دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1393 - 11:04

LED گرافینی، دریچه‌ای به روی ابزارهای نسل آینده

محققان نمونه اولیه از یک صفحه‌نمایش LED انعطاف‌پذیر از گرافین ساخته‌اند که آن قدر نازک و شفاف است که می‌تواند در نسل بعدی گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و حتی دستگاه‌های تلویزیون مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر : 1558

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از GizMag، محققان دانشگاه منچستر نمونه مفهومی از یک نمایشگر LED نیمه‌شفاف از گرافین ساخته‌اند که می‌تواند در نمایشگرهای انعطاف‌پذیر نسل بعدی گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و تلویزیون‌ها به کار برود.


چند سالی است که گرافین به یکی از جالب توجه‌ترین سوژه‌های دنیای فناوری تبدیل شده است؛ ماده‌ای سخت‌تر از الماس، رساناتر از مس و با شفافیتی بالا که می‌تواند به بسیاری از عرصه‌های علم و فناوری نفوذ کند. این ماده به گفته کنستانتین نووسلوف، دانشمند برنده جایزه نوبل فیزیک، به مثابه یک معدن طلاست.


گرافین ساختار دو بعدی از یک لایه منفرد شبکه لانه زنبوری کربنی است و به علت داشتن خواص فوق‌العاده در رسانندگی الکتریکی و رسانندگی گرمایی، چگالی بالا و تحرک‌پذیری حامل‌های بار، رسانندگی اپتیکی و خواص مکانیکی به ماده‌ای منحصربه‌فرد تبدیل شده است. گرافین به واسطه این خواص فوق‌العاده به عنوان نامزد بسیار مناسب برای جایگزینی سیلیکون در نسل بعدی قطعه‌های فوتونیکی و الکترونیکی در نظر گرفته شده است و از این رو توجه کم‌سابقه‌ای را در تحقیقات بنیادی و کاربردی به خود جلب کرده است.


با این حال، محققان دانشگاه منچستر با استفاده از این ماده نمایشگر LED را به گونه‌ای ساخته‌اند که بسیار نازک است؛ چنانکه ضخامت آن فقط به اندازه 10 تا 40 اتم است و با وجود این، می‌تواند از تمام سطح خود نور ساطع کند.


دانشگاه منچستر ید طولایی در تحقیقات روی گرافین دارد و تاکنون به دستاوردهای چشمگیری نیز در این زمینه رسیده است.


یکی از محققان این پروژه گفت: «با ساخت یک لایه نازک از اتم‌ها روی زیرلایه‌های شفاف و الاستیک، نشان دادیم که این ساختار می‌تواند در وسایل الکترونیکی نیمه‌شفاف و منعطف به کار برده شود».


کشش ذاتی و نیم‌شفافی این نمونه بدان معنی است که می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای فناوری LCD کنونی یا معمولی باشد و به طور بالقوه می‌تواند در محصولات روشنایی تا نمایشگرهای گرافیکی چند وجهی به کار برده شود.


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته