حاتم عسگری: جنبههای فاخر موسیقی اصیل ایرانی مغفول مانده است/ چهارده آواز در قالب مثنویخوانی منتشر میشود
حاتم عسگری در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی درباره تازهترین فعالیتهای خود توضیح داد: «قرار است در طول امسال، مجموعه مثنویخوانی از سوی انتشارات ماهور منتشر شود. این مجموعه مشتمل بر چهارده آواز است که من آنها را در تمام دستگاههای ایرانی خواندهام. درواقع در این مجموعه، چهارده آواز را در مثنویهای مختلفی چون مثنوی بیات ترک، مثنوی دشتی، مثنوی ابوعطا، مثنوی شوشتری و... خواندهام».
او اضافه کرد: «علاوه براین در حال حاضر مشغول گردآوری مجموعهای با عنوان "بیات کرد" یا "پیک کرد" هستم، این مجموعه نیز قرار است در قالب سیدی منتشر شود. من در این مجموعه سعی کردهام به بازخوانی مقامهای مختلف موسیقی اصیل ایرانی بپردازم. ضمن اینکه تا کنون درحوزه نظری موسیقی برروی چنین مبحثی کار نشده است و شاید این مجموعه را بتوان یکی از اولین حرکتها دراین زمینه قلمداد کرد».
متأسفانه در هیچ دورهای آنطور که شایسته بوده به مباحث نظری در حوزه موسیقی اهمیتی داده نشده است |
این پژوهشگر پیشکسوت موسیقی درادامه خاطرنشان کرد: «با وجود آنکه با ظرفیت گستردهای در عرصه موسیقی مواجه هستیم اما متاسفانه در زمینه نگارش کتاب و مباحث نظری میبینیم که آنطور که باید برروی چنین مقولههایی کار نشده است و به بیان سادهتر، گوشهها و دستگاههای ایرانی مغفول ماندهاند».
این مدرس آواز اضافه کرد: «درحالی که مباحثی ازاین دست میتواند در افزایش اطلاعات علاقهمندان، به ویژه دانشجویان رشته موسیقی نقش بسزایی داشته باشد. درعین حال، اطلاعاتی که درآن زمان نسبت به دستگاهها و گوشههای ایرانی وجود داشته نزد همان استادان فن در گذشته باقی مانده است و از آنجایی که تکنولوژی درآن زمان به اندازه حالا پیشرفت نکرده بود این اطلاعات آن طور که باید نتوانسته به نسل جوان منتقل شود».
این استادیار دانشگاه تهران اضافه کرد: «متأسفانه در هیچ دورهای آن طور که شایسته بوده به مباحث نظری درحوزه موسیقی اهمیتی داده نشده است، حتی در دوران پیبش از انقلاب نیز این مقوله دستخوش بیتوجهی قرار گرفته است. ضمن اینکه منابع موسیقی ما چه در زمینه موسیقی بومی و چه درحیطه موسیقی مذهبی همواره در انزوا قرار داشته و هنرمندان درعرصه موسیقی بهرغم فعالیتهای عملی، کمتر به انجام کارهای پژوهشی دراین زمینه روی آوردهاند»
این ردیفدان و مدرس آواز ایرانی درباره وضعیت موسیقی درشرایط کنونی نیز گفت: «با وجود آن که موسیقی همواره بخشی از ذات زندگی بشر بوده و صدای تلاوت قرآن کریم و اذان نیز در نوع خود یکجور موسیقی بهشمار میروند، اما واقعیت این است که در سالهای اخیر نسبت به این هنر از سوی سیاستگذاران فرهنگی بیتوجهی شده و حتی دربرخی دورهها، موسیقی درکنار هنرهای دیگر به رسمیت شناخته نشده است.»
او اضافه کرد: «از رهگذر این بیتوجهی، جنبههای فاخر موسیقی اصیل ایرانی مغفول مانده است. درواقع موسیقی ایرانی مثل دریایی است که ما فقط یک قطره از آن را برداشت کردهایم. درحالی که همانطور که اشاره کردم موسیقی ما پتانسیل زیادی دارد ولی باعث تأسف است که کشورهای آسیایی و اروپایی بیش از ما برروی دستگاهها و گوشههای موسیقی ایرانی تحقیق کردهاند و آثار مدونی دراین زمینه پدید آوردهاند و خود ما عملا جز در مواردی معدود و انگشتشمار کاری دراین وادی انجام ندادهایم».
از حاتم عسگری هم چنین اخیرا دو اثر "دستگاه نوا" با همکاری داریوش صفوت و "دستگاه شور" درقالب سی دی از سوی انتشارات ماهور منتشر شده است.
انتهای پیام/