و نظر و تایید جمعی از صاحب نظران درباره محتوا و جزئیات آن دریافت شد و به لطف خداوند اکنون برای انتشار و ابلاغ آماده شده است.



هاشمی خاطرنشان کرد: بدیهی است جاری سازی این شیوه نامه کاری بس جدی تر و مهم تر از تهیه خود شیوه نامه است و این مهم فقط با کمک فکری صاحب نظران و برنامه ریزی دقیق تحقق خواهد یافت.


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اجرای برنامه راهبردی دانشگاه برای حفظ و گسترش زبان فارسی (مصوب زمستان 93) ، پاسداری از زبان فارسی معیار، آموزش و ترویج نگارش ساده و روان در متون علمی، افزایش مهارت نگارش در سطوح مختلف دانشگاه، افزایش اعتبار آثار منتشر شده در دانشگاه آزاد اسلامی اعم از کتاب، مقاله و پایان نامه، آموزش و ترویج شیوه نامه نگارش دانشگاه آزاد اسلامی، تربیت سرویراستاران و ویراستاران آثار دانشگاهی از جمله مجله های علمی و پژوهشی و ارائه خدمات ویراستاری فنی و ادبی با هدف کارآفرینی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری از جمله مهم ترین اهداف شیوه‌نامه نگارش است.


به گزارش آنــا، تابستان امسال دانشگاه آزاد اسلامی به منظور حفظ و گسترش زبان و ادب فارسی، دو دوره آموزشی کوتاه مدت برای دانشجویان زبان و ادبیات فارسی کشورهای ترکیه و ژاپن در تهران برگزار کرد.


با توجه به سیاست‌های معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی قرار است در آینده نزدیک فارسی آموزان چند کشور دیگر نیز به ایران سفر کنند.



راه اندازی غرفه ویژه زبان و ادبیات فارسی در بیست ‌و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از دیگر برنامه های معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا و در سال جاری به شمار می آید.


گسترش زبان فارسی زمینه‌ساز تقویت وحدت، هویت و اقتدار ملی است


پیشتر دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی گفته بود: دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه و حفظ و گسترش زبان فارسی برنامه راهبردی دارد. این برنامه که براساس اسناد بالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در بیش از 300 واحد در سراسر کشور در دست اقدام است. در دانشگاه‌ آزاد اسلامی این اعتقاد وجود دارد که توسعه و گسترش زبان فارسی زمینه‌ساز تقویت وحدت، هویت و اقتدار ملی است. سابقه زبان فارسی نشان می‌دهد که این زبان از عناصر بسیاری برای توصیف مفاهیمی همچون دین، حکمت، فلسفه، علم و ... برخوردار است.


میرزاده با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زبان فارسی در شبه ‌قاره بیش از 700 سال زبان دیوانی بوده است، اظهار کرده بود: شناخت شاعران فارسی زبان در کشورهای آسیایی و دیگر کشورها نشان از عمق جاذبه این زبان است.


رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی به راه‌اندازی شبکه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرده و گفته بود: هدف از راه‌اندازی این شبکه، آموزش زبان و فرهنگ فارسی و ایرانی به فارسی‌زبانان مقیم کشورهای دیگر و علاقه‌مندان به این زبان است.


میرزاده افزوده بود: در شبکه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی رشته‌های بسیاری چون زبان و ادبیات فارسی، تاریخ فرهنگ و تمدن ایران، هنر ایرانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری به صورت مجازی با همکاری واحد تهران مرکز و واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی ارائه می‌شود. امتحانات این دوره‌ها از طریق دفاتر دانشگاه‌ آزاداسلامی برگزار می‌شود و میزان شهریه دریافتی از متقاضیان این دوره‌ها معادل شهریه دریافتی دانشجویان ساکن در ایران است.


رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی تاکید کرده بود: همکاری با بنیاد سعدی برای ترویج و گسترش زبان فارسی از برنامه‌های اصلی این دانشگاه است. از وظایف مهم دانشگاه آزاد اسلامی حفظ و گسترش زبان فاسی است که در همین راستا دوره‌های آموزشی را به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند.


گسترش زبان و ادبیات فارسی از مقوله‌هایی است که دانشگاه آزاد اسلامی، اهتمام ویژه‌ای به آن دارد


معاون عمران دانشگاه آزاد اسلامی هم گفته بود دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با دانشگاه‌های معتبر دنیا ارتباط برقرار و کرسی‌های زبان فارسی را در سراسر دنیا ایجاد کند.
مهندس محسن هاشمی اظهار کرده بود: حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی، از مقوله‌های مهمی است که دانشگاه آزاد اسلامی، اهتمام ویژه‌ای به آن دارد. با توجه به پیشینه و جذابیت زبان و ادبیات فارسی و تمدن بزرگ ایران اسلامی، به نظر می‌رسد افراد زیادی در سطح دنیا مشتاق یادگیری این زبان هستند. بر همین اساس باید برای ارتقای جایگاه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های معتبر دنیا، بیش از پیش تلاش کرد.


معاون عمران دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرده بود: برای آن دسته از دانشجویان خارجی هم که مشتاق یادگیری زبان و ادبیات فارسی در داخل ایران هستند، باید یارانه‌هایی در نظر بگیریم تا با شور و اشتیاق بیشتری، قدم به این مسیر بگذارند.


به گفته مهندس هاشمی ، متاسفانه لغات زیادی از زبان انگلیسی وارد زبان فارسی شده که با وجود تلاش فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برای همانندسازی آنها، به نظر می‌رسد موفقیت مطلوب حاصل نشده است. برای رفع این دغدغه فرهنگی، باید درباره روش‌های کارآمد تحقیق و بررسی کرد و مردم را به سمت استفاده از لغاتی که فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی مطرح می‌کند، سوق داد.
گزارش و عکس: بهروز آرمان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته