دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1395 - 18:14
در مراسم اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره دانشجوی نمونه

معاون اول رئیس‌جمهور: دست دولت یازدهم همواره در مقابل دانشگاهیان دراز است/ برای حل مشکلات زیست‌محیطی نیازمند اندیشه نخبگان هستیم

مراسم اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره دانشجوی نمونه بعدازظهر امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزرای علوم و بهداشت در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.
کد خبر : 161226

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر اسحاق جهانگیری در این مراسم گفت: «برای سنجش دانشگاه‌ها، انتخاب دانشجوی نمونه یکی از عوامل موثر است. از این طریق می‌توان دریافت که تربیت‌شدگان دانشگاه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند. نباید فقط آموزش در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد، بلکه باید تربیت شهروندان مسئول که اداره امور کشور را در اختیار دارند، در اولویت باشد.»


معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: «انتخاب دانشجویان نمونه باید دقیق باشد و دانشگاه‌ها باید به دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین تبدیل شوند. در بازدیدی که از چند دانشگاه داشتم، دریافتم که دانشگاه‌ها اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده‌اند. مثلا در دانشگاه امیرکبیر اتفاقات قابل توجهی به سمت کارآفرینی دانشجویان و دانش‌آموختگان به وقوع پیوسته است که بسیار مهم است. افرادی که در مراکز رشد و دانش‌بنیان مشغول به فعالیت هستند، به کسانی تبدیل شده‌اند که کارآفرینان بزرگ در کشور خواهند بود.»


او افزود: «کشور با مشکلات زیادی مانند ایجاد اشتغال و مسائل زیست‌محیطی مواجه است. مثلا گفته می‌شود که هر سال یک‌میلیون و 200 هزار جوان به جمعیت آماده کار اضافه می‌شوند. با این وجود، اگر سالی یک‌میلیون و 200هزار شغل در کشور ایجاد شود، همچنان 3 میلیون بیکار در کشور ثابت می‌مانند، در صورتی که‌ ظرف اشتغال ایران محدود است و در همه این سال‌ها برای نصف این جمعیت کار ایجاد نشده است، باید به گونه‌ای باشیم که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها دیگر به دنبال کار نباشند و خودشان کار تولید کنند.»


جهانگیری در ادامه به گزارش معاون علمی رئیس‌جمهوری در هیات دولت اشاره کرد و گفت: «در جلسه امروز هیات دولت، دکتر ستاری گزارشی ارائه دادند که براساس آن جوانان زیر 30 سال با سرمایه‌های حدود 25 تا 30 میلیون تومان شرکت‌های دانش‌بنیانی را احداث کرده‌اند که برخی از آنها تا یک‌میلیارد دلار ارزش دارد. این کارها شدنی است و این توانایی در جوانان ایرانی وجود دارد.»


او به مشکلات زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت: «هرساله با وجود اقداماتی که در کلان‌شهر تهران صورت می‌گیرد، همچنان آلودگی هوا به قوت خود باقی است. همچنین مشکل معضل ریزگردها در خوزستان عزیز و ایلام ادامه دارد و هرچه می‌گذرد مسائل پیچیده‌تر می‌شود. از این رو ما نیازمند فکر و اندیشه نخبگان در این‌ زمینه هستیم.»


جهانگیری یکی از راه‌های عبور از مشکلات اقتصادی را عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: «جهت‌گیری اصلی، دانش‌بنیان‌شدن اقتصاد و مردمی‌شدن و درون‌گرا‌شدن آن است. این سیاست‌ها می‌تواند کشور را از بحران‌ها عبور دهد، خوشبختانه اجماع ملی حول این سیاست‌ها شکل گرفته است و دانشگاهی و غیردانشگاهی می‌تواند در راستای این سیاست‌ها گام بردارد.»


او گفت: «دست دولت یازدهم همواره در مقابل دانشگاهیان دراز است، چرا که دانشگاهیان می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند. ما در جلسات شورای عالی اداری این مصوبه را داشتیم که وزرا و استانداران 2هزار دستگاه ویژه، نخبه جذب کنند تا از این طریق جوانان تجربیات اجرایی را به دست بیاورند و بتوانند وارد فرآیند مدیریتی کشور شوند. در گزارشی که به دست من رسیده است، با وجود آزمون‌هایی که تاکنون برگزار شده است، فقط 300 نفر جذب شده‌اند در صورتی‌که انتظار من بیش از این افراد است.»


معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه خطاب به دانشجویان گفت که من باید هدیه‌ای برای شما در نظر بگیرم. سال گذشته برای دانشجویان نمونه سفر عتبات عالیات به کربلا و مشهد را در نظر گرفتیم، ولی امروز با خبر شدم که این هدیه داده نشده است، از این رو چاره‌ای خواهیم اندیشید که هدیه‌ای را برای دانشجویان امسال در نظر بگیریم که به آنها داده شود.


او همچنین در پاسخ به دانشجویی که خواستار تسهیل در امر ازدواج و همچنین دریافت مسکن بود، به صورت طنز گفت: «در ازدواج خودتان باید همت کنید، در خانه‌دار شدن نیز تلاش کنید پول به دست آورید و صاحب خانه شوید. ما هم وقتی سال‌ها کار کردیم، به فکر خانه‌دار شدن افتادیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته