دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1394 - 12:43
امکان پاسخگویی به نیاز پهنای باند وجود ندارد

8 سال تا فاجعه اینترنتی

گنجایش اینترنت جهان طی مدت یک دهه گذشته 50 برابر شده است و دانشمندان هشدار داده‌اند که طی 8 سال آینده ظرفیت فعلی پاسخگوی نیاز روز نخواهد بود؛ بنابراین باید برای آینده فکری اندیشیده شود.
کد خبر : 16140

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از دیلی‌میل، ظرفیت پهنای باند اینترنت که در سال 2002 میلادی در حدود دانلود 2 مگابایت در ثانیه بوده اکنون در برخی کشورها به 100 مگابایت برثانیه رسیده است و این نیاز با گسترش شبکه‌های تلویزیونی آنلاین، گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های قوی‌تر هر روز بیشتر می‌شود.


این نیاز روز افزون در شرایطی است که توان مخابراتی کابل‌های فیبر نوری به آستانه خود نزدیک شده است و هنوز دانش مهندسی جایگزین مناسبی برای این ابزار انتقال اطلاعات اختراع نکرده است.


بر همین اساس، یک فراخوان برای فیزیکدانان، مهندسان و متخصصان ارتباطات راه دور داده شده است تا در آخر ماه جاری میلادی در انجمن سلطنتی لندن گردهم بیایند و برای پیشگیری از یک بحران اینترنتی چاره‌ای بیندیشند.


در دهه گذشته این مهندسان با اختراع و بهینه‌سازی فیبر نوری توانستند به نیاز روزافزون پهنای باند پاسخ دهند و حجم آن را در طول 10 سال 50 برابر بیشتر کنند اما اکنون این فیبرهای نوری به حداکثر توان خود رسیده‌اند و جایگزینی نیز برای آنها وجود ندارد.


این در حالی است که هر رشته کابل نوری قابلیت جابجایی حجمی از اطلاعات معادل هزاران برابر یک کابل مسی یا آلومینیومی با قطر مشابه را دارد اما متخصصان اعلام کرده‌اند که علم امروز، به سرحد توانایی خود رسیده است و این کابل‌ها به زودی پر خواهند شد.



هر خط زردی که در تصویر می‌بینید، یکی از کابل‌های فیبر مهم اصلی است که همانند شریان اصلی ترافیک اینترنتی را در جهان جابه‌جا می‌کند. در واقع، این کابل‌ها اینترنت را لوله‌کشی کرده‌اند. مسیر بسیاری از آنها در زیر دریاست


فیبر نوری کابلی جایگزین برای روش‌های متداول قدیمی انتقال داده و الکتریسیته است که با استفاده از امواج نور، داده‌ها را منتقل می‌کند. در این روش از طول‌موج‌های مختلف نور مرئی برای انتقال استفاده می‌شود و هر طول موج نانومتری معادل یک رشته کابل به حساب می‌آید.


در فیبر نوری به دلیل این تکنیک، امکان هیچگونه تداخل یا اتصال کوتاهی وجود ندارد زیرا امواج نور نمی‌توانند بر یکدیگر اثر تداخلی داشته باشند.


پروفسور اندرو الیس، سرپرست تیم تحقیق روی انتقال داده‌ها و مدرس دانشگاه بیرمنگام که این گردهمایی را ترتیب داده است، گفت: «این سمینار با عنوان بررسی تقاضای روبه افزایش برای اینترنت، قرار است 11 ماه مه (20 اردیبهشت) در انجمن سلطنتی لندن برگزار شود».


او درباره علت این فراخوان نیز گفت: «مشکل بسیار جدی ا‌ست و براساس آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه‌های دانشگاه انجام دادیم متوجه شدیم که فیبر نوری ممکن است به حداکثر توان خود برسد و امکان پذیرش داده‌های بیشتر را نداشته باشد، حال با توجه به اینکه وضع بازار اینترنت در جامعه چیزی بین 6 تا 8 سال عقب‌تر از تجهیزات آزمایشگاهی ماست، بنابراین باید در این مدت برای جلوگیری از یک فاجعه اینترنتی چاره‌ای اندیشیده شود».


الیس درباره مسائلی که ممکن است پیش بیاید گفت: «با توجه به محدودیتی که در پیش است، به زودی ناگزیر به دسته‌‌بندی اطلاعات مهم و ضروری برای استفاده از پهنای باند موجود خواهیم شد و در این صورت هزینه‌های استفاده از اینترنت به شکل سرسام‌آوری افزایش خواهد یافت».



فیبر نوری


فیبرهای نوری نازک و انعطاف‌پذیر هستند و از آنجا که نور در آنها کار انتقال اطلاعات را بر عهده دارد، هیچ اتلافی به شکل مقاومت سیم و گرما در آنها ایجاد نمی‌شود و تنها آسیب ممکن در این فیبرها، پارگی در اثر عوامل بیرونی ‌است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته